FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE Sida -1 (4) KONKURRENSVERKET 2014 -03- 0 7 LW Sverige AB, 556398-8244 Ombud: Björn Brandell Ormbergsvägen 14 117 67 Stockholm· MOTPART Nacka kommun 131..81 Nacka SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr 1,.KSnr Aktbil DOM 2014-03-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 2590-14 Dok.Id 451553 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 Expediäonstid måndag - fredag 08:00-16:30 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2590-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Nacka kommun genomför en upphandling av takarbeten (dnrKFKS 2013/699-052). Upphandlingen genomfors i form av ett öppet förfarande enligt lagen (2007: 1091) om offentligt upphandling (LOU). Kommunen har valt att anta en annan leverantör än LW Sverige AB (bolaget). Såvitt framgår har bolagets anbud förkastats eftersom kommunen ha bedömt att det inte uppfyller samtliga ska-krav i förfrågningsunderlaget. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse på så sätt att bolagets anbud ska tas upp till utvärdering. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande.Kravet på att anbudsgivama ska vara auktoriserade av Takentreprenörema, att de ska ha så kallad TiB-auktorisation, strider mot proportionalitetsprincipen. Kommunen kunde ha ställt kvalitetskrav m.m. själv, utan att kräva TiB:-auktorisation. Det saknas stöd för att ett företag som är medlem i TiB på något sätt skulle ha en högre kvalitet, bättre teknisk förmåga eller högre kapacitet än ett företag som inte är medlem. TiB har cirka 100 medlemmar. Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) där bolaget är medlem har närmare 1 000 medlemmar. Endast cirka 35 av d�ssa är auktoriserade av TiJ3, varav s�x stycken i Stockholm.Kravet har således uteslutit ett stort antal anbudsgivare och på så sätt begränsat konkurrensen. Bolaget har uteslutits och därmed kommit att lida skada.. Kommunen anser att ansökan ska avslås och an.llir i huvudsak följande. Kravet på auktorisation bygger på tidigare erfarenheter från d�t aktuella yrkesområdet. En _auktorisation genom TiB innebär b�.a. att viss utbildning genomgåtts. Kvalitetskriteriema för medlemskap i PLR är endast kriterier för företagets seriösa inriktning, registre�ngskrav samt vissa områden av praktisk karaktär som inte har med kvaliteten i uppdragens genomförande att göra. Ett medlemskap i PLR innebär inte på samma sätt som en { Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2590-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Till-auktorisation en garanti för arbetets utförande. Det skulle strida niot kommunens policy om man konJrollerade ska-krav bara genom att fråga anbudsgivarna om de uppfyller kraven och acceptera ettja som bevis. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare'principema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att. lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Bolaget anför att det krav på TiB-auktorisation som kommunen ställt strider mot proportionalitetsprincipen. Propo1tionalitetsprincipen innebär bl.a. att krav som ställs inte får gå utöver vad som är nödvändigt och ändamålsenligt för upph&ndlingen i fråga Gfr prop. 2006/07:128 s. 132). Av praxis följer att proportionalitetsbedömningen ska göras i tr� steg. F_ör det första ska prövas om åtgärden är lämplig och effektiv för att uppnå det eftersträvade syftet. För det andra ska prövas om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. För det tredje ska prövas om den negativa effekt som kravet får för det intresse eller den rättighet som kravet inskränker är oproportionerlig eller överdrivenjämfört med det eftersträvade syftet. Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2590-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Det syfte som kommunen anger med kravet på TiB-auktorisation är att kvaliteten vid utförandet av takarbetena ska garanteras. Av det reglemente för TiB�auktorisation som kommunen gett in framgår att ett antal kriterier måste vara uppfyllda för att auktorisation ska erhållas. Det är fråga om krav på t.ex. kurser, erfarenhet o�h kvalitet�led_�gssystem. Mot denna bakgrund anser förvaltnings,:-ätten att kravet på TiB-auktorisation framstår som en lämplig och effektiv åtgärd för att säkerställa kvaliteten i arbetena. Vidare anser fö1valtningsrätten att något mindre ingripande alternativ för att uppnå detta syfte inte har framkommit. Kommunen kunde visserligen själv ha ställt krav som motsvarar de som gäller for auktorisation, i sitt förfrågningsunderlag, men det hade rimligen inte inneburit samma prövning och kontroll som vid en auktorisation. Ett medlemskap i PLR motsvarar såvitt framgår inte heller prövningen vid en auktorisation. De negativa effekterna av kravet framstår inte som oproportionerliga eller överdrivna, även om vissa leverantörer kan ha uteslutits till följd av kravet. Kommunen har motiverat kravet på ett sakligt sätt och det framstår som befogat för att kommunen ska kunna förvissa sig om att den vinnande leverantören kan utföra arbetena på ett tillfredsställande sätt. Kravet strider således inte mot proportionalitetsprincipen och det saknas därför skäl för ingripande mot upphandlingen. Ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande .kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Johan Jansson F öryaltningsrättsfisk�l Förvaltningsrättsnotarien Patrik Määttä hat föredragit målet. ,_ ....· Den som vill överklaga förvaltrungsriittens beslut ska skriva till Kamman:ätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas �ller lämnas tili fö.rvalttrlngstä�en. _ • _ ÖVe�ldaga,ndet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tte v�ck�r från den dag då. klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller detvid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock övedd!lgandetha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut . meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den.dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller p:\ l?rd söndag eller helgd midsommarafton, .· Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNIN�STILLSTÅND ag,ag, .uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt d en för beslutet, julafton eller nyårsafton-räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag., För att ett överklagande ska kunna tas upp i kåmmarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karoroarditten Jämnar prövningstillstånd ofu 1. det finns �edning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrä� har kommit till, 2. detinteutanatt sådanttillstånd meddelas går_att bedöma.riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen·att överklagandet prövas av högre rätt, eller ag de skäl som klaganden anger till stöd för en 4- det anna,rs finns sy�erli överklagandet ga skäl att pröva Om prövoingstills�d inte meddelas st:1.r fö�altningsrättens beslut fast. Det är d.ärför viktigt att det klart och tydligt framgår av öve.rldiigandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas._ www.dom5tol.se -.. 1. Klagandens person-/organisationsnummer,· postadress, e-postadress och telefonaummei: · _till hostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats . ska också-anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om . dessa uppgift�har lämnats tidigareimålet- och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden aoliw ombud, sk� ombudets namri, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till hroroarriitten. den doi;n/beslut som överkla s med Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4- 5. ga begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klagan_den vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bev:is. domen/beslutet. . . I mM om överprövniog enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandlirig ell� lagen (2007: 1092). om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänstet får avtal slutas .innan · tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I d� -.flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att.rätten avgjort ·målet eller upphävt ett intetitnistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett _överklagande av rätte�s avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig . info.ooation :finns i 16 kapitlet i de ovan angiyna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur :roan överklagar kan Ni vända Er till fäivaltningsrätteo. Adress� till förvaltniiigs.i:ätten framgru: av