KAMMARRÄTTEN I DOM Avdelning 3 Sida 1 (5) Mål nr 4672-15 KONKURRENSVERKET 2015 -10- 1 6 • Avd Dnr KSnr Aktbil GÖTEBORG 2015 -10� 1 � Meddelad i Göteborg KLAGANDE Taxi Kurir i Uppsala AB, 556443-4347 Ulls väg 41 756 51 Uppsala MOTPART Region Örebro län Ombud:Advokat Johanna Näslund Advokatfirman Lindahl KB Box 143 701 42 Örebro ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Karlstads beslut den 5 augusti 2015 i mål nr 2788-15, se bilagaA SAKEN Interimistiskt beslut i mål om offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten bifaller överklagandet och beslutar att Region Örebro län inte får ingå avtal i upphandlingen av Serviceresor, dnr 15RS3180, innan förvaltningsrätten avgjort målet slutligt. Kammarrätten lämnar handlingarna åter till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning. YRKANDEN M.M. Taxi Kurir i Uppsala AB yrkar att kammarrätten, med ändring av förvaltningsrättens beslut, förordnar att Region Örebro län inte får ingå avtal i upphandlingen av Serviceresor, dnr 15RS3180, innan förvaltningsrätten slutligt prövat Taxi Kurirs ansökan om överprövning. Taxi Kurir anför Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida2 Mål nr 4672-15 följande. Förvaltningsrätten har felaktigt kommit fram till att det gäller en avtalsspärr under handläggningen i förvaltningsrätten, s.k. förlängd avtalsspärr. Sådan avtalsspärr gäller endast då tilldelningsbeslut har fattats. Eftersom upphandlingen är pågående har det ännu inte meddelats något tilldelningsbeslut och avtalsspärren har inte börjat löpa. Ett interimistiskt beslut är därför nödvändigt för att domstolen ska kunna göra en prövning av upphandlingen och de frågor som har aktualiserats genom bolagets ansökan om överprövning. Bestämmelsen i 16 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU, är därmed tillämplig. De krav som ställs i förfrågningsunderlaget om fordon med modellår2015 och de orimligt högt ställda viteskraven strider mot proportionalitets­ principen eftersom kraven inte är nödvändiga för att uppnå det syfte som regionen eftersträvar. Alltför långtgående krav som inte har någon tydlig och affärsmässig koppling till kontraktsföremålet strider mot proportionalitetsprincipen. Taxi Kurir lider skada på grund av förfrågnings­ underlagets utformning genom att bolagets fordonsflotta är från2014. Bolaget kan därför inte lämna anbud i upphandlingen. Dessutom lider bolaget skada på grund av det alldeles för högt ställda viteskravet som är kostnadsdrivande och inte nödvändigt för att uppnå syftet med vitena. Förfrågningsunderlaget måste därför göras om. Region Örebro län anser att överklagandet ska avslås. Om kammarrätten anser att ett interimistiskt beslut ska meddelas ska det avse endast de delar av upphandlingen som berörs av Taxi Kurirs överprövning, paket ÖRE2-3 och ÖRE 6. Regionen anför följande. Det interimistiska beslutets syfte är att bereda en leverantör möjlighet att få en upphandling överprövad. Den aktuella upphandlingen pågår och anbudstiden har just gått ut. Upphandlingen omfattas av skyldigheten att meddela tilldelningsbeslut enligt 9 kap. 9 § LOU. Efter att ett sådant beslut meddelats löper en tiodagarsfrist under vilken avtal inte får ingås. Eftersom Taxi Kurir redan har ansökt om överprövning av upphandlingen, har ansökan gjorts före KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 3 Mål nr 467 2-15 utgången av tiodagarsfristen, vilket medför att förlängd avtalsspärr enligt 16 kap. 8 § LOU inträffar vid meddelat tilldelningsbeslut. Regionen kan då inte ingå avtal i de delar som omfattas av Taxi Kurirs ansökan om över­ prövning under handläggningen i förvaltningsrätten och ett interimistiskt beslut krävs inte. Regionen bestrider vidare att förfrågningsunderlaget behöver göras om. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling. Frågan om nya eller begagnade fordon får användas vid tjänstens utförande är en fråga som regionen själv förfogar över. Kravet på modellår är inte godtyckligt eller uppenbart osakligt utan motiveras av att tillgänglig motor­ teknik ständigt förbättras och att fordonen vid avtalsstart inte ska vara slitna. Vidare tillhör vitessanktionerna de kommersiella villkoren, dvs. de reglerar vad som ska gälla avtalsrättsligt mellan parterna efter att kontrakt har ingåtts. Villkoren är inte kopplade till de obligatoriska kraven som ställs på tjänsten annat än så att regionen kan garantera att anbudsgivaren kommer att uppfylla de kommersiella villkoren under avtalstiden. Det är inte fråga om oproportionella villkor i avtalet. En avtalsspärr omfattar de delar av en upphandling som har begärts över­ prövad oavsett om anbudsgivaren lämnar anbud i samtliga överprövade delar eller inte. Den förlängda avtalsspärren eller det interimistiska beslutet kan däremot inte omfatta icke överprövade delar av en upphandling Gfr Kammarrätten i Stockholms dom i mål 1066-1067 -14). SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 9 § LOU framgår att i fall då avtalsspärr enligt 1, 3 eller 8 § inte gäller får rätten besluta att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal innan något annat har bestämts (interimistiskt beslut). Rätten får avstå från att fatta beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 4 GÖTEBORG Mål nr 4672-15 Frågan i målet är om det finns skäl att med stöd av 16 kap. 9 § LOU besluta att regionen inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. Taxi Kurir har ansökt om överprövning under pågående upphandling och något tilldelningsbeslut som kan utlösa en avtalsspärr enligt 16 kap. 1 § LOU har ännu inte fattats. Förvaltningsrätten har bedömt att det inte krävs något interimistiskt beslut på den grunden att avtalsspärr gäller för upphandlingen och att det, om regionen väljer att fatta ett tilldelningsbeslut efter anbudstidens utgång, inträder en förlängd avtalsspärr under handläggningen i förvaltningsrätten eftersom en ansökan om överprövning redan har gjorts. En förlängd avtalsspärr under handläggningen i förvaltningsrätten gäller emellertid enbart i en upphandling där en avtalsspärr gäller enligt 16 kap. 1 eller 3 § LOU och en ansökan om överprövning har getts in inom den tid som föreskrivs i 1 och 3 §§. När bestämmelserna om avtalsspärr infördes i LOU angavs i förarbetena (prop. 2009/10:180 s. 108) bl.a. följande. Avtalsspärren ska beräknas med utgångspunkt i den underrättelse om tilldelningsbeslut som den upphandlande myndigheten enligt 9 kap. 9 § forsta stycket eller 15 kap. 19 § LOU ska skicka. Det finns alltså en koppling mellan underrättelsen om tilldelningsbeslut och avtalsspärren på så sätt att skyldigheten att skicka en sådan underrättelse utlöser avtalsspärren. När det inte före­ ligger någon skyldighet att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut kommer följaktligen inte heller någon avtalsspärr att gälla. Exempelvis kommer avtalsspärr inte att gälla i de fall det endast finns en anbuds­ givare Gfr prop. 2001/02:142 s. 81). En domstols möjlighet att överpröva en upphandling upphör när ett avtal sluts. Ett interimistiskt beslut under en pågående upphandling har därför KAMMARRÄTTEN! DOM Sida 5 Mål nr 4672-15 ansetts vara ett sätt för domstolen att skaffa sig tid för att kunna genom­ föra en överprövning (se RÅ2003 ref. 64). Regionen har ännu inte meddelat något tilldelningsbeslut och det löper då ingen avtalsspärr i förvaltningsrätten. Taxi Kurirs möjlighet att få upphandlingen över­ prövad är därför beroende av att avtal inte sluts innan prövningen skett. Det är inte osannolikt att regionen kan ha brutit mot LOU på de grunder som Taxi Kurir har åberopat. Den skada eller olägenhet som kan uppstå till följd av ett interimistiskt beslut framstår inte heller som större än skadan för bolaget om upphandlingen rar avslutas innan målet har avgjorts slutligt. Det finns därför förutsättningar för att besluta om att regionen inte får ingå avtal i upphandlingen innan förvaltningsrätten avgjort målet slutligt. Taxi Kurirs ansökan om överprövning avser påstådda brister i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. För det fall bolagets ansökan bifalls kommer rättsföljden bli att upphandlingen ska göras om. Kammarrätten anser därför att det interimistiska beslutet ska omfatta samtliga delar av regionens upphandling av Serviceresor, dnr 15RS3180. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). GÖTEBORG Q41V7t(}�JtA{}J�Ji� BirgittlI'i� o� referent Ewa Hag rd Linander v'l/li1ia�ö'gr';;�rmelsson ri' a�v0 . /Charlotte Ljung · 0 �t:7/�� . I ui,4�(i :r2ois' os111 11:0.4 FAX FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD FAXEN BESLUT 2015•08-ÖS Meddelat i Karlstad AJ:s, 'i�0005/0007 Sida I (3) Mål nr 2788-15 Dok.Id 138412 Postadress Box 568 65I I2Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon· Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post:forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - freclag 08:00-16:00 SÖKANDE Taxi Kurir i Uppsala AB, 556443-4347 Ulls väg 41 756 51 Uppsala MOTPART Region Örebro län Box 1613 70I 16 Örebro · Ombud: Advokat Johanna Näslund Advokatfinnan Lindahl KB Box 143 701 42 Örebro SAKEN Offentlig upphandling;.nu fråga om interimistiskt forordnande BESLUT Förvaltningsrätten avslår Taxi Kurir i Uppsala AB:s yrkande om interim­ istiskt beslut. '.2015,08/17 11:04 FAX FAXEN �0006/0007 . FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD BAKGRUND BESLUT 2015-08-05 Sida2 2788-15 Region Örebro län har inlett en upphandling av serviceresor. Sista dagför inlämtiande av anbud är den 23 augusti 2015. Taxi Kurir i Uppsala AB (Taxikurir) ansöker om överprö.vning av upphandlingen och yrkar vidare att förvaltningsratten meddelar ett interimistiskt beslut i avvaktan på att målet avgörs slutligt. Region Örebro län motsätter sig bifall till yrkandet om interimistiskt beslut och anför följande. Det finns inte något behov av ett interimistiskt beslut eftersom ett sådant endast kan ta sikte på att kontrakt inte ska tecknas. För närvarande pågår anbudstiden. Avtalsspärr kommer att inträda efter tilldel­ ningsbeslut. Beslut att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal är aktuellt endast i upphandlingar där avtalsspärr inte gäller. SKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten f'ar enligt 16 kap. 9 LOU besluta att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal innan något annat har beslutats (interimistiskt beslut). Om en ansökan om överprövning av en upphandling har gjorts, fortsätter enligt 16 kap. 8 § LOU avtalsspärr att gälla under handläggningen i för­ valtningsrätten (forlärtgd avtalsspärr). 2015.08/17 11:04 FAX FAXEN �0007/0007 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida 3 BESLUT 2015-08-05 2788-15 För den aktuella upphandlingen gäller avtalsspärr. Om Region Örebro län väljer att fatta ett tilldelningsbeslutefter anbudstidens utgång inträder där­ med förlängd avtalsspärr wider handläggningen i förvaltningsrätten ef­ tersom en ans.ökan om överprövning redan har gjorts. Något interimistiskt beslut innebärande att Region Örebro. län tills vidare inte :får avsluta upp­ handlingen (inte ingå avtal) behövs därmed inte. Yrkandet härom ska där­ för avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3 109/1 B). o�1 Handläggare: Lars Överström Bo Forsberg HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-,jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: I 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tidenföröverklagandeavrättensdomellerbeslutharlöptut.Vanligtvisf'ar,dåkammarrättenintehar fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte f'ar avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudetsnamn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att fä prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga I. dv 689-LOU Formulär 9