.--·-... ---· FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM SÖKANDE Sida 1 (4) ABA-Skol AB, 556090-0838 Skogholmsgatan 5 213 76 Malmö MOTPART Nykvarns kommun 155 80 Nykvarn Ombud: David Dawoud Telge Inköp AB Box 633 15127 Södertälje SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. ,L J DOM 2015-11-16 Mål nr 21048-�5 '1011'." "'"1- 1 7 I Avd Dnr KSnr Aktbll Dok.Id 672150 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistock:holm@dom.se -�-�-�==-�..--M�dddad.1,__·-��---==-'---===-------=:::====:....---=--=----'.:......::._ Avdelning 30 Stockholm KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21048-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Telge Inköp AB (Telge) genomför på uppdrag av Telge AB samt Nykvarns, Salems och Södertälje kommun en upphandling av Hobby- och lekmaterial (TI 2015-1071) enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LOU. Av tilldel­ ningsbeslut den 21 september 2015 framgår att Telge gällande anbudsom­ råde A. Hobbymaterial, beslutat att teckna avtal med annan leverantör än ABA-Skol AB (ABA). ABA ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen (anbudsområde A. Hobbymaterial) f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts, och att ABA ska tilldelas kontraktet. ABA yrkar i andra hand att upphandlingen ska avbrytas och göras om. Till stöd för sin talan anför ABA i huvudsak följande. Utvärderingen har inte skett på ett korrekt sätt eftersom en offererad produkt i ABA:s anbud felaktigt inte godkänts och att anbudet därför blivit belastat med ett belastningspris. Krav om färger på plastögonen har inte nämnts i förfrågningsunderlaget. Ett sådant krav skulle vidare vara oproportionerligt. Kraven i förfrågningsunderlaget har varit så otydligt att det inte gått att avgöra vilka krav som varit obligatoriska respek­ tive inte obligatoriska. Att plastögonen som ABA offererat finns i blandade färger är inte skäl nog att underkänna denna produkt. Vidare är pristillägget i sig oproportionerligt. Telge bestrider ABA:s yrkanden och anför i huvudsak foljande. I ett svar har klargjorts att plastögon inte får offereras i olika färger. Kravet på enfår­ gade plastögon är inte oproportionerligt då det är en vanlig produkt där det finns konkurrens. Produkten är viktig och det finns därför ett belastningspris om man som anbudsgivare väljer att avstå att offerera efterfrågad produkt Upphandlingen avslutades med en E-auktion där samtliga kvalificerade an­ budsgivare hade möjlighet att sänka sitt an budspris, men ABA valde att inte göra detta. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 21048-15 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningsram De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Förfråg­ ningsunderlaget ska vara tydligt. En anbudsgivare ska genom förfrågnings­ underlaget kunna få insikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av dess anbud kommer att bedömas. De skiftande forhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör dock att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utfonnade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ2002 ref. 50). Den part som gör gällande att en upphandling är felaktig ska på ett klart och tydligt sätt ange på vilka omständigheter han eller hon grundar sin talan. Domstolens prövning är därefter begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vi­ dare att sökanden kan visa att han eller hon har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller bestämmelse i LOD. Förvaltningsrättens prövning är endast en kontroll av om det finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 1 § LOU. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten ska ta ställning till om ABA har visat att Telge har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att bolaget till följd av detta har lidit eller riskerar att lida skada. Av förfrågningsunderlagets punkt 1. 9 3. framgår att det anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga för den upphandlande myndigheten med hän­ syn till utvärderingsmodellen kommer att antas. Det anbud som uppfyller FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM ------·------- --· Sida4 21048-15 ställda krav och sorn har det lägsta j ämforelsepriset efter en eventuell avslu­ tas e-auktion för respektive anbudsornråde kornmer att antas som vinnande leverantör för upphandlingen. ABA:s anbud har belastats med ett belastningspris vid position 40 då offere­ rad plastögonmix varit i olika färger. ABA har anfört att kravet om färger på plastögonen inte har nämnts i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten konstaterar att anbudsgivaren, enligt förfrågningsunderlaget, vid position 40 ska offerera "Plastögonmix 3 strr' för att inte anbudet ska drabbas av ett belastningspris. Av svaret på publik fråga 41 framgår att förpackningar med 300 ögon i två olika färger inte accepteras. Svaret ska betraktas tillsammans med förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrätten är svaret ett tillräck­ ligt tydligt klargörande av att förpackningar med plastögon i flera olika fär­ ger kommer att medföra ett belastningspris och rätten finner att detta inte utgör en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner det vidare inte visat att det aktuella bör-la:avet varken skulle vara otydligt eller oproportionerligt. Inte heller framstår det aktuella belastnings­ priset som oproportionerligt. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att ABA inte visat att Telge brutit mot några bestämmelser eller gnmdläggande principer för offentlig upphandling. Det saknas därmed skäl för domstolen att vidta någon åtgärd enligt 16 kap. 1 § LOU. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns l/;W}vf/9