FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-01-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 22904-11 Enhet 12 Rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem - LOV DOMSLUT Dok.Id 195580 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 0 l forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Doss Aktbil 1 Svea Vaccin AB, .556454-8849 Sveavägen 16 111 57 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting Upphandlingsenheten Box 22550 l04 22 Stockholm SAKEN KONKURRENSVER!{ET -81� 1 7 Avd Dnr 1"' i-�J.. A Förvaltningsrätten avslår Svea Vaccin AB:s ansökan om rättelse. Tegeluddsvägen l Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22904-l l I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Hälso- och sjukvårdsnämnden inom Stockholms läns landsting (SLL) har beslutat att införa valfrihetssystem för vaccinationer. Vårdgivare har möj­ lighet att löpande ansöka om att bedriva dessa tjänster åt SLL. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen beslutade den 2 november 2011 att avslå Svea Vaccin AB:s (bolaget) ansökan om auktorisation. Beslutet motiverades i huvudsak med att bolaget inte uppfyller Regelbokens krav på ekonomisk stabilitet mot bakgrund av att bolaget har rating B, betalningsanmärkningar och restförda skatter på höga belopp. Bolaget ansöker om rättelse och yrkar att bolagets ansökan om auktorisa­ tion avseende vårdavtal vaccination ska godkännas i det aktuella valfri­ hetssystemet. Till stöd för sin talan anför bolaget följande. Under åren 2007 och 2008 hade bolaget, pga. kraftig expansion och det ekonomiska läget i omvärlden, likviditetsproblem och kunde i vissa fall inte betala för­ fallna skulder. Detta ledde till inkassoåtgärder och betalningsföreläggan­ den. Bolaget är inte längre restfört för skatt och har inga obetalda skulder hos Kronofogdemyndigheten. Konkursansökan i juni 2010 återkallades efter att konkursfordran reglerats av bolaget. Ställföreträdare för bolaget har reglerat sina privata skulder. Den ekonomiska instabiliteten varade endast under en kortare period samt ligger flera år tillbaka i tiden och kan inte läggas bolaget till last vid bedömning av nu aktuell auktorisation. Un­ der bolagets övriga verksamhetstid har ekonomin varit god. Bolaget har idag rating A. SLL bestrider bifall till bolagets ansökan och anför bl.a. följande. Bolaget har uteslutits från fortsatt deltagande i auktorisationsförfarandet med an­ ledning av att bolaget inte fullgjort sina åligganden avseende skatt i hem­ landet. Det är i första hand upp till den upphandlande myndigheten att av­ göra om en sökande ska uteslutas eller inte med anledning av skatteskul­ der. Skatteskulder om 1 309 639 kr under de senaste fyra åren för ett 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22904-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen företag av denna storlek utgör tillräckliga skäl för uteslutning enligt 7 kap. l § första stycket 5 LOV. Skatteskulderna, antalet betalningsanmärkningar, bolagets rating vid tiden för ansökan, konkursansökan samt uppgifter om privata betalningsanmärkningar för styrelsemedlem gör att Regelbokens krav på ekonomisk stabilitet inte kan anses uppfyllt. Bolagets hänvisning till ökad omsättning och prognos för årets vinst förändrar inte SLL:s be­ dömning. Bestämmelsen i 7 kap. 1 § första stycket 5 LOV tar sikte på fö­ rekomsten av skatteskulder och ger inte utrymme för en avvägning mot ökad omsättning, vinst eller annat ekonomiskt mått hos bolaget. SLL delar inte bolagets uppfattning att de ekonomiska problem som förelegat tidigare nu är åtgärdade. Det förhållandet att skatteskulderna är reglerade har inte någon betydelse för prövningen i fråga. Det följer av proportionalitetsprin­ cipen att tidsaspekten har betydelse för bedömningen av om en viss omständighet ska kunna leda till uteslutning. Med hänsyn till att det är frå­ ga om ett stort antal skatteskulder under en förhållandevis kort period samt att skatteskulderna uppgår till betydande belopp är beslutet inte opropor­ tionerligt. UTREDNINGEN I MÅLET I punkten 1.1.3 i Regelbok för vaccination 2011 anges följande. Sökande ska ha en sådan organisation och erfarenhet att denne kan förväntas kunna genomföra uppdraget. Sökandes ekonomiska styrka ska vara tillräcklig i förhållande till uppdragets storlek. Sökande ska intyga att sökanden inte vid upprepade tillfällen underlåtit att betala sina socialförsäkringsavgifter eller skatter. Sökande ska ha F/FA­ skattsedeL Kontroller kommer att ske av bland annat sökandes ekonomi genom att kre­ ditupplysning tas in via kreditupplysningsföretag. Av kreditupplysning som SLL inhämtat från Soliditet AB, daterad den 13 oktober 2011, framgår bl.a. följande. Bolaget har rating B, vilket inne­ bär att bolaget bedömts vara icke kreditvärdigt. Under perioden den 4 maj 2008 - den 7 november 20 l O har bolaget fått 15 betalningsanmärkningar FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22904-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen som sammanlagt uppgår till 1 486 551 kr, varav 1 309 639 kr avser skatte­ kontot. Det finns fem noteringar om skatteskulder under år 2010. Styrelsen har privata betalningsanmärkningar. Ansökan om konkurs gjordes den 2 juni 2010. Bolaget har haft rating C i perioder under åren 2008 och 2010. DOMSKÄL Tillämplig lagstiftning I 1 kap. 2 § LOV anges att den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Den upphand­ lande myndigheten ska iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem. I 7 kap. 1 § ilirsta stycket 5 LOV anges att den upphandlande myndigheten får utesluta en sökande som inte har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i hemlandet eller annan stat inom EES­ området. I 10 kap. 1 § LOV anges att en leverantör, som gör gällande att en upp­ handlande myndighet brutit mot en bestämmelse i denna lag, får ansöka om rättelse hos allmän förvaltningsdomstol. I 10 kap. 2 § LOV anges att om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i denna lag och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse. Förvaltningsrättens bedömning För att en vårdgivare ska få delta i det aktuella valfrihetssystemet är det ett krav enligt Regelbok för vaccination 2011 att sökanden har ekonomiska förutsättningar att fullgöra avtalet och att man inte vid upprepade tillfällen underlåtit att betala sina skatter. SLL har bedömt att bolagets ekonomiska problem är så allvarliga att de ska föranleda uteslutning. Den fråga som förvaltningsrätten ska ta ställning till är om det som bolaget har anfört i målet innebär att SLL felaktigt har avslagit bolagets ansökan om att få 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22904-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen delta i valfrihetssystemet på grund av att bolaget har bristande ekonomisk stabilitet och inte har fullgjort sina åligganden avseende skatter. Det är ostridigt i målet att bolaget haft restförda skatter och likviditetspro­ blem, vilket medfört inkassoåtgärder och betalningsförelägganden. För­ valtningsrätten finner att SLL haft fog för sitt beslut att avslå bolagets an­ sökan om att få delta i valfrihetssystemet. Vad bolaget anfört om att det inte längre finns obetalda skulder hos Kronofogdemyndigheten, att kon­ kursansökan återkallades och att den ekonomiska instabiliteten varade en­ dast under en kortare period medför inte skäl till annan bedömning. Bola­ gets ansökan om rättelse ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) Jonatan Wahlberg rådman Föredragande har varit My Lorenius. 5 Ii!li SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se '1 J'� •4 ,8 -- -·-- MR. 8836-S. 1/6--�- Jl, 1�1, I• A11,Lt, L :(.; ni• n D.aturri' � FAXMEDDELANDE 5\'f/lJlls$ PCMST0,"11 ' . ko Ym,t\ 5 3V e ltvt- Till: .....-KQ0. ·1 fSS. ····-.........·········....... �tL D?5 rA's. Från: Catarina Bryfors Telefon: 031-732 71 42 Detta fax innehåller .k.. sidor inklusive detta blad :� Meddelat1.de .................................,......�............ "! .. . . .. .. .. . .. ... ... .. . .. . . . . .. .. . .. .. . . . .. .. .. .. . . . . .. . . . .. .. . .. .. .. . .. .. . . .. . . .. . .. .. .. , • • .a • • • • • . ... .. .. .. . . . . . .. .. .. . . .. . . . . .. . . . . . . . . . . 11 . .. . .. . .. .. .. .. . . . . .. .. .. .. .. . .. .. . . . .. .. .. .. . . . . . . . . • • • • , . ... . . .. . .. .. . . . . . . .. . .. .. .. .. , . . .. .. .. . . . . . . .. .. .. . .. . . . .. . .. . .. . 1' 1 t 1 , . .. .. .. .. .. . . . . . . .........., ......................................................................................... .. , .................................... ,.,. ............................ , , ............. !lex 53197.• JOO 15 Göteborg , Besöksacrc�s; Sten Sturegö�an ,4 • Telefon: 031-732 70 00 • Fax� 0)1·711 76 59 , forvaltnins�rbtten:5oteborg@dorn.:e • www.forva'.t;iingsrattenleotebo,!J.dorn�col.�e I.FöRVAL1NINGSRÄTTEN I GöTEBORG ......................................................................................................, ,,. ............................................., ..........., ...........,.., ............