LÄN SRÄTTEN IDALARNAS LÄN Länsrättsnotarien Helene Bergquist-Frederiksen DOM Målm 1177-08 E Rotel 1 Sida 1 (12 ) BCA Entreprenad AB, 556411-0848 Box64 2 31 21 Trelleborg I: I Ombud: Jur.kand. Emma Berglund Hamilton Advokatbyrå Stockholm KB Box715 101 33 Stockholm Ombud: Advokat Fredrik Linder Hamilton Advokatbyrå Stockholm KB Box715 101 33 Stockholm rlilR?tt'W}#@RP-ll@WAAN&-:tt#-W-1if@ft:$h-1:t:1r 1.:'¾} 2008-06 -30 Meddelad i Falun SÖKANDE KONKU� .f .. 2008 -0'7- 0 2 .Poa iii . MOTP ART Banverket 781 85 Borlänge Ombud: Advokat Tomas Kjellgren Mannheimer Swartling Advokatbyrå Box1711 111 87 Stockholm Ombud: Advokat Louise Widen Mannheimer Swartling Advokatbyrå Box1711 111 87 STOCKHOLM Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1092 ) om upphandling inom om­ rådena vatten, energi, transporter och post1;jänster (LUFS) LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 30 april 2 008. SAKEN DokJd49073 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-30 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Banverket genomför en upphandling av 50-11 Plattformsanpassningar Ör­ tofta, utförandeentreprenad mark (dnr F08-2 373/IN70). Tilldelningsbeslut meddelades den 22 april 2008. Av beslutet framgår att det anbud som läm­ nats av Svenska Entreprenad i Mälardalen AB (SVEAB) antogs. BCA Entreprenad AB (BCA) yrkar i första hand att länsrätten ska besluta att upphandlingen f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts innebärande att anbud från BCA ska anses uppfylla ska-kravet avseende kapacitet och att anbud från BCA ska antas i upphandlingen. BCA yrkar i andra hand att länsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Enligt UFB.51 i Upphandlingsföreskriftema kommer Banverket att pröva anbudsgivare genom att ett antal ska-krav ska vara upp­ fyllda. Anbudsgivama ska ha en stabil finansiell och ekonomisk ställning för aktuellt uppdrag. Anbudsgivama visar att detta krav är uppfyllt genom att inge ifylld blankett från Upplysningscentralen (UC) uppvisande att an­ budsgivaren uppfyller riskklass tre eller motsvarande intyg från likvärdigt kreditupplysningsinstitut. Aktuell blankett får inte vara äldre än tre måna­ der. Det är vidare ett ska-krav att anbudsgivaren har tillräcklig teknisk för­ måga och kapacitet för aktuellt uppdrag. Anbudsgivaren visar att kravet på tekniskt förmåga och kapacitet är uppfyllt genom att bl.a. inge ett för detta uppdrag relevant referensuppdrag avseende anbudsgivarens erfarenhet och kapacitet, genomförandebeskrivning, preliminär resursplan, organisations­ plan med referenser, preliminär säkerhetsplan och policys. Enligt UFB.52 i Upphandlingsföreskriftema kommer anbudet med lägsta priset att antas. BCA har offererat det lägsta priset. I Anbudsprövning, Bilaga 11, anges att SVEAB uppfyller samtliga ska-krav i upphandlingen. Det framgår vidare att BCA uppfyller samtliga ska-krav utom kravet benämnt Kapacitet där det anges "se kommentar". I Kommentaren anges bl.a. följande. "Anbudsgiva­ ren har valt att bemanna ett antal nyckelpositioner med en och samma resurs. Denna form av bemanning har anbudsgivaren tillämpat i ett antal Sida 2 1177-08 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-30 tidigare utförda uppdrag där upphandlande enhet varit beställare. Således har beställaren en stor erfarenhet av det föreslagna upplägget. Denna re­ sursbemanning har i tidigare uppdrag inneburit svårighet för anbudsgivaren att slutföra aktuellt uppdrag inom ramen för gällande tidplan, något som är av synnerligen stor vikt inom järnvägsentreprenader vilka är styrda av ett antal fastlagda och allt som oftast ej föränderliga tider. Vidare har aktuell resursbemanning inneburit ett betydande merarbete för beställarorganisa­ tionen, bl.a. vad gäller samordning, något som innebär negativt utfall för beställaren vad gäller kostnads-• och resurseffektivitet. Upplägget med en och samma resurs i positioner av vikt för entreprenadens genomförande har även inneburit en minskad tillgänglighet under pågående entreprenad. Såle­ des kan anbudsgivaren utifrån anbud �i anses uppfylla kravet gällande ka­ pacitet att genomföra aktuell entreprenad." Kravetpå kapacitet BCA uppfyller ska-kravet avseende kapacitet och har offererat det lägsta priset, varför BCA:s anbud ska antas i upphandlingen. BCA har redovisat hur det avser att organisera bemanningen i upphandlingen. Enligt organisa­ tionsschemat ska Torbjörn Jönsson vara ombud, platschef, brandskydds-, trafiksäkerhets- och mi\jö/arbetsansvarig. Emilia Jassim ska vara kvalitets­ och miljöansvarig. Anledningen till att BCA valt att låta Torbjörn Jönsson ansvara för flera områden i upphandlingen beror på den gedigna erfarenhet han besitter på dessa områden. Kravet på stabil.finansiell och ekonomisk ställning SVEAB har bifogat ett intyg från UC beställt 23 november 2007. I intyget har SVEAB riskklass nummer tre. I en handling upprättad av Banverket den 21 april 2008 benämnd Individuell prövning- UC Riskklass anger Banver­ ket att SVEAB inkommit med en rättelse avseende ett inskickat intyg från UC som var för gammalt samt att SVEAB inkommit med ett nytt intyg från UC utvisande att SVEAB har riskklass nummer två. Banverket företog då Sida 3 1177-08 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-30 en individuell prövning av anbudsgivaren. UC har meddelat Banverket att den nya riskklassen beror på ett ärende hos Bolagsverket om ansökan om utträde ur styrelsen, då sänks riskklassen automatiskt från fyra till två. Ban­ verket konstaterade därefter att SVEAB innehar efterfrågad ekonomisk sta­ bilitet och ansågs således uppfylla detta krav. Av UC-intyget framgår emel­ lertid även att SVEAB har åtta ansökningar om betalningsförelägganden registrerade. Det finns ansökningar som är yngre än sexmånader och sty­ relsemedlemmar som har engagemang i företag i konkurs. Mot denna bakgrund menar BCA att SVEAB inte uppfyllde ska-kravet att inkomma med intyg från UC som inte var äldre än tre månader. SVEAB:s anbud borde därför ha förkastats. SVEAB har vidare inkommit med otillåt­ na kompletteringar till sitt anbud i form av nytt UC-intyg. Detta intyg ska ej beaktas. Genom att tillåta kompletteringarna har Banverket handlat i strid med 1 kap. 24 § och 15 kap. 12 § LUFS. Även om kompletteringen med det nya UC-intyget beaktas uppfyller SVEAB inte ska-kravet om minst UC riskklass nummer tre, varför SVEAB:s anbud under alla förhållanden skulle ha förkastats. Skaderekvisitet BCA kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § första stycket LUFS ef­ tersom det på goda skäl kan antas att BCA vid en korrekt genomförd an­ budsutvärdering skulle ha antagits som leverantör i upphandlingen. Det krävs enligt rättspraxis inte att konstaterade brister i upphandlingen faktiskt har medfört eller kan komma att medföra att sökanden inte vinner upphand­ lingen för att åtgärder enligt 7 kap 2 § gamla LOU ska komma ifråga, se Kammarrättens i Göteborg dom av den 26 april 2004 i målm622- 04 och domavden9februari2006 imålm666-06 samtKammarrättensiStock­ holm dom av den 25 november 2004 i målm 5351-04. Sida 4 1177-0- 8 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-30 Länsrätten har den 30 april 2008 beslutat att Banverket tills vidare inte får avsluta upphandlingen. Banverket har i yttrande anfört bl.a. följande. Banverket bestrider BCA:s yrkanden i sin helhet. BCA:s anbud förkastades då det inte uppfyllde samt­ liga ska-krav. BCA har i sitt anbud inte er�judit sådana resurser som med­ för att BCA har tillräcklig kapacitet för aktuellt uppdrag. Den organisation som BCA erbjudit i sitt anbud har sådana brister att det ställda ska-kravet avseende kapacitet inte uppfylls. Kravetpå kapacitet I UFB.51 har angetts att "Anbudsgivaren visar att kraven på teknisk förmå­ ga och kapacitet uppfylls genom att inge följande handlingar och upplys­ ningar: ...Organisationsplan med uppgifter om personalresurser med CV och minst två stycken relevanta referenser på personal avgörande för upp­ dragets genomförande samt intyg på relevant miljökompetens för uppdraget hos arbetsledare och specialistpersonal. Den i anbudet angivna kvalitets­ och mi\jöansvariga, Emilia Jassim, har inte ens påståtts ha kompetens för att kunna fullgöra detta arbete. Än mindre har till anbudet fogats efterfrågat intyg på relevant miUökompetens. BCA har i organisationsschemat angett att företagets VD, Torbjörn Jöns­ son, ska fylla funktionerna som ombud, platschef, brandskyddsansvarig, trafiksäkerhetsansvarig samt rniljö/arbetsmiUöansvarig. En och samma per­ son kan inte fylla alla dessa funktioner då arbetsuppgifterna vida överstiger heltidsarbete. Det finns ingen möjlighet att Torbjörn Jönsson kan klara alla dessa roller och upprätthålla erforderlig närvaro. BCA har inte erbjudit nå­ gon form av delegationsordning i sin organisation, vilket är en stor brist i organisationen och medför brist i kapaciteten. Sida 5 1177-08 LÄNSRÄTTEN DOM IDALARNAS LÄN 2008-06-30 Dessa brister är ett �jälvständigt skäl att konstatera att inte BCA uppfyllt ska-kravet om tillräcklig kapacitet för aktuellt uppdrag. Dessutom har Ban­ verket genom egen erfarenhet kunnat konstatera att en organisation motsva­ rande den nu i anbudet erbjudna inte innebär en tillräcklig kapacitet för motsvarande uppdrag och därmed också för aktuellt uppdrag. I förfråg­ ningsunderlaget har angetts att Banverket kommer att ta hänsyn till egna erfarenheter av anbudsgivama. Kravet på stabilfinansiell och ekonomisk ställning Denna grund har inte relevans om länsrätten konstaterar att BCA inte upp­ fyllt aktuellt ska-krav. Vid sådant förhållande uppfyller inte BCA skaderek­ visitet enligt LUFS. SVEAB kontaktade Banverket och begärde att få rätta sitt anbud genom att ge in ett nytt intyg från UC. Det är ingen komplettering utan en rättelse. Uppgiften om riskklass fanns med men hade blivit felaktig. Banverket ac­ cepterade rättelsen, vilket inte står i strid med gällande upphandlingslag­ stiftning. SVEAB informerade om att skälet till den nya riskklassen var att det fanns s.k. eget utträde under registrering. Denna information är en kom­ plettering till en korrekt ingiven uppgift i anbudet, d.v.s. en komplettering till informationen i rättelsen. Att ta hänsyn till en sådan komplettering stri­ der inte heller mot gällande upphandlingslagstiftning. Vid en sammantagen bedömning av den information som Banverket hade konstaterade Banverket att SVEAB uppfyllt ställt krav. BCA har yrkat att länsrätten ska förordna om rättelse innebärande bl.a. ett förordnande om att BCA ska tilldelas kontraktet. En sådan rättelse är inte möjlig då BCA inte deltagit i den del av utvärderingsfasen som bestod av förhandling. BCA har i yttrande anfört bl.a. fö�jande. Sida 6 1177-08 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-30 Kravet på kapacitet I Kommentaren till att BeA inte skulle uppfylla kapacitetskravet anges inte något om att Banverket skulle ha ansett att BeA inte uppfyllde ställt ska­ krav vad gäller att inkomma med ev, intyg eller referenser. Emilia Jassim innehar efterfrågad kompetens men hon utgör inte arbetsledare och specia­ listpersonal varför några handlingar inte bifogats anbudet avseende henne. Vidare har BeA till sitt anbud bifogat ev, referenser, kursintyg avseende kvalitetsledning och miljöledning för Torbjörn Jönsson och Håkan Olofs­ son. Avsikten med dessa uppgifter är enligt UFB.51 i Upphandlingsföre­ skrifterna att anbudsgivaren ska "påvisa att offererade resurser innehar för detta uppdrag relevant och erforderlig kompetens samt samarbetsförmåga med beställarledet". Torbjörn Jönsson och Håkan Olofsson innehar relevant och erforderlig kompetens för uppdraget vad gäller samtliga i anbudet efter­ frågade områden. Tor�jörn Jönsson innehar vidare kapacitet att ansvara för i anbudet uppräknade områden. Han utför inte allt praktiskt arbete på egen hand utan flera personer kommer att vara aktiva i entreprenaden. Att det av BeA offererade upplägget fungerar framgår av att BeA använder sig av liknande organisation vid uppdrag motsvarande det som upphandlas i frå­ gavarande upphandling. Banverket har då antagit BeA som leverantör. Banverket har aldrig påtalat för BeA att denna organisation skulle utgöra ett hinder eller orsaka merarbete. Banverket har istället uttryckt att det varit mycket nöjt med det arbete som BeA har utfört i tidigare entreprenader. För det fall Banverket inte längre avser att godta detta skulle Banverket för att ge alla anbudsgivare lika chans, uttryckligen ha angivit detta. Det måste ha stått klart för Banverket dels att BeA skulle inkomma med anbud, dels att BeA skulle offerera ett upplägg liknande det som tidigare offererats. Det finns inget ska-krav på att en delegationsordning ska framgå av anbudet. I enlighet med vad som är brukligt kommer BeA, när kontrakt tecknats mel­ lan BeA och Banverket och efter att projektplanen fastställts, i samråd med Banverket föreslå en delegationsordning för det fall det skulle bli nödvän- Sida 7 1177-08 Sida 8 L ÄNSRÄTTEN DOM 1177-08 IDALARNAS LÄN 2008-06-30 digt. För att handla i enlighet med likabehandlingsprincipen, transparen­ sprincipen och 1 kap. 24 § LUFS skulle Banverket ha angivit mer utförligt vilken organisation som efterfrågades. Med hänsyn till den otydliga ut­ formningen av ska-kravet i upphandlingen vad gäller kapacitet, måste be­ dömningen av om en anbudsgivare uppfyller kravet vara mildare än om det hade varit ett tydligt utformat krav, som t.ex. det att UC-intyg utvisande minst riskklass tre inte f'ar vara äldre än tre månader ska inges. Banverket anför i yttrande bl.a. fö\jande. Kravet på kapacitet Det framgår av Emilia Jassims placering i organisationen att hon är specia-­ listpersonal. Hennes roll som kvalitets- och miljöansvarig är central och rör specialistfrågor vilket visas av hennes inplacering och ansvarsområde. Har den person som är ansvarig för kvalitet och mi\jö enligt anbudet inte sådana erfarenheter har inte anbudsgivaren i sitt anbud erbjudit "tillräcklig tekniskt förmåga och kapacitet för aktuellt uppdrag". Det ställda ska-kravet är där­ med inte uppfyllt. Banverket vidhåller vad som tidigare anförts om att Tor­ björn Jönsson inte kan fylla samtliga de funktioner som det angetts i anbu­ det att han ska göra. Förklaringar och påståenden som anförs först inom ramen för överprövningsprocessen är ovidkommande och har självfallet aldrig kunnat ligga till grund för Banverkets utvärdering. Att BCA nu anger att man avsett att delegera delar av Torbjörn Jönssons arbetsuppgifter har ingen bäring på den utvärdering som Banverket gjort av anbudet. Banverket har begärt information om organisationen innefattande offererade personal­ resurser. Anbudsgivaren har då att i anbudet ange de personalresurser som anbudsgivaren avser att utnyttja för att delegera arbetet till. Arbete, som enligt anbudet ska utföras av platschefen, ombudet, brandskyddsansvarige, trafiksäkerhetsansvarige samt miUö/arbetsmiUöansvarige- i detta fall Tor­ �jörn Jönsson- förutsätts av den upphandlande enheten då också kmmna att utföras av honom. Om inte detta var BCA:s avsikt har BCA:s anbud Sida 9 LÄNSRÄTTEN DOM 1177-08 I DALARNAS LÄN 2008-06-30 innehållit felaktiga uppgifter eftersom BCA bara tagit med delar av de offe­ rerade personalresurserna. Förutsättningarna som gällde för avgivande av anbud i tidigare upphandlingar har inte någon betydelse för anbudsgivning­ en i kommande upphandlingar. Det är endast det aktuella förfrågningsun­ derlaget som är avgörande för hur ett anbud ska utformas och hur utvärde­ ringen ska ske. Banverket bestrider vidare att de arbeten som BCA nämner skulle ha ett upplägg som motsvarar det som offererats i den aktuella upp­ handlingen. Dessutom skiljer sig arbetena markant organisatoriskt. Banver­ ket bestrider att ska-kravet är otydligt. Skaderekvisitet Uppfylls inte ska-kravet kan inte BCA komma ifråga för kontraktet och kan inte lida skada. Det är inte här fråga om en sådan skadeprövning som i de kammarrättsdomar som BCA åberopar. En anbudsgivare som inte uppfyllt ett kvalifikationskrav eller ett ska-krav går inte vidare till utvärderingsfasen. En sådan anbudsgivare kan inte komma att lida skada. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är dels om SVEAB kan sägas uppfylla de i förfrågningsun­ derlaget uppställda ska-kraven, dels om BCA kan sägas uppfylla nämnda ska-•krav. Av 1 kap. 24 § LUFS framgår att upphandlande enheter skall behandla le­ verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 12 § LUFS får en upphandlande enhet tillåta att en anbuds­ sökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Enheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller komplet- L ÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-30 teras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegräns­ rung. Enligt 16 kap. 1 § LUFS får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § LUFS framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt Upphandlingsföreskriftema är det ett ska-krav att anbudsgivare har en stabil finansiell och ekonmnisk ställning för aktuellt uppdrag. Anbudsgi­ vare visar att kraven på ekonomisk och finansiell ställning uppfylls genom att inge antingen ifylld blankett från UC utvisande att anbudsgivaren upp­ fyller riskkJass tre eller motsvarande intyg från likvärdigt kreditupplys­ ningsinstitut. Aktuell blankett f'ar ej vara äldre än tre månader. Av utred­ ningen i målet framgår att SVEAB:s anbud innehöll intyg från UC som var äldre än tre månader. SVEAB inkom därför med nytt intyg från UC vilket visade att SVEAB hade riskklass två. Banverket har därefter vid individuell prövning gjort bedömningen att SVEAB innehar efterfrågad ekonomisk stabilitet och anses uppfylla ställt krav. Att Banverket tillåtit SVEAB att inkomma med nytt UC intyg som ej var äldre än tre månader får enligt läns­ rättens uppfattning anses vara en sådan tillåten rättelse som avses i 15 kap. 12 § LUFS. Mot bakgrund av att det nya intyget från UC visade att SVEAB hade risklass två finner länsrätten att SVEAB i och för sig inte kan anses ha uppfyllt ska-kravet om minst UC riskklass tre. Banverket har emellertid Sida 10 1177-08 Sida 11 LÄNSRÄTTEN DOM 1177-08 I DALARNAS LÄN 2008-06-30 efter en individuell bedömning av bolaget funnit att bolaget innehar den stabila finansiella och ekonomiska ställning som krävs för aktuellt uppdrag. Förutsättningar för ingripande enligt LUFS föreligger därför inte. Enligt Upphandlingsföreskrifterna är ett ska-krav att anbudsgivaren har tillräcklig teknisk förmåga och kapacitet för aktuellt uppdrag. Offererade personalresurser ska inneha relevant och erforderlig kompetens samt god samarbetsförmåga. Anbudsgivaren visar att kraven på teknisk förmåga och kapacitet uppfylls genom att bl.a. inge organisationsplan med uppgifter om personalresurser med CV och minst två stycken relevanta referenser på per­ sonal avgörande för uppdragets genomförande samt intyg på relevant mil­ jökompetens för uppdraget hos arbetsledare och specialistpersonal. Av BCA:s anbud framgår att Torqjörn Jönsson är VD och att han därtill ska utföra arbetsuppgifter som ombud och platschef. Platschefen är vidare brandskyddsansvarig, trafiksäkerhetsansvarig samt mi\jö/arbetsmi\jö­ ansvarig. Enligt länsrättens bedömning kan inte Torbjörn Jönsson fylla samtliga de funktioner som det i anbudet angivits att han ska göra. För det fall BCA haft för avsikt att delegera vissa av arbetsuppgifterna, borde BCA i anbudet angivit de personalresurser som BCA haft för avsikt att delegera arbetet till. Den organisationsplan som BCA uppgivit i sitt anbud har därför enligt länsrättens uppfattning sådana brister att det ställda ska-kravet avse-­ ende kapacitet inte uppfylls. Banverkets beslut att BCA inte uppfyllt de ska­ krav avseende teknisk förmåga och kapacitet som anges i förfrågningsun­ derlaget kan därför anses sakligt grnndat. Förfarandet bedöms därför inte stå i strid med bestämmelsen i 1 kap. 24 § LUFS. Mot bakgrnnd av att länsrätten funnit att BCA inte uppfyllt de ska-krav som anges i förfrågningsunderlaget har bolaget inte heller lidit eller kan komma att lida skada. Förntsättningar för åtgärder från länsrättens sida föreligger därmed inte med anledning av överprövningen. Sida 12 LÄNSRÄTTEN DOM 1177-08 I DALARNAS LÄN 2008-06-30 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc). UJpareta Larsson UN7!(_rt� i],Y"- �å� 111 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnumme.r, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. '-D C> C> N www.domstol.se