FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-06-12 Meddelad i Stockholm 1 Mål nr 9951-13 Barkarby Elinstallationer AB, 556081-8592 Box 6054 175 06 Järfälla MOTPART Kyrkogårdsnämnden i Stockholms kommun Box 9 121 25 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande. KONKURRENSVERKET 2013-06- 1 2 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 366316 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08�561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08- 561680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9951-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Kyrkogårdsnämnden i Stockholms kommun (nämnden) genomför en upp­ handling av ramavtal för installation, underhåll och reparation av elanlägg­ ningar. Upphandlingen genomförs med ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU. Av tilldelningsbeslutet från den 23 april 2013 framgår att Barkarby Elinstallationer AB antas som leve­ rantör som ska avropas i andra hand. Barkarby Elinstallationer AB ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget huvudsakligen följande. Utvärderingen av timpris följer inte förfrågningsunderlagen. Kontaktpersonen på förvalt­ ningen har medgett att ett fel har smugit sig in i exemplet i förfrågningsun­ derlaget. I AF-delen står följande. Lägst anbud får 40 poäng. Näst lägsta anbud ska divideras. I detta fall 293/298 sedan multipliceras med 35 po­ äng. Tredje lägsta pris ska multipliceras med 40 poäng. I det här fallet har nämnden multiplicerat med 40 poäng istället för 35 poäng. I stället för 39 poäng bör det bli 34 poäng om man räknar enligt AF-delen. Ettan och tvåan får samma antal poäng om man ska räkna enligt AF-delen. Hela ut­ värderingen och det stora glappet i poäng avseende påslag i procent kan också ifrågasättas, ettan får 10 poäng och tvåan får 3 poäng. Nämnden bestrider ansökan och anför huvudsakligen följande. I förfråg­ ningsunderlaget redovisas principerna för poängberäkning. Därefter ges ett exempel på hur poängberäkningen avseende timpris kommer att göras uti­ från de redogjorda principerna. I räkneexemplet har emellertid ett skrivfel infunnit sig. I exemplet på hur poängen räknas fram har det där det borde ha stått 40 poäng istället angetts 35 poäng. Exemplets resultat utgår emel­ lertid från 40 poäng. Felskrivningen i exemplet har inte påverkat resultatet vare sig i exemplet eller i utvärderingen. Det måste dessutom ha varit up­ penbart att det handlat om en felskrivning. Principerna för beräkning har 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9951-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen varit tydligt beskrivna även om en felskrivning skett i exemplet. Barkarby Elinstallationer AB erhöll högsta poäng för den aktuella priskategorin. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU gäller att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan, se RÅ 2009 ref. 69. Att endast i allmänhet ifrågasätta hela utvärderingen och skillnaden i poängutfall av­ seende kategorin påslag i procent medför därför inte grund för ingripande. Förvaltningsrätten finner inte heller att det åberopade skrivfel i förfråg­ ningsunderlagets exempel som rör en annan priskategori kan ha påverkat utfallet av utvärderingen. En annan förutsättning för ingripande enligt LOU är att leverantören har lidit skada av de omständigheter som åberopats. Barkarby Elinstallationer AB har fått högsta poäng i den kategori där förfrågningsunderlagets exem­ pel behäftats med ett skrivfel. Skrivfelet har inte påverkat förfrågningsun­ derlagets principer för beräkning. Barkarby Elinstallationer AB kan där­ med inte anses lida skada eller heller kunna komma att lida skada på grund 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9951-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen av det åberopade skrivfelet. Det saknas också därför möjlighet till ingri­ pande enligt LOU. Ansökan om ingripande ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/l A LOU). Magnus Åhammar Rådman Cecilia Östergren har handlagt målet. I-- .. if1t1- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU