(- MOTPART Örebro kommun Upphandlingsenheten Box 30070 701 35 Örebro SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT KONKURRENSVERKET 2012 -07- 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE DOM 2012-07-10 Meddelad i Karlstad Mål nr 2497-12 E 2498-12 E Sida 1 (5) Kunskapscompaniet Ankaret Aktiebolag, 556530-4028 Köpmangatan 1 633 56 Eskilstuna Avd Dnr Doss Aktbil (_ Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen av yrkesutbildning inom om­ rådet bygg och anläggning med inriktning husbyggnad ska göras om (mål nr 2497-12). Förvaltningsrätten avslår Kunskapscompaniet Ankaret Aktiebolags ansö­ kan om överprövning avseende yrkesutbildning inom området svets (mål nr 2498-12). Förvaltningsrätten prövar inte yrkandet om interimistiskt beslut. Dok.Id 65565 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2497-12 E 2012-07-10 2498-12 E BAKGRUND OCH YRKANDEN Örebro kommun genomför offentliga upphandlingar av yrkesutbildning inom vuxenutbildningen bland annat för områdena bygg och anläggning med inriktning husbyggnad, dnr Vux216/2012 ( mål nr2497-12), samt svets, dnr Vux219/2012 (mål nr2498-12). Upphandlingarna omfattar en utbildning2012 med option att avropa genomförande av en likvärdig ut­ bildning2013. Vid anbudstidens utgång hade anbud från Kunskapscompa­ niet Ankaret Aktiebolag (Kunskapscompaniet), Lernia Utbildning Aktiebo­ lag och Movant Aktiebolag (Movant) inkommit och Örebro kommun har i tilldelningsbeslut den 8 juni2012 beslutat anta anbud från Movant i båda upphandlingarna. Kunskapscompaniet ansöker om överprövning av upphandlingarna och yrkar i första hand att upphandlingarna får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att nya uträkningar skett och att kommunen rättat till till­ delningsbesluten samt i andra hand att upphandlingarna ska göras om. - -Kunskapseompaniet-yrk:ar-även-att-förvaltningsrätten-interimisti-sk::t-sk:a-------­ besluta att upphandlingarna inte får avslutas. Örebro kommun bestrider bifall till ansökningarna. PARTERNAS TALAN Kunskapscompaniet anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Kun­ skapscompaniet anser att upphandlingarna inte skett med den öppenhet/ transparens och likabehandling som lagen om offentlig upphandling förut­ sätter samt att Kunskapscompaniet därmed lider skada eller kan komma att lida skada. Kunskapscompaniet har efter att ha tagit del av tilldelningsbe­ sluten samt resultatrapporterna kontaktat Örebro kommun och då bland annat efterfrågat hur resultaten framräknats. Kommunen har då svarat att I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida3 2497-12 E 2498-12 E C beräkningarna har framräknats automatiskt av systemet Tendsign och på sätt som framgår av underlagen. Kunskapscompaniet anser att det inte uti­ från underlagen - varken tilldelningsbesluten, resultatrapporterna eller för­ frågningsunderlagen - framgår hur beräkningarna gjorts. Det framgår att beräkningar har gjorts men hur poängsättningarna gjorts framgår inte. Kunskapscompaniet anser att utvärderingskriterierna inte uppfyller den förutsebarhet och öppenhet som lagen om offentlig upphandling kräver. Ett av kriterierna är "Arbetsplatsförlagd utbildning, APL", s. 2 f. i resultatrap­ porterna. Enligt förfrågningsunderlagen är det meriterande på så sätt att fler veckor ger fler poäng. Kunskapscompaniet har i upphandlingen avseende husbyggnad uppgett32 veckor och Movant20 veckor. Trots skillnaden i antalet veckor har båda anbuden poängsatts till 100. Kunskapscompaniet kan inte hitta en objektiv förklaring till att anbuden i denna del bedömts lika trots en uppenbar skillnad i antal veckor. Örebro kommun anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Kommu­ nen har vid de aktuella upphandlingarna använt ett elektroniskt upphand­ -ling-ssy-stem-sem-heter--'I'e-ndsign�ystemet-möjliggör--en-helt-elekt-ronisk�- hantering av upphandlingsprocessen. En stor fördel som systemet innebär för anbudsgivare är att det på ett mycket åskådligt sätt hjälper anbudsgiva­ ren genom anbudslämnandet. Systemet säkerställer bland annat att samt­ liga skall-krav är uppfyllda och besvarade, detta för att förebygga dyrbara slarvfel som t.ex. att inte bifoga efterfrågade bevis på uppfyllande av krav. Kommunen har i de aktuella upphandlingarna formulerat ett antal s.k. ut­ värderingskriterier för att bedöma anbudens kvalitet, varvid dessa kriterier har sammanvägts med anbudspriset och genom den beräkningen har det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet räknats fram. Samtliga utvärde­ ringskriterier har redovisats och fyllts i via dator i en s.k. svarsruta i för­ frågningsunderlagen. Kommunen menar att det tydligt framgår hur dessa kommer att värderas. I KARLSTAD 2012-07-1 0 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 4 2497-12 E 2498-12 E I KARLSTAD 2012-07-1 0 c- Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ pernai1 kap.9§lagen(2007:1091)omoffentligupphandling(LOU)eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 1 6 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Förupphandlingarnagällerenligt16kap.8§LOU förlängdavtalsspärr under handläggningen i förvaltningsrätten. Kunskapscompaniets yrkande �m interimistiskt beslut tas därförinte upp tiHprövning._____ Kunskapscompaniet åberopar i huvudsak att förfrågningsunderlagen inte uppfyller kraven i LOU om öppenhet och förutsebarhet samt att resultat­ rapporterna inte visar hur beräkningarna och poängsättningarna har gjorts. Förvaltningsrätten konstaterar emellertid att det tydligt framgår av resultat­ rapporterna hur många poäng anbudsgivama tilldelats för respektive ut­ värdringskriterium samt hur kriterierna viktats och hur poängsummorna beräknats. Viktningen anges även i förfrågningsunderlagen. Däremot framgår det inte av förfrågningsunderlagen hur poängsättningen ska ske och dessa brister blir framför allt tydliga i upphandlingen avseende hus­ byggnad, då både Kunskapscompaniet och Movant fått 1 00 poäng för ar­ betsplatsförlagd utbildning trots att det i Kunskapscompaniets anbud ingår 32 veckor och i Movants anbud20 veckor, av totalt högst 4 0 veckors ut­ bildning. Det har inte heller framkommit att anbudsgivama haft möjlighet DOMSKÄL C- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2497-12 E I KARLSTAD 2012-07-10 2498-12 E att i det elektroniska systemet Tendsign ta reda på hur poängsättningen ska ske, exempelvis att 10 veckors arbetsplatsförlagd utbildning ger 100 poäng medan ytterligare veckor inte ger något mervärde. Enligt förvaltningsrättens mening är bristerna i förfrågningsunderlagen av sådan allvarlig art att Örebro kommun därigenom har brutit mot principen om öppenhet och transparens i 1 kap. 9 § LOU. För att ingripande mot en upphandling ska ske krävs emellertid även att bristen medför att den som ansöker om överprövning lider eller kan komma att lida skada. Vad gäller upphandlingen avseende husbyggnad är poängsumman för Kunskapscom­ paniet 70,80 och för Movant 72,00. Delpoängen för kriteriet arbetsplatsför­ lagd utbildning är för båda 6,00 poäng (6 procent av 100 poäng) och för kriteriet pris26,4 poäng för Kunskapscompaniet och28,8 poäng för Mo­ vant (4 0 procent av 66 respektive 72 poäng). Med en så liten skillnad i slutpoäng finner förvaltningsrätten att Kunskapscompaniet riskerat att lida skada till följd av bristerna i upphandlingen avseende husbyggnad. Kun­ skapscompaniets ansökan om överprövning av denna upphandling ska därmed bifallas på så sätt att upphandlingen ska göras om. I upphandlingen avseende svets däremot är skillnaden i slutpoäng betydligt större, 59,2 för Movant mot 51,7 för Kunskapscompaniet och där har Kun­ skapscompaniet erbjudit arbetsplatsförlagd utbildning under 8 veckor mot 20 veckor för Movant. Mot bakgrund härav och då det inte heller i övrigt har framkommit att Kunskapscompaniet riskerat lida skada till följd av brister i förfrågningsunderlaget ska bolagets ansökan avslås. HUR VERKLAGAR,sebilaga(DV3109l/ B) .:?'·/·; ( I ---- -----· J/ar erglund, rådman /Målet har handlagts av förvaltningsrättsjuristen Göran Wird6us