F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I V€XJ… 2015-02-12 Meddelad i VŠxjš S…KANDE Marlenas Hemservice, 640426-2203 Skogsby 115 386 93 FŠrjestaden Ombud: Berne Gustavsson Stora Ršr Stora RšrsvŠgen 57 386 95 FŠrjestaden MOTPART MšrbylŒnga kommun 386 80 MšrbylŒnga SAKEN MŒl nr 4305-14 Dok.Id 107912 Postadress Box 42 351 03 VŠxjš Besšksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Ansškan om rŠttelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Marlenas Hemservices ansškan om rŠttelse. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4305-14 I V€XJ… YRKANDEN M.M. MšrbylŒnga kommun (kommunen) beslutade den 24 november 2014 att avslŒ Marlenas Hemservices ansškan om att bli godkŠnd som leverantšr av hemtjŠnstinsatser enligt LOV. Som skŠl fšr beslutet angavs fšljande. Vid en avstŠmning mellan de kompetenskrav som finns i fšrfrŒgningsunderla- get och den kompetens som Marlenas Hemservice har redovisat kan kom- munen konstatera att kriterierna i fšrfrŒgningsunderlaget inte Šr uppfyllda. Marlenas Hemservice ansšker om rŠttelse och yrkar att fšretaget ska god- kŠnnas som leverantšr samt anfšr bl.a. fšljande. FšrfrŒgningsunderlaget Šr fšr komplext och kontraproduktivt om kommunen vill fŒ nŒgra privata utfšrare av hemtjŠnsten. I fšrfrŒgningsunderlaget uppstŠlls krav pŒ att utfš- raren ska lŠmna in 20 bilagor tillsammans med ansškan. Att bolagshand- lingar, fšrsŠkringar och betyg begŠrs in Šr naturligt men att begŠra in nio skriftliga kvalitetsrutiner avskrŠcker sŠkert mŒnga smŒfšretag som inte har tillrŠckliga administrativa resurser. Dessutom ska verksamhetsberŠttelse, patientsŠkerhetsberŠttelse m.m. lŠmnas in Œrligen vilket sŠkert inte Šr nŒgot problem fšr stšrre vŒrdbolag men tungt fšr smŒfšretag. I fšrfrŒgningsun- derlaget och vid kontakt med handlŠggare har framkommit att den verk- samhetsansvariges formella utbildning och kunskaper givits en avgšrande betydelse. Detta hindrar mŒnga kompetenta personer att starta denna verk- samhet. Marlenas Hemservices ansškan Šr komplett och uppfyller kraven med undantag fšr de nio kvalitetsrutinerna. Marlena Kadlubowska har mer Šn tio Œrs erfarenhet av att arbeta med hemtjŠnst och personlig omvŒrdnad. Hon har en lŒng och dokumenterad erfarenhet som personlig assistent och har haft ett sex Œr lŒngt uppdrag som personlig assistent till en kvinna som behšvde fullstŠndig omvŒrdnad. Hon har vidare ett stort antal Šldre kunder som fŒtt stort fšrtroende fšr henne och har hemtjŠnst inom kommunens fšrsorg. Hon Šr medlem i en fšretagarfšrening, har samarbete med bank och redovisningsfšretag och talar flera sprŒk. Anledningen till att Marlenas 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4305-14 I V€XJ… Hemservice inte har godkŠnts som leverantšr verkar vara att Marlena Kadlubowska saknar rŠtt hšgskoleutbildning och att hon har utlŠndsk bak- grund. Berne Gustavsson har uppgett att han Šr beredd att gŒ in som verk- samhetsansvarig och hans CV bifogas. Kommunen vidhŒller sitt beslut. SK€LEN F…R AVG…RANDET TillŠmpliga bestŠmmelser Av 1 kap. 2 € LOV fšljer att den upphandlande myndigheten ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt. Den upphand- lande myndigheten ska iaktta principerna om šppenhet, šmsesidigt erkŠn- nande och proportionalitet nŠr den tillŠmpar valfrihetssystem. Enligt 8 kap. 1 € LOV ska den upphandlande myndigheten godkŠnna samtliga sškande som uppfyller de krav som angetts i annonsen och fšr- frŒgningsunderlaget och som inte har uteslutits med stšd av 7 kap. 1 €. Av 10 kap. 2 € LOV fšljer att om den upphandlande myndigheten brutit mot nŒgon bestŠmmelse i denna lag och detta medfšrt att en leverantšr lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta om att den upp- handlande myndigheten ska vidta rŠttelse. I fšrarbetena till LOV anges att de grundlŠggande gemenskapsrŠttsliga principerna om likabehandling, icke-diskriminering, šppenhet, šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet gŠller i valfrihetssystemet. Kravet pŒ lika- behandling och icke-diskriminering medfšr att alla ansškningar frŒn leve- rantšrer om att fŒ delta i valfrihetssystemet ska behandlas lika i alla skeen- den av fšrfarandet. Alla leverantšrer ska sŒledes ges sŒ lika fšrutsŠttningar 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4305-14 I V€XJ… som mšjligt och faktorer som nationalitet eller etableringsort ska inte spela nŒgon roll. Proportionalitetsprincipen fšrutsŠtter att alla krav som stŠlls i fšrfrŒgningsunderlaget ska vara rimliga i fšrhŒllande till de mŒl som efter- strŠvas. TjŠnstens art och omfattning kan variera frŒn ett valfrihetssystem till ett annat och dŠrfšr bšr Šven kraven som stŠlls variera. Enligt regering- ens mening bšr hšgre krav kunna stŠllas avseende t.ex. ekonomisk kapa- citet och omvŒrdnadskompetens pŒ en leverantšr som tillhandahŒller ett sŠrskilt boende Šn pŒ en som tillhandahŒller vissa hemtjŠnstinsatser. Prin- cipen om šppenhet innebŠr en skyldighet att offentliggšra en inbjudan att lŠmna ansškningar och att uppgifter som gŠller valfrihetssystemet Šr offentliga (prop. 2008/09:29 s 61 f.) En leverantšr som erhŒllit ett negativt beslut av den upphandlande myn- digheten kan pŒ nytt ansška om att bli godkŠnd som leverantšr i det aktu- ella valfrihetssystemet (a. prop. s. 105). FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠttens pršvning bestŒr i en bedšmning av huruvida sškanden uppfyller kraven som stŠlls i fšrfrŒgningsunderlaget. Om domstolen finner att sškanden uppfyller stŠllda krav eller att den upphandlande myndigheten har stŠllt krav som stŒr i strid med de grundlŠggande principerna i LOV ska domstolen besluta om rŠttelse. Av punkten 3.4.1. i fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr bl.a. fšljande. Utfšra- ren av tjŠnster ska ha tillgŒng till verksamhetsansvarig med minst hšgsko- leutbildning inom social omsorg eller annat som kommunen finner likvŠr- digt och minst tvŒ Œrs erfarenhet inom verksamhetsomrŒdet. Verksamhets- ansvarigs utbildning styrks med betygskopia. Dessutom ska meritfšrteck- ning finnas samt namn och telefonnummer till minst tvŒ personer som kan bekrŠfta uppgifterna och bistŒ med referenser. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4305-14 I V€XJ… Av Marlenas Hemservices ansškan framgŒr att Marlena Kadlubowska Šr kontaktperson pŒ fšretaget. Av ansškan framkommer inte annat Šn att det ocksŒ Šr hon som ska vara verksamhetsansvarig. Av Marlena Kadlubows- kas CV framgŒr att hon har genomgŒtt fyraŒrig gymnasieutbildning med inriktning pŒ biologi och kemi. Hon har vidare viss utbildning inom restau- rangbranschen. Sedan 2005 driver hon fšretaget Marlenas Hemservice fšr stŠdning, personlig assistans och catering. Marlena Kadlubowska har emellertid inte kunnat visa att hon har nŒgon hšgskoleutbildning inom social omsorg eller annan likvŠrdig utbildning genom att inkomma med betygskopia šver denna. FšrvaltningsrŠtten anser att kravet pŒ utbildning i fšrfrŒgningsunderlaget framstŒr som rimligt och motiverat i fšrhŒllande till ŠndamŒlet. Det mŒste dŠrfšr uppfyllas fšr att en ansškan ska kunna godkŠnnas. Mot bakgrund av att Marlenas Hemservice inte har uppfyllt det stŠllda kompetenskravet och dŒ fšrvaltningsrŠtten inte har funnit att kravet strider mot nŒgon bestŠmmelse i LOV har kommunen sŒledes haft skŠl att inte godkŠnna Marlenas Hemservice som leverantšr av hemtjŠnstinsatser. Det fšreligger dŠrmed inte skŠl att fšrordna om rŠttelse. Ansškan ska sŒle- des avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D) Sofia Lindvall Fšredragande: Victor Ericsson 5 ¥1111 SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Bilaga 1 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. Fšr att kammarrŠtten ska kunna ta upp Ert šver- klagande mŒste Er skrivelse ha kommit in till fšr- valtningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domsto- lens beslut meddelades. Om sista dagen fšr šver- klagande infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att besvŠrshandlingen kommer in nŠsta vardag. Om klaganden Šr en part som fšretrŠder det all- mŠnna, ska šverklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag beslut meddelades. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kam- marrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd medde- las. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmp- ningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvalt- ningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstill- stŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te- lefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele- fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele- fonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av do- men/beslutet. www.domstol.se DV 3109/1D ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket