F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2015-06-25 Meddelad i MŒl nr 3438-15 Dok.Id 213764 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Linkšping Ombud: Advokat Lars Schmidt Advokaterna Schmidt & Wermelin KB JŠrnvŠgsgatan 12 532 30 Skara MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 VerksamhetsomrŒde RŠttslig styrning RŠttsenheten 601 70 Norrkšping SAKEN KLAGANDE Jokarjo AB, 556064-4501 Box 286 532 36 Skara …verpršvning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp- handling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avvisar Jokarjo AB:s ansškningar om šverpršvning i de delar dŠr avtal har slutits fšr OmrŒde 1 Syd mellan Migrationsverket och leverantšrer enligt bilaga 1. FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškningarna om šverpršvning i švrigt. FšrvaltningsrŠttens interimistiska beslut i mŒlet, daterat den 22 maj 2015, upphšr hŠrmed att gŠlla. Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomfšr direktupphandlingar avseende tillfŠlligt boende fšr asylsškande Nr 7, omrŒde 1 Syd dnr 3.2.2-2015-1874 (upphandlingen). Av tilldelningsbeslut den 12 maj 2015 framgŒr att 34 leverantšrer har till- delats plats i rangordning. Migrationsverket har fšr OmrŒde 1 Syd slutit 14 avtal, se bilaga 1. Enligt upphandlingsprotokoll framgŒr att Jokarjo AB:s (Bolaget) anbud gŠllande anlŠggningarna Simrishamn och Mšre inte har kvalificerats. GŠl- lande Simrishamn anges att kravet i punkt 3.5 inte Šr uppfyllt dŒ samar- betsavtal fšr Solrosen 19 och 20 inte har bifogats. GŠllande Mšre anges att kravet i punkt 3.7 inte Šr uppfyllt dŒ lagfart, fullstŠndiga kšpehandlingar, hyreskontrakt eller villkorat hyresavtal saknas. Enligt upphandlingsproto- koll till tilldelningsbeslutet samt tillhšrande rangordning framgŒr att Bola- gets anbud gŠllande anlŠggningen Hšgsby har tilldelats plats 41 i rangord- ningen avseende grundutfšrande, boendeform 2. Bolaget har till fšrvaltningsrŠtten inkommit med tre ansškningar om šver- pršvning av upphandlingen. Ansškningarna gŠller Bolagets anlŠggningar Simrishamn, Mšre och Hšgsby. Bolaget yrkar i fšrsta hand att upphand- lingen ska rŠttas och i andra hand att den ska gšras om. Migrationsverket yrkar att fšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškningarna om šverpršvning. FšrvaltningsrŠtten har den 22 maj 2015 meddelat ett interimistiskt beslut i mŒlet. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS ANF…RT Bolaget Simrishamn Bolaget har sedan tidigare avtal med Migrationsverket gŠllande anlŠgg- ningen Simrishamn vars verksamhet bedrivs i tre fastigheter, Solrosen 9, 19 och 20. €gare till fastigheterna Šr Frisk 6 Fastighets AB. Bolaget har nu fŒtt tilldelning vad gŠller Solrosen 9 men inte gŠllande Solrosen 19 och 20. Eftersom Migrationsverket vid tidigare upphandling godtagit att Bolaget endast lŠmnat hyreskontrakt fšr Solrosen 9 men fŒtt tilldelning Šven pŒ Solrosen 19 och 20 har Bolaget utgŒtt frŒn att samma avtal Šven skulle ge tilldelning fšr Solrosen 19 och 20 i denna upphandling. Bolaget har lŠmnat en fšrklaring till varfšr endast hyresavtal getts in fšr Solrosen 9. Fastig- hetsŠgare Šr HŒkan MŒrtensson. Han Šr ensam aktieŠgare i tre aktiebolag som i sin tur Šger varsin fastighet, Solrosen 9, 19 och 20. HŒkan MŒrtens- son har, genom respektive bolag, valt att hyra ut Solrosen 19 och 20 till sig sjŠlv. HŒkan MŒrtensson har sedan hyrt ut samtliga tre fastigheter till Frisk 6 Fastighets AB. Bolaget har dŠrmed visat att det finns en koppling mellan Bolaget och lagfarna Šgare. Eftersom anbudet uppfyller samtliga skall-krav borde anbudet kvalificeras och gŒ vidare till utvŠrdering. Mšre Av Bolagets tidigare avtal med Migrationsverket avseende Mšre Hotell framgŒr att Bolaget har ett hyresavtal med fastighetsŠgarna till Mšre Ho- tell. Infšr denna upphandling har Bolaget och de tidigare Šgarna, fyra pri- vatpersoner, till fastigheten Mšre Hotell upprŠttat ett nytt hyreskontrakt. De tidigare Šgarna till Mšre Hotell har infšr denna upphandling bildat ett driftsbolag, SšderŒkra Hotell och Konferens AB, som de Šger med en fjŠr- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING dedel var. Det Šr dŠrmed samma Šgare till Mšre Hotell i denna upphand- ling som i den tidigare upphandlingen. Om Bolaget skulle ha ingŒtt avtal med nŒgon som inte Šr fastighetsŠgare kan felet rŠttas och anbudet utvŠrde- ras. Hšgsby AnlŠggningen Hšgsby ligger i Hšgsby kommun. Bolagets anbud Šr pŒ 325 kr. Eftersom kraven enligt brandklass 4 uppfylls fŒr Bolaget tillgodogšra sig 10 kr pŒ sitt anbudspris. Med ett pris pŒ 315 kr skulle anbudet fŒ plats 8 i rankingen. Med tillŠmpning av verkets berŠkning av boendekoefficient fŒr anbudet dock ett pŒslag med 180 kr. Anbudet fŒr dŠrmed ett pris om 495 kr och plats 41 i rankingen. Eftersom anbudet fŒr ett pŒslag p.g.a. att anlŠggningen Šr belŠgen i Hšgsby behandlas inte alla anbudsgivare i Om- rŒde 1 Syd lika. Migrationsverket har brutit mot likabehandlingsprincipen. PŒfšrandet av pristillŠgg eller belastningsvŠrde har inte varit fšrutsŠgbart och Migrationsverkets matematiska formel fšr berŠkning av pristillŠgg Šr omšjlig att fšrstŒ och kontrollera. Migrationsverket Simrishamn Av fšrfrŒgningsunderlaget punkt 3.5 framgŒr tydligt vad som gŠller fšr det fall leverantšren avser att anvŠnda sig av underleverantšr. Som underleve- rantšr anger Bolaget Frisk 6 Fastighets AB. Ingivet samarbetsavtal omfat- tar endast Solrosen 9. NŠr det gŠller Solrosen 19 och 20 saknas koppling mellan Bolaget och lagfarna Šgare. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING Mšre Av ingiven lagfart till Mšre Hotell (SšderŒkra 6:116) framgŒr att hotellet Šgs av fyra personer med en fjŠrdedel vardera. Ingivet samarbetsavtal Šr undertecknat av en representant fšr SšderŒkra Hotell och Konferens AB samt av Bolaget. Av ingivet dokument framgŒr dock inte att bolaget har nŒgon relation med fastighetsŠgarna. Samarbetsavtalet uppfyller dŠrmed inte stŠllda krav. Hšgsby I samband med att omfattningen av de upphandlade boendena škat kraftigt under framfšrallt 2014 har vissa kommuner fŒtt ett stort antal boendeplat- ser i fšrhŒllande till befolkningsmŠngd. Det har i sin tur i vissa fall innebu- rit svŒrigheter fšr kommuner att till de asylsškande tillhandahŒlla exem- pelvis skola, vŒrd och omsorg inom fšreskriven tid, samt i tillrŠcklig om- fattning. Det finns ett behov av att i samband med upphandling fšrsška undvika att det i vissa kommuner uppstŒr en alltfšr stor mŠngd boendeplat- ser i fšrhŒllande till befolkningsmŠngd, om det Šr mšjligt. DŠrfšr har den kommunala fšrdelningen beaktats i upphandlingen och dŠrigenom har hŠn- syn tagits till andra myndigheters mšjligheter att uppfylla sina lagenliga skyldigheter. Syftet Šr att sŠkerstŠlla att Sveriges Œtaganden enligt EU:s mottagningsdirektiv att tillhandahŒlla skola inom viss tid uppfylls, samt att i švrigt tillmštesgŒ de asylsškandes grundlŠggande behov sŒsom vŒrd, skola och omsorg. Enligt Migrationsverkets uppdrag frŒn regeringen fram- gŒr det Šven att Migrationsverket i mšjligaste mŒn ska beakta kommuner- nas behov av goda planeringsfšrutsŠttningar fšr sin verksamhet. I upphandlingen har Migrationsverket tillŠmpat ett kvalitetskriterium, i form av ett fšrdelningstal, som faststŠlls utifrŒn Migrationsverkets upp- drag. Om en anlŠggning ligger i en kommun som šverskrider ett fšrdel- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING ningstal har anbudet pŒfšrts ett pristillŠgg, ett s.k. belastningsvŠrde, i sam- band med utvŠrderingen av sjŠlva anbudet. MŒlet med detta Šr att en opro- portionerlig fšrdelning av boendeplatser framšver ska motverkas. FšrfrŒg- ningsunderlaget innehŒller en utfšrlig och tydlig information om formeln fšr berŠkning av fšrdelningstal. Fšrdelningstalet har anvŠnts fšr att be- stŠmma om respektive kommunal fšrdelning understiger faststŠllt fšrdel- ningstal, vilket avgšr om belastningsvŠrdet ska pŒfšras anbudspriset eller inte. Formeln gŠller lika fšr alla anbudsgivare och likabehandlingsprinci- pen har fšljts. SK€LEN F…R AVG…RANDET Utredningen i mŒlet FšrfrŒgningsunderlaget Av punkt 2.2 ÓDelad upphandlingÓ framgŒr bl.a. att leverantšren ska ange anlŠggningens namn, fastighetsbeteckning/fastighetsbeteckningar samt vilken kommun anlŠggningen Šr belŠgen i. Av punkt 3.5 ÓUnderleverantšrÓ framgŒr bl.a. fšljande. Fšr det fall att le- verantšren avser anvŠnda underleverantšr fšr att genomfšra vŠsentlig del av uppdraget ska detta anges samt vilken del av uppdraget som underleve- rantšren ska utfšra; exempelvis fastighetsfšrvaltare, fastighetsŠgare, cate- ring (kosthŒllning), bemanning mm. Observera att om fastighetsŠgaren Šr annan Šn anbudsgivaren Šr denne alltid att betrakta som underleverantšr. Leverantšren ska bifoga kopia pŒ samarbetsavtal, skriftligt Œtagande eller liknande handling som visar att underleverantšren Œtagit sig att stŠlla kapa- citet till leverantšrens fšrfogande fšr fullgšrande av uppdraget. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING Av punkt 3.7 ÒLagfart eller hyreskontraktÓ framgŒr fšljande. Leverantšren ska Šga eller hyra den fastighet som ska nyttjas fšr att bedriva den verk- samhet som efterfrŒgas i denna upphandling fšr den aktuella perioden, dvs. till och med den 21 maj 2016. Minst en av fšljande handlingar ska bifogas anbudet: Lagfart, fullstŠndiga kšpehandlingar, hyreskontrakt eller villkorat hyresavtal fšr aktuell anlŠggning (fastighet/fastigheter). Villkorat kšpeav- tal accepteras ej. Vidare anges att sŒdan handling ska bifogas anbudet fšr att styrka kravet. Av punkt 9 ÓKvalificering, pršvning och utvŠrderingÓ framgŒr bl.a. fšl- jande. UtvŠrdering sker enligt ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbud per boendeform och utfšrande (grundutfšrande, option 1 respektive option 2) fšr OmrŒde 1 Syd dŠr tre utvŠrderingskriterier kommer att beaktas: utvŠr- deringskriterium 1 Šr pris (anbudssumma), utvŠrderingskriterium 2 Šr kommunal fšrdelning understiger faststŠllt fšrdelningstal och utvŠrde- ringskriterium 3 Šr prisavdrag fšr brandskyddsnivŒ Vk 4 enligt BBR 21. UtvŠrdering sker enligt fšljande formel: Anbudssumma + eventuellt be- lastningsvŠrde - eventuellt avdrag fšr brandskyddsnivŒ Vk 4 enligt BBR 21 = JŠmfšrelsetal. Ð GŠllande ÓUtvŠrderingskriterium 2: Kommunal fšrdel- ning understiger faststŠllt fšrdelningstalÓ framgŒr bl.a. fšljande. Vid fšrsta utvŠrderingstillfŠllet kommer fšljande formel att anvŠndas. Den kommu- nala fšrdelningen ska understiga faststŠllt fšrdelningstal (utvŠrderingskrite- rium 2). Nedan finns formeln fšr berŠkning av fšrdelningstal. - Inskrivna per 1 000 invŒnare. - Senaste befolkningsstatistiken (31/3 2014 eller senast tillgŠnglig statistik SCB). - Dagsaktuellt antal inskrivna asylsškande i en kommun oavsett bo- endeform, dvs. antalet inskrivna asylsškande vid anbudstidens slut- datum. DŠrefter subtraheras de avtalade platser (befintliga platser vid anbudstidens utgŒng 2015-03-24) som tecknas utifrŒn de tidi- gare direktupphandlingarna och som upphšr att gŠlla 2015-05-21. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING Slutligen adderas de i denna upphandling kvalificerade platser. Detta sker fšr att fŒ ett relevant resultat av fšrdelningen av asylsš- kande inklusive resultatet av denna upphandling. - AnlŠggningsboende samt eget boende (ABO/EBO). - VŠntevŠrdesriktig estimator (jfr UnBiased). - VŠntevŠrdesriktig, utifrŒn median, oberoende av fšrdelning. - Sista kvartilen undantas, motsvarar 5 procent av kommunerna. Tidpunkt fšr underlaget fšr berŠkning av fšrdelningstal Šr sista anbudsdag (2015-03-24). Migrationsverket kommer att utdela belastningsvŠrde, dvs. hšja anbudssumman om ett anbud šverstiger faststŠllt fšrdelningstal enligt utvŠrderingskriterium 2. Anbudet pŒfšrs i detta fall 180 kr vid utvŠrdering- en. Observera att detta Šr en fiktiv summa som endast anvŠnds vid utvŠrde- ringen, och inte pŒverkar eventuellt avtalspris. Dock pŒverkas det jŠmfš- relsetal som ligger till grund fšr rangordningen. Migrationsverket utdelar samma belastningsvŠrde oavsett boendeform. Bolagets anbud Simrishamn, inklusive bilagor Som svar pŒ punkt 2.2 anges bl.a. att anlŠggningens namn Šr Simrishamn och att fastighetsbeteckningarna Šr Simrishamn Solrosen 9, Simrishamn Solrosen 19 och Simrishamn Solrosen 20. Som svar pŒ punkten 3.5 anges att underleverantšr Šr Frisk 6 Fastighets AB, att underleverantšren Šr fas- tighetsŠgare samt att handlingar bifogas. Till anbudet har, vad gŠller fastigheten Simrishamn Solrosen 9, bl.a. bifo- gats ett hyresavtal fšr lokal, av vilket det bl.a. framgŒr att hyresvŠrd Šr Frisk 6 Fastighets AB, att hyresgŠst Šr Jokarjo AB samt att fastighetsbe- teckning Šr Solrosen 9 och att kommun Šr Simrishamn. 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING Till anbudet har, vad gŠller fastigheten Simrishamn Solrosen 19, fšljande handlingar bifogats. - - - en underrŠttelse om lagfart, av vilken det bl.a. framgŒr att lagfart har beviljats fšr Frisk 19 Fastighets AB, ett kšpebrev, av vilket det bl.a. framgŒr att fastigheten šverlŒts till Frisk 19 Fastighets AB, och en relationsritning. Till anbudet har, vad gŠller fastigheten Simrishamn Solrosen 20, fšljande handlingar bifogats. - en underrŠttelse om lagfart, av vilken det bl.a. framgŒr att lagfart har beviljats fšr Frisk 20 Fastighets AB, - ett kšpebrev, av vilket det bl.a. framgŒr att fastigheten šverlŒts till Frisk 20 Fastighets AB, och - en relationsritning. Bolagets anbud Mšre, inklusive bilagor Som svar pŒ punkt 2.2 i fšrfrŒgningsunderlaget anges bl.a. att anlŠggning- ens namn Šr Mšre7 och att fastighetsbeteckning Šr TorsŒs SšderŒkra 6:116. Som svar pŒ punkt 3.7 bekrŠftar Bolaget att kraven i punkten uppfylls samt uppger att borgensŒtagande upphandling, lagfart Mšre Hotell och samar- betsavtal Mšre bifogas. Av de till anbudet bifogade handlingarna framgŒr bl.a. fšljande. €gare till fastigheten TorsŒs SšderŒkra 6:116 Šr fyra personer som Šger fastigheten med en fjŠrdedel var. Samarbetsavtal har trŠffats mellan Bolaget och Sš- derŒkra Hotell och Konferens AB. 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Vid offentlig upphandling enligt 15 kap. LOU tillŠmpas enligt 15 kap. 2 € LOU bl.a. bestŠmmelserna i 1 kap. och 16 kap. LOU. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att rŠtten ska besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts, om den upphandlandande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principer- na i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. …verpršvning av en upphandling fŒr inte ske efter det att avtal slutits mellan den upphand- lande myndigheten och en leverantšr. Av 1 kap. 9 € LOU framgŒr fšljande. Upphandlande myndigheter ska be- handla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I mŒl om ingripande enligt LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter han grundar sin talan och att domstolens pršvning Šr begrŠnsad till de grunder som parten har Œberopat (jfr R 2009 ref. 69). FšrvaltningsrŠttens bedšmning Ramen fšr fšrvaltningsrŠttens pršvning Av befintlig utredning i mŒlet framgŒr att Migrationsverket har ingŒtt 14 avtal avseende OmrŒde 1 Syd. FrŒga uppkommer dŠrfšr inledningsvis i vilken utstrŠckning fšrhŒllandet att Migrationsverket ingŒtt avtal kan anses 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING utgšra hinder mot att pršva de aktuella ansškningarna om šverpršvning av upphandlingen. FšrvaltningsrŠtten anser att det beslut om tilldelning som fattats den 12 maj 2015 tillsammans med tillhšrande rangordning fŒr anses vara ett beslut om 34 igŒngsatta direktupphandlingar som kan bli fšremŒl fšr šverpršv- ning. Detta beslut bšr, fšr det fall inget avtal slutits med en konkret leve- rantšr, betraktas som en viljefšrklaring frŒn Migrationsverkets sida att vid behov senare ingŒ kontrakt med de utpekade leverantšrerna och utgšr sŒle- des ett led i var och en av de direktupphandlingar som Migrationsverket Šmnar utfšra fšr att erhŒlla tillrŠckligt med boendeplatser fšr OmrŒde 1 Syd. Vad betrŠffar de direktupphandlingar som avslutats genom avtal innebŠr sŒledes dessa avtal ett processuellt hinder fšr šverpršvning av upphand- lingen. Bolagets ansškningar ska dŠrfšr avvisas i de delar dŠr avtal har slutits mellan Migrationsverket och leverantšrer som anges i bilaga 1. Be- trŠffande de 20 švriga pŒbšrjade direktupphandlingarna, fšr vilka enligt befintlig utredning avtal ej tecknats, Šr fšrvaltningsrŠtten dŠremot inte pro- cessuellt hindrad att pršva ansškningarna om šverpršvning. FšrvaltningsrŠttens bedšmning av Bolagets ansškningar Ansškan gŠllande Simrishamn I Bolagets anbud anges tre fastighetsbeteckningar, Simrishamn Solrosen 9, Simrishamn Solrosen 19 och Simrishamn Solrosen 20. Av fšrfrŒgningsun- derlaget punkt 3.5 framgŒr att om fastighetsŠgaren Šr annan Šn anbudsgiva- ren Šr denne alltid att betrakta som underleverantšr samt att kopia pŒ sam- arbetsavtal, skriftligt Œtagande eller liknande handling som visar att under- leverantšren Œtagit sig att stŠlla kapacitet till leverantšrens fšrfogande fšr 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING fullgšrande av uppdraget ska bifogas. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det Šr ett obligatoriskt krav att till anbudet bifoga nŒgon av de angivna hand- lingarna. Bolaget har angett Frisk 6 Fastighets AB som fastighetsŠgare och underle- verantšr. Av utredningen i mŒlet framgŒr att Bolaget till sitt anbud inte har bifogat sŒdan handling som efterfrŒgas i punkt 3.5 i fšrfrŒgningsunderlaget vad gŠller fastigheterna Simrishamn Solrosen 19 och Simrishamn Solrosen 20. Bolaget har dŠrmed inte uppfyllt stŠllt skallkrav och det har sŒledes funnits skŠl att fšrkasta Bolagets anbud. Migrationsverket har sŒledes inte, pŒ de av Bolaget anfšrda skŠlen, brutit mot nŒgon bestŠmmelse eller grundlŠggande princip i LOU pŒ sŠtt som har medfšrt att Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Bolagets ansškan om šverpršvning som avser anlŠggningen Simrishamn ska dŠrmed avslŒs i švrigt. Ansškan gŠllande Mšre I Bolagets anbud anges fastighetsbeteckningen TorsŒs SšderŒkra 6:116. Enligt fšrfrŒgningsunderlaget ska leverantšren Šga eller hyra den fastighet som ska nyttjas fšr att bedriva den verksamhet som efterfrŒgas i upphand- lingen. Vidare framgŒr att minst en av fšljande handlingar ska bifogas an- budet: lagfart, fullstŠndiga kšpehandlingar, hyreskontrakt eller villkorat hyresavtal fšr aktuell anlŠggning (fastighet/fastigheter). FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det Šr ett obligatoriskt krav att till anbudet bifoga nŒgon av de angivna handlingarna till styrkande av kravet i punkt 3.7. Bolaget har bifogat ett samarbetsavtal mellan Bolaget och SšderŒkra Hotell och Konfe- rens AB. Enligt de till anbudet bifogade handlingarna Šgs fastigheten dock inte av SšderŒkra Hotell och Konferens AB utan av fyra personer. De bi- fogade handlingarna styrker sŒledes inte att kravet i punkt 3.7 i fšrfrŒg- ningsunderlaget uppfylls. Bolaget har dŠrmed inte uppfyllt samtliga obliga- toriska krav i upphandlingen varfšr skŠl fšrelegat fšr att fšrkasta Bolagets 13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING anbud. Migrationsverket har sŒledes inte, pŒ de av Bolaget anfšrda skŠlen, brutit mot nŒgon bestŠmmelse eller grundlŠggande princip i LOU pŒ sŠtt som har medfšrt att Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Bola- gets ansškan om šverpršvning som avser anlŠggningen Mšre ska dŠrmed avslŒs i švrigt. Ansškan gŠllande Hšgsby Bolagets anbud gŠllande anlŠggningen Hšgsby har tilldelats plats 41 i rangordning fšr grundutfšrande, boendeform 2. Vid anbudsutvŠrderingen har Migrationsverket anvŠnt en utvŠrderingsmodell med ett s.k. belast- ningsvŠrde. Bolaget, vars anbud har pŒfšrts belastningsvŠrdet, menar att denna modell medfšr att leverantšrer behandlas olika, att modellen Šr omšjlig att fšrstŒ och kontrollera samt att den inte Šr fšrutsŠgbar. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att ett belastningsvŠrde om 180 kr kommer att pŒfšras ett anbud som šverstiger faststŠllt fšrdelningstal enligt utvŠrderingskriterium 2. I fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr Šven vilka punk- ter som berŠkningen av fšrdelningstal baseras pŒ samt vilken tidpunkt som Šr avgšrande fšr berŠkningen. Likabehandlingsprincipen innebŠr att lika situationer inte fŒr behandlas olika och att olika situationer inte fŒr behandlas lika, sŒvida det inte finns sakliga skŠl fšr en sŒdan behandling. Detta medfšr bl.a. att krav och utvŠr- deringskriterier ska tillŠmpas likadant gentemot samtliga leverantšrer som deltar i upphandlingen. Utšver šppen och direkt diskriminering av vissa leverantšrer eller varor Šr det ocksŒ fšrbjudet att vidta ŒtgŠrder som indi- rekt eller potentiellt har motsvarande verkan. Detta kan till exempel vara att en upphandlande myndighet eller enhet anvŠnder krav eller utvŠrde- ringskriterier i en upphandling som i formellt hŠnseende Šr likabehand- 14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING lande men som i praktiken utesluter eller favoriserar vissa leverantšrer/ varor och det saknas en sakligt godtagbar koppling mellan kraven/ utvŠrderingskriterierna och fšremŒlet fšr upphandlingen. Principen om transparens syftar bl.a. till att garantera att upphandlingen kringgŠrdas av sŒdan offentlighet att marknaden Šr šppen fšr konkurrens och att det gŒr att kontrollera att upphandlingsfšrfarandena Šr opartiska (se Asplund m.fl., …verpršvning av upphandling Ð och andra rŠttsmedel enligt LOU och LUF, Stockholm 2012, s. 39 f.). FšrvaltningsrŠtten konstaterar att anvŠndningen av belastningsvŠrde i ut- vŠrderingsmodellen i och fšr sig innebŠr att mšjligheterna fšr leverantšrer, med anlŠggningar i kommuner dŠr mŒnga asylsškande Šr inskrivna, att rangordnas hšgt i upphandlingen kan komma att fšrsvŒras pŒ grund av pŒfšrandet av belastningsvŠrde vid anbudsutvŠrderingen. Med hŠnsyn till vad Migrationsverket anfšrt om skŠlen fšr utvŠrderingsmodellen i denna del bedšmer fšrvaltningsrŠtten emellertid att annat inte har framkommit Šn att utvŠrderingskriterium 2 har en klar koppling till upphandlingsfšremŒlet, tillfŠlliga boenden fšr asylsškande, och att valet av utvŠrderingsmodell i denna del Šr sakligt grundat. FšrvaltningsrŠtten bedšmer vidare att det som anges om utvŠrderingskriterium 2 Šr tillrŠckligt tydligt angivet fšr att en leverantšr med utgŒngspunkt i fšrfrŒgningsunderlaget ska kunna skapa sig en bild av mšjligheterna att lŠgga ett konkurrenskraftigt anbud. Det som Bolaget anfšrt innebŠr inte heller att Migrationsverket skulle ha getts ut- rymme fšr skšnsmŠssiga bedšmningar vid berŠkningen av fšrdelningstalet. Det som Bolaget har anfšrt innebŠr hŠrmed inte att Migrationsverket, ge- nom anvŠndningen av belastningsvŠrde i sin utvŠrderingsmodell, har brutit mot nŒgon bestŠmmelse eller allmŠn princip i LOU. Vad Bolaget anfšrt kan dŠrmed inte leda till att nŒgon ŒtgŠrd enligt 16 kap. 6 € LOU blir aktu- ell. Bolagets ansškan om šverpršvning som avser anlŠggningen Hšgsby ska dŠrmed avslŒs i švrigt. 15 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3438-15 I LINK…PING HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/1D-LOU) Kristina AndrŽ Lilja Fšredragande har varit Christine Lindstršm. MŠlnr I LINK…PING F…RVALTN!NGSR€TTEN 2015 -06- 0 9 OmrŒde 1 SYD:mŒl 3211-lSm.fl. AnlŠggning Leverantšr Hanšhus7 GlasblŒsaren Bjšrkhaga SnŒrestad BŒstad 7 OdengŒrden Hotel och konferens Fredriksbergs kursgŒrd Jokarjo FRANK HOUGEN Workaton AB …rnen …land AB F-C JOKARJO AB Vindilen AB Fšrsvarsutbildarna Ystad HUSHLLNINGSS€LLSKAPET KALMAR-KRONOBERG-BLEKII Blidingsholm KonferensgŒrd Sportsbaren Arena i Halmstad AB €ngŒs Fastigheter AB JOKARJO AB Mauzer och kerlund AB Defakon Renting AB Helgesbo Blidingsholms gŒrd Asylboende Margareteberg Hotell Ekebacken ForsagŒrden 7 Vandrarhemmet violen Hotell Moliljan Akihil ---- Bilaga 1 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 2 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket