FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCiffiOLM 2018-03-14 Mål nr 25666-17 Sida 1 (8) I Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Advokatfirman Gärde & Pminers AB, 556675-6127 Erik Dahlbergsallen 15 115 20 Stockholm Ombud: David Hertzman Advokatfirman Gärde & Paiiners AB Erik Dahlbergsallen 15 115 20 Stockholm MOTPART Statens Historiska Museer Upphandlingsenheten Box 5428 114 84 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Advokatfirman Gärde & Partners AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 949361 Postadress 115 76 Stockholm Besök.sadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25666-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Statens Historiska Museer (SHMM) genomför en upphandling av ram­ avtal för juridiska tjänster, dnr.233-2016-990. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 19 kap. lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Genom tilldelningsbeslut den25 oktober2017 beslutade SHMM att ingå avtal med Flood Herslow Holme Advokatbyrå AB. Anbudet från Advokatfirman Gärde & Partners AB förkastades med motiveringen att anbudet saknade referensernas underteclmande på referensbladen. Advokatfirman Gärde & Partners AB (Advokatfirman) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska göras, varvid Advokatfirmans anbud ska anses kvalificerat i det avseendet att åberopade referensblad inte har undertecknats av referenserna. I andra hand yrkar Advokatfirman att upphandlingen ska göras om. SHMM bestrider Advokatfirmans ansökan om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska avslå ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Advokatfirman I första hand bestrider Advokatfirman att det har ställts ett obligatoriskt krav i upphandlingen på att referensbilagorna ska vara lmdertecknade av respektive referens. Inget sådant krav framgår av förfrågningsunderlaget och i anvisningarna i Bilaga 2 anges endast att "Referenten ska vara behörig att företräda organisationen och underteckna detta dokumenf'. Lydelsen innebär att personen som fyller i bilagan ska vara behörig att dels företräda Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25666-17 organisationen som anges som referens och dels ha rätt att underteckna referensbilagan. Något krav på att referensbilagan i sig skulle vara undertecknad fanns inte. I annat fall skulle ordalydelsen "äga rätt att företräda organisationen" sakna betydelse. Uteslutandet av Advokatfinnans anbud är därmed felaktigt på grund av att beslutet inte grundas på en bestämmelse eller ett krav i förfrågningsunderlaget. I andra hand görs gällande att det varken i förfrågningsunderlaget eller av den tidigare citerade meningen i referensbladet framgår tillräckligt tydligt att det är ett krav, än mindre ett obligatoriskt krav, att referensen ska underteckna referensformuläret. Kravet kan inte anses tydligt och objektivt utformat. Det kan inte heller framstå som adekvat och rimligt i förhållande till föremålet för upphandlingen. Potentiella leverantörer har således inte haft anledning att förutsätta att kravet varit viktigt för den upphandlande myndigheten. Om en sådan bestämmelse skulle anses finnas är därför uteslutandet av Advokatfirmans anbud inte förenligt med principen om transparens. I tredje hand görs gällande att de krav och kriterier som en myndighet ställer i en upphandling inte får gå längre än vad som är nödvändigt för att uppnå själva syftet med upphandlingen. Detta innebär att åtgärden ska vara lämplig, effektiv och nödvändig för att uppnå syftet. Vidare ska den negativa effekt på intresset eller rättigheten som åtgärden inskränlcer vara proportionerlig till det eftersträvade syftet. Av referensbladet framgår att SHMM kan komma att kontakta referenserna för att verifiera uppgifterna som lämnas i referensbilagan. Således saknar det betydelse för kvalificeringen av inkomna anbud om referensbilagan har undertecknats av referensen eller inte. Därutöver skickas bilagorna in elektroniskt, varför underteclmandet endast återges i fotokopierad form. Följaktligen saknar undertecknandet av bilagorna betydelse som ve1ifieringsåtgärd. Oaktat om bilagan är egenhändigt underteclmad av referensen eller inte så är det I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25666-17 I STOCKHOLM anbudsgivaren som får ansvara för riktigheten av uppgifterna i bilagan. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att referensernas underteclmande av referensbladet har någon betydelse för bedömningen av anbudets innehåll. Åtgärden som referensbladets anvisning syftar till kan inte anses nödvändig för myndighetens genomförande av upphandlingen eller bidra till att referenserna lättare ska kunna verifieras. Åtgärden kan inte heller anses nödvändig för att säkerställa att samtliga anbudsgivare far samma förnt­ sättningar och behandlas lika avseende uppgivna referenser. Det framgår i övrigt av förfrågningsunderlaget vilka uppgifter som ska lämnas från referenserna och som kommer tillmätas betydelse i upphandlingen. Kravet att referensbilagan ska undertecknas av referensen har således inte fyllt någon funktion. Att kravet ges så avgörande betydelse att Advokatfirmans anbud diskvalificeras från utvärdering kan inte anses förenligt med principen om proportionalitet. Advokatfirman har inte uppfattat skrivelsen i referensbilagan som ett krav och har därmed inte haft något behov av att ställa frågor i detta avseende. Av tilldelningsbeslutet följer att Advokatfirmans anbud i övrigt uppfyller för:frågningsunderlagets samtliga krav och att det har erbjudit lägst pris. På grund av att SHMM har brustit i upphandlingsförfarandet får inte Advokat­ firman möjlighet att utföra uppdraget eller uppdragen som upphandlingen omfattar. Advokatfirman har härigenom lidit och kan antas komma att lida betydande skada. SHMM Referensbilagorna som Advokatfirman hänvisar till i sin ansökan om överprövning är en del av förfrågningsunderlaget i upphandlingen och uppgifterna som efterfrågas där är en del av kvalificeringen av leveran­ törerna. Kvalificeringen ska visa att leverantören har det som krävs för utförande av uppdrag till SHMM. Anvisningarna i referensbilagorna har Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25666-17 varit tillräci lagen (2007:1091) om offentligupphand­ ling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkethetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 0 D @ s ling, eller lagen (2016:1145) omoffentligupphand­ • lagen (20 1 6 : 1 1 46) om upphandling inom försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.�e