FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2016-06-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 8430-16 Sida 1 (4) 2016 -06- 1 7 Dok.Id 735606 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Bravida Sverige AB, 556197-4188 Ombud: Fredrik Jonsson Mikrofonvägen 28 126 81 Stockholm MOTPART Sydvästra stockholmsregionens VA-verksaktiebolag, 556050-5728 Himmel:fjärdsverket 147 92 Grödinge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Fö1valtningsrätten avslår Bravida Sverige AB:s ansökan. Telefax 08-561 680 01 Expeditlonstid måndag - fredag 08:00-16:30 . lwd Dnr KSnr Aktbil KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8430"16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. SydvästraStockholmsregionens VA"verksaktiebolag (Syvab) genomför en upphandling av ramavtal benämnd "El,Styr & Regler", dnr2016-0069. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, och tilldelningsgrnnden är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Av tilldelningsbeslut den 14 april 2016 framgår attSyvab avser att teckna avtal med annan anbudsgivare änBravidaSverige AB (Bravida). Bravida yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs där Bravidas anbud ges samma betyg som vinnande anbudsgivare. Bravida anför bl.a. följande.Bravida har fått lägre betyg än det antagna anbudet avseende kriteriet "vana från arbete i den utsatta miljö som finns på avloppsreningsverk med tillhörande pumpstationer och tunnelsystem", som beskrivs under punkten2.1 i anbudsfonnuläret.Syvab har som skäl för de tilldelade betygen angett att den vinnande anbudsgivarens svar är fylligare med exempel på referensarbeten och beskrivningar av hur uppdragen ska genomforas. Dessa värderingar tar dock inte sikte på utvärderingskriteriet. Motiveringarna visar attSyvab tagit ovidkommande hänsyn i sin bedömning av Bravidas respektive konkurrentens erfarenhet och vana av det efterfrågade arbetet. Det finns inte något i förfrågningsunderlaget som antyder att det kan tillmätas betydelse om anbudsgivaren har kompetensen internt eller via en underentreprenör, vilket Syvab har tillmätt betydelse. Vidare är värderingen avseende angivandet av referenser svår att förstå.Syvab har upgett att konkurrentens anbud innehåller beskrivningar av hur konkurrenten tänkt genomföra uppdragen. Konkurrenten har dock inte beskrivit hur bolaget tänkt att genomföra uppdragen.Slutligen ifrågasätts om inte den långvariga relationen mellanSyvab och konkurrenten kan har färgat utvärderingen. Syvab har därmed missgynnatBravida i utvärderingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8430-16 I STOCKHOLM Syvab anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Rättslig reglering I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppenhet, som bl.a. innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebaret. Av 12 kap. 1 § LOU framgår att bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras m· den upphandlande myndighetens synvinkel. Domstolens prövning utgör en kontroll av om utvärderingen har gått rätt till och om de grundläggande principema enligt LOU har åsidosatts. Det ankommer således inte på domstolen att göra en egen utvärdering av de lämnade anbuden. Förvaltningsrättens bedömning Fö1valtningsrätten konstaterar inledningsvis att Bravida inte ifrågasätter förfrågningsunderlaget som sådant utan endast invänder motSyvabs poängsättning och bedömning av anbuden. Förvaltningsrätten har därför att ta ställning till omSyvab har genomfcht utvärderingen och poängsättningen på ett sätt som står i strid med LOU. Förvaltningsrätten anser att en upphandlande myndighet måste ges visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen av anbuden under förutsättning att det sker på objektiva grunder och inom ramen för förfrågningsunderlaget. Endast om det framgår att den upphandlande myndigheten tagit ovidkommande hänsyn eller Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8430-16 I STOCKHOLM påtagligt avvikit från de kriterier som angetts i födi:ågningsunderlaget kan det bli aktuellt med ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten kan inte finna attSyvab vid sin bedömning har avvikit från vad som angetts i förfrågningsunderlaget eller attSyvab tagit ovidkommande hänsyn vid tilldelningen av poäng i fråga om de kriterier avseende erfarenhet och vana som uppställts i förfrågningsunderlaget. Att anbuden tilldelats olika poäng vid en sammantagen bedömning är inte likställt med att anbuden har utvärderats på ett sätt som strider mot LOU. Det har inte heller framgått att Bravidas anbud har särbehandlats negativt i förhållande till den andra anbudsgivares anbud. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten attSyvabs poängsättning och utvärdering inte framstår som obefogad. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det inte är visat att upphandlingen genomförts i strid med LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3 109/lALOU). Ulrika Sandell Rådman Förvaltningsrättsnotarien JohannaSköld har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Katnmauätten i Stockhohn. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor fö\n den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltnings rätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskiilattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om övetprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna Jagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se ., .· _1.t,,�:->· ..lf....,_?,,,...,-: