FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2016-12-05 Sida 1 (5) KONKURRENSVERKEI' 2016 -12- 0 6 Avd Dnr KSnr Meddelad i Karlstad Mål nr 3296-16 ( Lars Överström SÖKANDE Assemblin El AB Box2169 650 02 Karlstad MOTPART Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Aktbll Förvaltningsrätten avslår Assemblin El AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 169543 Postadress Box568 651 12 Karlstad Besöks adress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 ( Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3296-16 I KARLSTAD BAKGRUND Karlstads kommun har genomfört en upphandling avseende elinstallationer. Upphandlingen avser kommunerna Karlstad, Hammarö och Forshaga och syftet med upphandlingen är att teckna avtal med maximalt fyra leverantörer per område (kommun). Utvärderingen resulterade i att Assemblin El AB placerade sig på femte plats för området Karlstads kommun, på sjätte plats för området Forshaga kommun och på åttonde plats för området Hammarö kommun. Karlstads kommun beslutade att anta bland annat Värmlands El­ Montage AB som leverantör för samtliga områden. PARTERNAS TALAN Assemblin El AB ansöker om överprövning och yrkar rättelse på så sätt att en ny utvärdering görs varvid anbudet från Värmlands El-Montage AB ska uteslutas. Assemblin El AB anför bland annat följande. Värmlands El­ Montage AB uppfyller inte skallkraven punkterna 1.9 och 1.10 i förfråg­ ningsunderlaget. Enligt punkten 1.9 och 1.10 ska anbudsgivaren ha någon form av kvalitetsledningssystem som motsvarar kraven för extern certifie­ ring. Certifiering är inte ett krav men företaget måste kunna styrka att man tillämpar ett eget dokumenterat kvalitetssystem genom en handlingsplan eller ett policydokument. Vad Assemblin El AB kan se saknas handlings­ plan kring kvalitetssystem i Värmlands El-Montage AB:s anbud. Dokumen­ tet som kraven hänvisas till innehåller inget av detta. Dokumentet är bara en dokumentsammanställning och varken handlingsplan eller bevis på att man arbetar med EIO-Q. Dokumentet motsvarar inte kraven för extern certifie­ ring. Eftersom dessa handlingar tydligt saknas eller inte motsvarar kraven borde inte anbudet ha kvalificeras till utvärdering. ( ( Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3296-16 Karlstads kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Nio anbud har lämnats i upphandlingen och åtta av dessa har bedömts uppfylla de kvalificeringskrav som uppställts i förfrågningsunderlaget. De fyra anbud som innehöll lägst pris inom respektive område har antagits och eftersom Värmlands El-Montage AB lämnat lägst pris inom samtliga kategorier an­ togs det anbudet. Värmlands El-Montage AB har uppfyllt samtliga ställda kvalificeringskrav Assemblin El AB har som grund för sin ansökan åberopat att bolaget inte anser att Värmlands El-Montage uppfyller två specifika kva­ lificeringskrav. Kravspecifikationen i punkten 1.9 innehåller krav på att an­ budsgivaren ska ha någon form av kvalitetsledningssystem som motsvarar kraven för extern certifiering. Certifiering krävdes inte men anbudsgivare skulle kunna visa att man tillämpar ett eget dokumenterat kvalitetssystem genom en handlingsplan eller ett policydokument. Detta skulle bifogas an­ budet. Kravspecifikationen i punkten 1.10 innehåller krav på att anbudsgiva­ ren ska ha någon form av miljöledningssystem som motsvarar kraven för extern certifiering. Certifiering krävdes inte heller här men anbudsgivaren skulle kunna visa att man tillämpar ett eget dokumenterat miljöledningssy­ stem genom en handlingsplan eller ett policydokument. Värmlands El­ Montage har svarat att de två ovan angivna kraven uppfylls och hänvisat till sin skrivelse "komplement till anbud". I den skrivelsen anges att man arbetar med branschens gemensamt framtagna kvalitets- och miljöledningssystem EIO-Q och att man tillsammans med anbudet skickat med en miljöpolicy. Det dokument som bifogats anbudet "Kvalitet och Miljöpolicy" inkluderar dock såväl miljö- som kvalitetspolicy för bolaget så att man i sin skrivelse enbart hänvisat till miljöpolicy ser kommunen som ett skrivfel utan bety­ delse. Kommunens krav har varit att anbudsgivarna genom handlingsplan eller policydokument kan styrka att man tillämpar ett kvalitetssystem. Värmlands El-Moptage har bifogat policydokumentet "Kvalitet och Miljö­ policy". Det angivna dokumentet innehåller ett avslutande avsnitt om EIO-Q Ledningssystem där bolaget anger att man använder sig av det branschspeci­ fika kvalitetssystemet EIO-Q för att säkerställa ett bra miljö- och kvalitets- I KARLSTAD ( ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3296-16 I KARLSTAD arbete. Kommunen har bedömt att informationen om att man använder ett branschspecifikt system motsvarar de krav man ställt och bedömer därför att det policydokument som antagen anbudsgivare bifogat uppfyller kravet såsom det är formulerat i upphandlingsunderlaget. Assemblin El AB tillägger följande. Karlstad kommun hävdar att EIO-Q motsvarar de krav som ställts. Assemblin El AB ställer sig frågande till om kommunen har tillräcklig kunskap om EIO (Elektriska Installatörsorganisat­ ionen). EIO har ett ledningssystem som heter EIO-Q. EIO-Q är ett förträff­ ligt ledningssystem och ger företag möjlighet att hitta rätt nivå i sitt kvalite­ och miljöarbete. Det framgår av bilagan att EIO-Q är ett ledningssystem på olika nivåer. Enligt EIO krävs ett omfattande arbete under en period om 11- 19 månader att nå till den ·nivå Karlstad kommun har ställt som krav på ett kvalitetsledningssystem, dvs. som motsvarar kraven för extemcertifiering. Bara att arbeta med EIO-Q:s mallar och checklistor uppfyller inte kraven för extern certifiering enligt EIO. Av Värmlands El-Montage AB:s anbud fram­ går inte att man nått motsvarande nivå, steg4. Assemblin El AB:s tolkning. är att Värmland El-montage AB är på Steg 1 eller steg 2 enligt EIO-Q:s utvecklingsväg. Av den anledningen anser Assemblin El AB att Värmland El-montage AB:s anbud felaktigt har kvalificerat sig till utvärderingsfasen. Karlstads kommun tillägger följande. De kvalificeringskrav kommunen ställt är att anbudsgivare genom handlingsplan eller policydokument skulle kunna visa att man tillämpar ett kvalitetsledningssystem. Något krav på att anbudsgivaren skulle uppnått viss nivå i systemet har inte uttalats. SKÄL FÖR AVGÖR ANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller ( Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3296-16 någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphand­ lande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen gäller elinstallationer. Som skallkrav har i upphandlingen uppställts bland annat att anbudsgivaren ska ha någon form av kvalitetsled­ ningssystem och miljöledningssystem som motsvarar kraven för extern cer­ tifiering. Certifiering uppställs inte som något krav och inte heller att någon särskild "nivå" ska ha uppnåtts. Värmlands El-Montage AB har till sitt an­ bud bifogat ett dokument av vilket framgår att man arbetar med branschens gemensamt framtagna kvalitets- och miljöledningssystem EIO-Q och har även bifogat en miljöpolicy. Värmlands El-Montage AB har härigenom uppfyllt de skallkrav som uppställts under de aktuella punkterna. Karlstads kommun har därmed haft fog för att utvärdera anbudet. Assemblin El AB har således inte visat att kommunen brutit mot bestämmelserna i LOU var­ för ansökan ska avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Hans-Erik f.d. lagm I KARLSTAD