FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Föredragande M. Ek Lindqvist SÖKANDE DOM 2014-10-15 Meddelad i Karlstad Mål nr Sida 1 (5) 3401-14,3823-14, 3824-14, 3825-14,3826-14,3827-14, 3828-14,3829-14,3830-14, 3831-14,3832-14,3833-14, 3834-14,3835-14,3836-14, 3837-14 och 3838-14 KONKURRENSVERKET 2014 -10- 1 6,.;...;; Avd Dnr KSnr Aktbil ( ( FörlagEtt AB,556737-8467 Box 8029 163 08 Spånga MOTPART 1. Karlstads kommun 2. Arvika kommun 3. Eda kommun 4. Filipstads kommun 5. Forshaga kommun 6. Grums kommun 7. Hagfors kommun 8. Hammarö kommun 9. Kils kommun 10. Kristinehamnskommun 11. Munkforskommun 12. RegionVärmland 13. Storforskommun 14. Sunnekommun 15. Säfflekommun 16. Torsbykommun 17. Årjängskommun Upphandlingen handläggs gemensamt för alla kommunerna av Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller FörlagEtt AB:s ansökan om överprövning och beslutar att kategori 4 (film,spel och musik) i upphandlingen "Medier till folk- och skolbiblioteken i Värmland",dnr 9863-14,ska göras om. Dok.Id 119049 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( ( Karlstads kommun har för Region Värmlands och ovan angivna kommu­ ners (kommunerna) räkning genomfört en ramavtalsupphandling för inköp av medier benämnd "Medier till folk- och skolbiblioteken i Värmland", dnr 9863-14. Upphandlingen avsåg fem olika kategorier och anbud kunde läm­ nas för respektive kategori. Den genomfördes genom öppet förfarande och sista anbudsdag var den 7 juli 2014. Anbudet ska vara bindande till och med den 4 november 2014. Det mest fördelaktiga anbudet skulle antas och tilldelningsbeslut undertecknades den 4 september 2014. FörlagEtt AB:s (FEAB) har ansökt om överprövning. Ansökan omfattar endast kategori 4 (film, spel och musik). PARTERNAS TALAN FEAB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. FEAB anför sammanfattningsvis följande. För kategori 4 har anbudsgivama ombetts att ange en rabatt på listpris för film, spel och musik. I övriga kategorier har kommunerna bett om ett påslag på förlagspris. Med förlagspris menas det av förlaget åsatta netto­ priset exkl. moms som gäller vid försäljning av en bok från förlaget till återförsäljare eller vid viss ari11.an försäljning direkt från förlaget. Förlags- priset är detsamma för samtliga leverantörer. När det gäller film, spel och musik så existerar det inte något förlagspris eller listpris. Samtliga filmbo­ lag, spelleverantörer och skivbolag har separata avtal med respektive leve- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD BAKGRUND Sida 2 DOM 3401-14, 3823-14, 2014-10-15 3824-14, 3 825-14, 3826-14, 3827-14, 3828-14,3829-14, 3830-14,3831-14, 3832-14, 3833-14, 3834-14, 3 835-14, 3836-14,3837-14 och3838-14 ( ( ( rantör. Så har det alltid varit sedan bolaget började leverera AV-media till biblioteken för drygt 30 år sedan. Det betyder att bolagets inköpspris skil­ jer sig åt från deras konkurrenters. En motsvarighet till bokvärldens pris­ sättning med F-pris/förlagspris finns inte för film,spel eller musik vilket har belysts i liknade upphandlingar. Följande räkneexempel utifrån vinnande anbud för kategori 4 visar att kom..munerna inte får mest ekonomiskt fördelaktigt pris. Vinnande anbuds­ givare har angett 25 procent på listpris. Då det inte existerar något listpris så har bolaget utgått från att det är 25 procent rabatt på leverantörens ordi­ narie pris. Vinnande anbudsgivares priser är normalt betydligt högre än bolagets priser,framförallt på film och spel. Bolagets nyhetspris på film är 499 kr medan vinnande anbudsgivares nyhetspris på film är 569 kr. Med vinnande anbudsgivares rabatt på 25 procent blir nyhetspriset 427 kr per film. Bolagets nyhetspris vid 20 procents rabatt blir 379 kr per film,en skillnad på 48 kr per film. Bolaget har skapat en varukorg där tio nya fil­ mer och sju nya tv-spel valts ut. Därefter har priser från vinnande anbuds­ givares webbutik jämförts med bolagets ordinariepris. Denna prisjämfö­ relse visar att vinnande anbud inte är mest ekonomiskt fördelaktigt. Med vinnande anbud blir filmerna 420 kr dyrare och tv-spelen 131 kr dyrare. Kommunerna medger bifall till ansökan och anför att det finns brister i förfrågningsunderlaget på det sätt PEAB har beskrivit. F Ö R V A L T N I N G S R Ä T T E N I KARLSTAD D O M 2014-10-15 Sida 3 340 1- 1 4 , 3 8 2 3 - 1 4 , 3824-14,3825- 14, 382 6 -14, 382 7 - 1 4 , 382 8-14,3829 -14, 3830 -14,3831- 14, 3832-14, 3833-14, 3834-14,3835-14, 3836 -14,3837-14 och 3838-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD 2014- 10- 15 3401- 14, 38 23- 14, 38 24-14, 38 25- 14, 3826-14,3827-14, 3828-14;3829-14, 38 30-14, 38 31-14, 38 32-14, 38 33- 14, 3834-14,3835-14, 38 36-14, 38 37- 14 och3838-14 SKÄL FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser DOM Sida4 ( Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet iakttas, se 1 kap. 9 § lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9- § eller någon annan bestämmelse i LOD och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, se 16 kap. 6 § LOU. Bedömning och slutsats Parterna är ense om att förfrågningsunderlaget i den del är i fråga är brist­ fälligt på ett sådant sätt att upphandlingen bör göras om. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ha någon annan uppfattning. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet skulle antas vid utvärderingen. FEAB har redogjort för att FEAB:s pris var lägre än vinnande anbudsgi­ vares pris. FEAB får därmed anses lida skada eller riskera att lida skada på ett sådant sätt som motiverar att upphandlingen ska göras om. ( Denna dom kan överklagas. H ur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1 B LOU). ( �E� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida 5 DOM 3401-14, 3823-14, 2014-10-15 3824-14, 3825-14, 3826-14, 3827-14, 3828-14, 3829-14, 3830-14, 3831-14, 3832-14, 3833-14, 3834-14, 3835-14, 3836-14, 3837-14 och3838-14 HUR MAN ÖVERKLAGAR ( ( ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det fmns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt:n1,gsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det !dart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fmns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. I.. 6&-�'&,, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR ( 4 Q :. '° Cj'"'- 0 i::Q - - °' 0 -"' Q W\VW-domstol.se