FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2011-02-18 Meddelad i Stockholm Målm 1419-11 Enhet 17 Sida 1 (8) SÖKANDE EGT Konsult AB, 556635-2430 Västmaimagatan 1 111 24 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen, 202100-2114 113 99 Stockholm KONKURRENSVERKET 20it -02- 2 1 Dnr Doss Aktbil SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Avd DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Dok.Id 98219 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1419-11 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför en upphandling avseende köp av konsulttjänster för det arbetsmarknadspolitiska programmet Stöd vid start av näringsverksamhet, dnr Af-2010/292500. Upphandlingen sker för 21 olika arbetsmarknadsområden i Sverige. Vai:je avtalsområde utvärderas för sig och avtal aves att tecknas för en leverantör per arbetsmarknadsområde och det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet för varje arbetsmarknadsområde kommer att antas. Aktuell upphandling genomförs som en förenklad upphandling och gäller främst utredning och bedömning av sökandens affärsplaner samt uppföUning av nyföretagare under bidragsperioden. I rättat tilldelningsbeslut den 14 januari 2011 anges att anbud från annan leverantör än EGT konsult AB (EGT) bedöms vara den ekonomiskt mest fördelaktiga avseende arbetsmarknadsområdena Hagfors, Halmstad, Huddinge, Karlskoga, Karlstad, Solna, Stockholm, Södertälje, Torsby, Uppsala och Örebro samt att avtal avse tecknas med annan anbudsgivare. YRKANDENM.M. EGT ansöker om överprövning och ingripande enligt LOU för arbetsmarknadsområdena Hagfors, Halmstad, Huddinge, Karlskoga, Karlstad, Solna, Stockholm, Södertälje, Torsby, Uppsala och Örebro och yrkar att rättelse ska ske i form av förnyad anbudsutvärdering för dessa områden. EGT yrkar vidare att förvaltningsrätten förordnar om att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till yrkandet om rättelse. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1419-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen EGT anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. I föreliggande upphandling anges i förfrågningsunderlaget 7.4 Anbuds giltighetstid att anbud ska vara bindande till och med 2011-03-10. Detta ska bekräftas av anbudslämnare. Endast EGT bekräftar detta krav genom fonnuleringen "EGT:s anbud är bindande till och med 2011-03-1O" på sid 10 i anbudet. Anbuden från Kristinehamns Nyföretagarcentrum, Nyföretagarcentrum Halland, ETU AB, Nyföretagarcentnnn Uppsala samt Startcentrum Örebro region AB i aktuell upphandling saknar sådan bekräftelse varför EGT hävdar att dessa anbud ej uppfyller kraven och därför ska diskvalificeras och ej medtas i anbudsutvärderingen. - Gällande ETU AB:s anbud är det ett orent anbud avseende AMO Stockholm, AMO Solna och AMO Huddinge. Kravet i förfrågningsunderlaget är att leverantören ska tillhandahålla lämpliga lokaler, centralt belägna inom offererat arbetsmarknadsornråde, som kan nås med allmänna kommunikationsmedel. I upphandlingens frågor och svar, daterat den 22 oktober, meddelar Arbetsförmedlingen att adress till lokalerna utgår som skall-krav. Eftersom ETU AB ändå valt att redovisa lokaler måste dessa bedömas i upphandlingen då uppgifterna blir en del av avtalet. Av ETU AB:s lokalredovisning (sid. 11 i ETU AB:s anbud) framkommer att den adress som åberopas för AMO Stockholm ligger i Sundbyberg, dvs. utanför upptagningsområdet. Adressen som är angiven för AMO Solna och AMO Huddinge ligger i Enskede, Stockholm, dvs. utanför respektive upptagningsornråden. ETU AB:s anbud uppfyller inte lokalkraven och ska därför uteslutas och inte medtas i utvärderingen avseende dessa tre arbetsmarknadsornråden. Arbetsförmedlingen anför som grund för sitt bestridande bl.a. följande. Kristinehamns Nyföretagarcentrum, Nyföretagarcentrum Halland, ETU AB, Nyföretagarcentrum Uppsala samt Startcentrum Örebro region AB har i sina anbud svarat ja under punkt 7.4 "Anbuds giltighetstid" i förfrågningsunderlaget. Anbndsgivama har dänned bekräftat att de Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1419-11 Allmänna avdelningen accepterar anbudets giltighetstid. - Då det från Arbetsförmedlingens sida upptäcktes att skall-kravet gällande lokaler var motsägelsefullt, dvs. att det å ena sidan krävdes adresser och å andra sidan lämnades öppet att redovisa hur ändamålsenliga lokaler finns tillgängliga eller anskaffas vid avrop beslöts 2010-11-22 att via frågor och svar i TrendSign göra en rättelse. Rättelsen formulerades enligt föUande. Under punkt 3.5 Lokaler har ett fel gällande ett skall-krav uppkommit i andra stycket. Korrekt innehåll i texten är "Anbudsgivaren skall i anbudet visa att man under avtalstiden förfogar över lämpliga lokaler, med särskild hänsyn och anpassning tagen till målgruppen. Gällande adress till lokalerna är det ej ett skall-krav. - Arbetsförmedlingen har funnit att ETU AB:s anbud uppfyller ställt skall­ krav enligt punkten 3.5. Vad gäller lokalernas geografiska läge enligt anbudet från ETU AB redovisar de en lokal i Sundbyberg. Denna ligger inom arbetsmarknadsområde Solna. Att ETU AB i fritexten skrivit att lokalen för AMO Solna är belägen på annan plats saknar betydelse, och får förstås som en felskrivning, alternativt som en felaktig styckebrytning i fritexten. ETU AB:s redovisade lokal i Enskede ligger inom AMO Stockholm. Här har ETU AB angett en annan lokal för AMO Stockholm, som också får förstås som en icke betydelsebärande uppenbar felskrivning. Lokalen i Enskede ligger också centralt inom AMO Huddinge, trots att Enskede inte tillhör AMO Huddinge, vilket har att göra med vilka kommuner som ingår i denna AMO (Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nacka, Nynäshamn, Tyresö, Värmdö och Salem). Oavsett hur man förstår ETU AB:s knytande av redovisade lokaler med vissa AMO binder de inte Arbetsfchmedlingen. Annan tolkning vore lika märkligt som om utsträckningen av Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsområden skulle bestämmas genom innehållet i inkomna anbud. Anbudet kan därför inte betraktas som orent. Lokaler centralt belägna inom offererat arbetsmarknadsområde finns lämpligen i närheten av kommunernas gemensamma geografiska centrum. Lokalens placering är inte något skall.­ krav. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Interimistisktförordnande DOM Sida 5 1419-11 I 16 kap. 6 § LOU, i dess lydelse efter den 15 juli 2010, anges bl.a. att om en upphandlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut och underrättelsen har skickats med ett elektroniskt medel, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal (avtalsspärr) förrän tio dagar har gått från det att undeiTättelsen skickades. Av 16 kap. 9 § LOU framgår att om en ansökan om överprövning av en upphandling har gjorts, fortsätter avtalsspärren enligt 6 § eller 8 § att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspärr). Enligt uppgifter från Anna Lundmark på Arbetsförmedlingen har upphandlingen inletts efter den 15 juli 2010. Genom sin ansökan om överprövning har EGT konsult AB uppnått effekten att en förlängd avtalsspärr automatiskt har inträtt. Därmed föranleder EGT Konsult AB:s yrkande om interimistiskt förordnande ingen åtgärd från förvaltningsrätten. Rättelse 1 kap. 9 § LOU har föUande lydelse. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1419-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Anbuds giltighet Under punkten 7.4. i förfrågningsunderlaget står följande nedskrivet. Anbud är bindande till och med: 201 1-03-10. Anbudsgivaren accepterar anbudets giltighetstid: (Ja/Nej svar) Anbudet är författat på svenska språket: (Ja/N�j svar). Förvaltningsrätten konstaterar att Kristinehamns Nyföretagarcentrum, Nyföretagarcentrum Halland, ETU AB, Nyföretagarcentrum Uppsala samt Startcentrum Örebro region AB i sina respektive anbud har besvarat punkten 7.4 med "ja", dock endast på en plats längst ned under punkten. Eftersom det jakande svaret är placerat sist får det anses upplysa om både anbudets giltighetstid och att det är författat på svenska språket. Därmed anser förvaltningsrätten att detta skall-krav är uppfyllt. Orent anbud Förvaltningsrättens prövning av en ansökan om överprövning av en upphandling enligt LOU får inte innehålla en ny utvärdering av anbuden. Rätten ska enbaii ta ställning till om det utifrån konstaterande brott mot bestämmelserna i LOU finns skäl att rätta eller göra om en upphai1dling. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet medför att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU inte träds för när, se RÅ 2002 ref. 50. I förfrågningsunderlaget anges under punl