FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM 2013-05-28 Mål nr 1015-13 Sida 1 (5) Meddelad i Föredragande: Lukas Granlund Växjö SÖKANDE Sölvegårds Entreprenad AB, 556849-6532 Varvsgatan 6 374 35 Karlshamn Ombud: Advokat Nils-Håkan Håkansson Nils-Håkan Håkanssons Aåvolcatoyrå AB Ronnebygatan 10 374 35 Karlshamn Landstinget Blekinge, Koncernupphandling 371 81 Karlskrona Ombud: Per-Olof Gustavsson Landstinget Blekinge Landstingsservice/affärsområde fast 371 81 Karlskrona Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2013 -05- 2 9 Avd Dnr Klnr Aktbil MOTPART SAKEN Dok.Id 70387 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-13 IVÅXJÖ YRKANDEN M.M. Landstinget Blekinge har genomfört en upphandling avseende ramavtal byggentreprenad område öst. Upphandlingen genomfördes i form av för­ enklat förfarande. Genom tilldelningsbeslutet antogs John Svensson AB som vinnande anbud. Sölvegårds Entreprenad AB:s (bolaget) anbud för- · 1castädes�med motiveringen att det inte uppfyller kvalificeringskravet i AFB.51 avseende erfarenhet från arbeten på akutsjukhus eller motsvarande anläggningar som bedöms likvärdiga. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för ansökan anför bolaget bl.a. följande. Bolaget uppfyller aktuellt kvalificeringskrav. Bolaget har i frågeformuläret bifogat ett flertal projekt. Dessa projekt visar att bolaget har flerårig erfarenhet av arbeten på likvärdiga projekt. Flera av projekten har utförts när ordinarie verksamhet pågått i lokalerna. Bolaget har bl.a. byggt om vårdcentralen i Karlskrona, företagshälsovården i Olofström och vårdcentralen i Mörrum. Företaget som har avgett det vin­ nande anbudet har inte sysslat med sådana kvalificerade arbeten. Det vin­ nande företaget är ett fastighetsförvaltningsbolag och har inte den byggka­ pacitet som bolaget har. Det är uppenbart att Landstinget Blekinge inte uppfyllt de krav som föreligger angående jämfcirelse av de olika anbuden eller i övrigt uppfyllt de krav som gäller vid sin bedömning. Landstinget Blekinge bestrider ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlagets allmänna föreskrifter AFB.51 fram­ går det tydligt att anbudsgivare skall ha flerårig erfarenhet från arbeten på akutsjukhus eller andra motsvarande anläggningar där komplexiteten av arbeten, installationer och arbetsplanering bedöms likvärdig och att detta ska styrkas med fem stycken referensprojekt. De referensprojekt bolaget har uppgett i sitt anbud avser mindre anläggningar och inte något av dem FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida3 1015- 13 ·· · motsvarar komplexiteten av arbeten på akutsjukhus eller motsvarande stora driftanläggningar. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ettliRvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är fel­ aktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin ta­ lan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref.69). För offentlig upphandling gäller kraven på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt ut­ format att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphand­ lande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Bolaget gör, som det får förstås, gällande att bolagets anbud skulle ha ut­ värderats, att det vinnande anbudet inte skulle utvärderats samt att den " Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-13 IVÄXJÖ upphandlade myndigheten inte har gjort en korrekt jämförelse av anbuden. Förvaltningsrätten har först att ta ställning till om bolagets anbud borde ha utvärderats av kommunen. Av förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter AFB.51 framgår bl.a. följande. Anbudsgivare skall ha flerårig erfarenhet från arbeten på ·· ---al(utsjiililitis eller andra motsvarande anläggningar, där komplexiteten av byggnadsarbeten, installationer och arbetsplanering bedöms likvärdig. Detta skall styrkas genom att i bifogat entreprenörsformulär beskriva minst 5 projekt samt ange referensperson för verifiering av lämnade uppgifter. Minst 3 av dessa projekt skall ha utförts medan ordinarie verksamhet på­ gick i lokalen. Av utredningen i målet framgår att bolaget har beskrivit följande referens­ projekt. - Fönsterbyte balkong renoveringar vårdcentral dagis och 30 lgh m.m. - Ombyggnad företagshälsovård - Ombyggnad och underhåll yrkeshögskola. - Ombyggnad vårdcentral Karlskrona samt ombyggnad av Blek- inge kroppkakan, fabriken m.m. - Bygg/fönster byte ombyggnad, hotell, äldreboende, lindex, syn­ optik, bokia m.m. Förvaltningsrätten konstaterar att de av bolaget åberopade arbetena inte är utförda på akutsjukhus. Inte heller kan bolaget anses ha visat att komplexi­ teten av byggnadsarbeten, installationer och arbetsplanering är likvärdig med arbete på akutsjukhus. Bolagets anbud uppfyller därmed inte ställt skall-krav. Kommunen har således haft fog för att utesluta bolagets anbud från utvärderingen. Med anledning härav kan bolaget inte anses ha gjort sannolikt att det har lidit eller kan komma att lida skada och därmed före- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-13 I VÄXJÖ ligger inte heller skäl för ingripande enligt 16 kap 6 § LOU. Redan på denna grund ska således begäran om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bila aj (DV 3109/1D/LOU) ·· - ---�eftil ldätsson HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i �JönköQ_ing..Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU Bilaga 1