FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2012-03-15 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Jerhammar & Co Reklambyrå AB Box 6148 600 06 Norrköping MOTPART Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad SAKEN Mål nr 455-12 E Sida 1 (5) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Jerhammar & Co Reklambyrå AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 57465 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 455-12 E !KARLSTAD 2012-03-15 BAKGRUND Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) genomför en offentlig upphandling avseende reklambyråtjänst. Avropsförfrågan avser en andra konkurrensutsättning inom ramavtal SB-15381. MSB ska enligt regerings­ uppdrag ta fram och distribuera information om Sveriges försvar och kris­ beredskap till samtliga 18-åringar som enligt lagen om totalförsvarsplikt är skyldiga att via rekryteringsmyndighetens webbplats besvara frågor om bl.a. sin hälsa och utbildning, det så kallade beredskapsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget framgår att utvärderingen kommer att göras enligt principen ekonomiskt mest fördelaktigt anbud med hänsyn till utvär­ deringskriteriema uppdragets genomförande (innehållande ide, uppdragets genomförande, arbetsmetod och önskad leveranstid) och pris (totalpris för uppdraget). Mervärde 1 -Ide kan ge max 40 poäng, Mervärde 2- Uppdra­ gets genomförande kan ge max 30 poäng och Mervärde 3 -Arbetsmetod kan ge max 30 poäng. I Mervärde 2 -Uppdragets genomförande ger låg effektivitet i användandet av tilldelad budget 0 poäng, viss effektivitet i användandet av tilldelad budget ger 15 poäng och effektivt användande av tilldelad budget ger 30 poäng. MSB har i anbudsutvärderingen tilldelat Jerhammar & Co Reklambyrå AB 0 poäng för Mervärde 2 - Uppdragets genomförande med motiveringen att MSB inte ser fördelningen av budget med en så pass stor del på att göra om befintlig folder som rätt prioritering. Detsamma gäller kostnaderna för lärarhandledning då MSB redan har ett sådant koncept. I tilldelningsbeslut den 26 januari 2012 har MSB beslutat anta Prime Pub­ lie Relations i Sverige AB:s anbud som det ekonomiskt mest fördelaktiga. I' Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 455-12 E 2012-03-15 I KARLSTAD YRKANDEN Jerhammar & Co Reklambyrå AB ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att deras förslag ska tilldelas 15 poäng i kategorin Mer­ värde 2 - Uppdragets genomförande, dvs. "viss effekt i användandet av tilldelad budget". De anför i huvudsak följande. Tilldelningsbeslutet har skett på felaktiga grunder. Deras kommunikationskoncept ger viss effekt i användandet av budgeten och ska därför tilldelas 15 poäng. De anser inte att budgeten är fel prioriterad avseende kostnad att göra om foldern eller kostnad för att göra en lärarhandledning. De ifrågasätter att Primes anbud, där de har lagt en stor del av budgeten på ett spel, ger max poäng och "ef­ fektivt användande av budget". De anser inte att en så stor del (44 procent) av budgeten på ett spel är effektiv användning av budget, vilket baseras på fakta och undersökningar. Syftet med kampanjen är att nå fram till mål­ gruppen. Förra året uppmärksammade 57 procent foldern, men endast 6 procent besökte kampanjsajten. Att i år lägga halva budgeten på ett spel med tveksam effekt anser de inte vara ett effektivt användande av budget utan tagande av en stor risk. Förra året offererade de en spellösning, men fick då låga poäng för att en för stor del av budgeten lagts på ett spel. An­ delen av budgeten var då ändå lägre än vad Prime offererar i år. Jerham­ mars förslag bygger på att göra ett Quizz som belastar 7 procent av budge­ ten och beräknas ge en mycket bättre effekt än ett spel. Konceptet med broschyren signalerar inte hemligt utan konfidentiellt och syftar till att den kommer att uppmärksammas. Deras förslag har inte blivit bedömt på hel­ heten i kommunikationen vad gäller effektivitet. Deras kampanjförslag innebär en väl genomarbetad mix av aktiviteter anpassade för målgruppen. MSB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. MSB an­ ser inte att Jerhammars konceptförslag är relevant för uppdraget och där­ med inte att tillhörande budget för detta är vare sig effektivt använd eller rätt prioriterad. Poängnivå noll i mervärde 2 uppdragets genomförande ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 4 455-12 E !KARLSTAD 2012-03-15 därför kvarstå. Utvärderingen av 2011 års kornmunikationskoncept visar att det interaktiva innehållet måste utvecklas. Det framgår också av MSB:s avropsförfrågan. MSB har valt Primes förslag för interaktivt inslag som innebär att ett spel görs tillgängligt på webbplatsen bliredo.nu. Spelet är en stor budgetpost i sig, men utifrån det helhetskoncept som man då kan an­ vända sig av (konkretion, igenkänning, engagemang och budskap) anser MSB att det är ett effektivt användande av budget. MSB saknar vidare en utvecklad medieplan inom ramen för kornmunikationskonceptet från Jer­ hammar. MSB anser det inte heller relevant att ta fram ytterligare en lärar­ handledning inom ramen för detta uppdrag. DOMSKÄL Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Utgångspunkten är att MSB vet vad de efterfrågar för reklambyråtjänst. I förfrågningsunderlaget redogörs för hur utvärderingen av anbuden görs. Jerharnmar & Co Reklambyrå AB har inte visat att deras förslag ska tillde­ las mer poäng eller att MSB vid utvärderingen av anbuden inte följt princi­ perna för utvärdering i förfrågningsunderlaget. Sammantaget finner för- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IKARLSTAD DOM 2012-03-15 Sida 5 455-12 E valtningsrätten att Jerhammar & Co Reklambyrå AB inte visat att MSB brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och att detta har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Vid dessa förhållanden ska Jerhammar & Co Reklambyrå AB:s ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU). ö-8�� Bo Forsberg Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Marie Larsson