FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Sida 1 (15) KONrKURRENSVERKET MOTPART Arbetsmiljöverket 11279 Stockholm SAKEN ·" -!- DOM 2012-03-27 Meddelad i Stockholm Målm 3327-12 Enhet 13 Textfixarna - Maria & Mikael Sundin HB, 969663-8270 Tantogatan 43 118 42 Stockholm "29 Avd Dnr Doss Aktbil f.} .) \) "- I/ - O 9verprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 217970 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsmiljöverket genomför en upphandling, enligt öppet förfarande, av flerårigt ramavtal för att täcka myndighetens behov av språkkonsulter (KK 2011/101104). Upphandlingen är uppdelad i fem delområden: delområde 4.1 omfattar utbildning. Ramavtalsform är tre leverantö­ • rer med rangordning. delområde 4.2 omfattar språkgranskning och korrekturläsning. Ra­ • mavtalsform är en leverantör. delområde 4.3 omfattar undersökning och analys. Ramavtalsform • är en leverantör. delområde 4.4 omfattar skribenttjänster. Ramavtalsform är tre leve­ • rantörer med rangordning. delområde 4.5 omfattar klarspråk på webben och i sociala medier. • Ramavtalsform är en leverantör. Textfixarna Maria och Mikael Sundin HB (Textfixarna) har lämnat anbud på samtliga delområden. Enligt tilldelningsbeslut den 7 februari 2012 avser Arbetsmi\jöverket att teckna avtal med andra leverantörer än Textfixarna för delområde 4.1, 4. 2, 4.3 och 4.5. I upphandlingsprotokollet anger Ar­ betsmi\jöverket bl.a. följande. Sex anbudsgivare har tillsammans lämnat in 22 delanbud varav två delanbud inte uppfyllde kvalificeringskrav gällande förfrågningsunderlagets krav 10, utbildning. Sex anbud, vilka omfattar sammanlagt 20 delanbud, har därmed tagits upp till prövning. Under an­ budstiden har en leverantör ställt en fråga på förfrågningsunderlaget vilken har besvarats och distribuerats genom Allego upphandling. Prövningen av de sex i tid inkomna anbuden visade att samtliga anbud uppfyller de i för­ frågningsunderlaget ställda ska-kraven. Utvärdering av anbud har skett enligt den metod som framgår av förfrågningsunderlaget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 3 3327-12 Textfixarna ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, vad gäller delområde 4.2 och 4.3, i första hand rättelse på så sätt att Textfixar­ nas anbud ska få genomgå utvärdering och i andra hand att upphandlingen beträffande dessa delområden ska göras om. Beträffande delområde 4.1 yrkas i första hand rättelse på så sätt att Textfixarna ska ges en högre vär­ dering i upphandlingsprotokollet och att man får lämna ett nytt pris. I andra hand yrkas, beträffande delområde 4.1, att upphandlingen görs om och att ska-kravet språkkonsultutbildning ska tas bort, att andra relevanta utbild­ ningar och relevant arbetslivserfarenhet ska tas med i det nya förfrågnings­ underlaget samt att formuleringarna beträffande prisuppgift fö1iydligas. Vad gäller delområde 4.5 yrkas i första hand rättelse på så sätt att Textfix­ arna får lämna ett nytt pris och i andra hand att upphandlingen vad gäller det delområdet görs om och att formuleringarna beträffande prisuppgift förtydligas i det nya förfrågningsunderlaget Arbetsmiljöverket yrkar att Textfixarnas ansökan om överprövning ska avslås. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Textfixarna har bl.a. anfört följande. Delområde 4.2 och 4.3 I anbudsformulärets krav 10 anges följande: "Anbudsgivarens erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkkonsultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Anbudsgiva­ ren ska styrka att detta krav uppfylls genom bifogade cv:er för de namngivna språkkonsulterna. " Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmänna avdelningen Arbetsmiljöverket tolkar "likvärdig" utbildning som att kulturvetarlinjen med inriktning på arbete som för1agsredak:tör, den utbildning som Textfix­ arnas språkkonsult (MS) har, inte är tillräckligt (enligt telefonmöte med Arbetsmi\jöverkets kontaktperson för upphandlingen). Detta är en orimlig tolkning. Av MS:s ev framgår att han efter utbildningen har arbetat med språkgranskning, korrekturläsning och annan textredigering i mer än �jugo år och de senaste tio åren i huvudsak: för myndigheter. Såsom framgår av Textfixarnas företagsbeskrivning i anbudsformuläret så har man ramavtal för språkgranskning och korrekturläsning med flera myndigheter. Flera av dessa myndigheter har i sina ramavtalsupphandlingar bedömt MS:s utbild­ ning och erfarenhet som relevant och högkvalitativ. Av MS:s referensupp­ drag framgår att han har kapacitet att utföra språkgranskningar med goda vitsord. Detta gäller även värderingen av utbildningen för Textfixarnas underkonsult (SR). Hon är utbildad vid Journalisthögskolan och har flera andra för uppdragen relevanta utbildningar. Dessa har dock inte blivit ran­ kade lika högt som en språkkonsultexamen. Genom att bortse från dessa kunskaper och erfarenheter stänger Arbetsmil­ jöverket ute Textfixarna från en marknad där man har verkat framgångsrikt i över tio år. Arbetsmiljöverkets bedömning är inte rimlig i förhållande till den tjänst som ska upphandlas. Fö__r yrket språkkonsult finns inga lagstad­ gade krav på utbildning för att praktisera yrket, vilket rimligen leder till att det är den enskilda konsultens hela kompetens som måste avgöra med vil­ ken kvalitet uppdragen kan genomföras. I en sådan bedömning måste man vara öppen för att flera utbildningar kan ge kompetens, liksom lång arbets­ livserfarenhet. De konsulter som Textfixarna er�juder har de kvalifikationer som krävs för att utföra uppdragen. I Karnmarrä�ens i Stockholm dom i mål nr 1903-05 den 30 juni 2005 anges att kravet på sådan specifik utbildning är alltför ingripande i förhållande till syftet med upphandlingen och det därför stri­ der mot proportionalitetsprincipen. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmänna avdelningen Delområde 4.1 och 4.5 Enligt upphandlingsprotokollet delområde 4.5 har Textfixama samma kva­ lifikationer som de bolag som placerat sig på plats 2 och 3 men Textfixar­ nas timpris ligger cirka fyra gånger högre än de andras. Detta gör att Text­ fixarna har liten chans att få dessa uppdrag. Skälet till Textfixarnas jämfö­ relsevis höga pris är att normala förberedelser och efterarbete till kurstill­ fällena har räknats in i timpriset. Enligt anbudsformuläret ska man ange priser per timme och inte räkna in kostnader för tryckning, distribution och lokaler i priset. För korrekturläsning, språkgranskning och analys tillkom­ mer inte några kringkostnader, man läser och bearbetar texter och tar betalt för nedlagd tid. Ska man däremot hålla en skrivkurs på tre timmar innebär det många timmars arbete framförallt före men också efter själva kurstill­ fället. Detta förarbete står det ingenting om i anbudsformuläret. I avtalsut­ kastet s. 3 anges fö\jande: "Priserna anges i svenska kronor exklusive moms. Den över­ enskomna ersättningen inkluderar samtliga kostnader som Leveran­ tören har haft för uppdragets utförande inklusive förberedelser. Even­ tuella resekostnader som ska ersättas överenskommes vid avropstill­ fället. Priserna ska vara baserade på att uppdraget fullgörs i Stock­ holm, priserna ska lämnas fritt Arbetsmiljöverket, Stockholm." Det är svårt att tolka det på annat sätt än att tiden för förberedelser ingår i timpriset för utbildningen. Kurserna brukar normalt vara tre timmar och i Textfixarnas timpris ingår tid att läsa in materialet och deltagarnas texter, lägga upp utbildningen, genomföra utbildningen i Arbetsmiljöverkets loka­ ler och att följa upp utbildningen efteråt. I telefonmöte den 14 februari 2012 sade Arbetsmiljöverkets kontaktperson att konsulten som ska hålla i utbildningen kan utföra det här arbetet kring kursen i det angivna timpriset. Textfixarna menar att detta innebär att Arbetsmi,jöverket inte har följt reg­ lerna som angetts i avtalsförslaget om hur priset ska beräknas. Textfixarnas underkonsult (SR) är utbildad vid Journalisthögskolan och har flera andra för uppdragen relevanta utbildningar. Dessa utbildningar har I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmänna avdelningen dock inte blivit rankade lika högt som en språk.konsultexamen. Detta har fått till följd att Arbetsmiljöverket har gett Textfixarna lägre betyg i be­ dömningen av kvaliteten i bifogade cv:n och Textfixarna därmed har fått lägst poäng i vid utvärderingen av delområde 4.1 Utbildning. Detta har lett till att Textfixarna inte kommit med bland de vinnande anbuden. Textfixarna vill således få lämna ett nytt timpris för delområde 4.1 och 4.5 och att en ny utvärdering ska därefter göras. Eftersom de erbjudna konsul­ terna har de kvalifikationer som krävs för att utföra uppdragen så ska Text­ fixarna också ges en högre värdering i upphandlingsprotokollet. Alternativt ska upphandlingen även avseende dessa områden göras om och fonnule­ ringarna därvid tydliggöras så att demia typ av missförstånd inte kan ske. Skada Textfixarna har lidit och kan komma att lida skada i framtiden. Arbetsmiljöverket har bl.a. anfört följande. Delområde 4.2 och 4.3 Språk.konsulterna ska inom dessa båda delområden språkgranska verkets föreskrifter och analysera verkets dokument. Arbetsmiljöverket bedriver sitt arbete genom att utfärda juridiskt bindande föreslaifter, inspektera ar.: betsställen och sprida information. Verket har ett hundratal föreskrifter som arbetas fram av dess specialister, på exempelvis det kemiska, psyko­ sociala, ergonomiska och tekniska området. I arbetet med att ta fram före­ skrifter deltar jurister, inspektörer och informatörer. Stor vikt läggs vid att språket i föreskrifterna blir så begripligt som möjligt eftersom föreskrifter­ na måste kunna förstås av stora läsargrupper. Texterna granskas därför av språkexperter och Arbetsmi\jöverket bedömer att detta arbete ställer väl­ digt höga krav på språklig expertis. Detta gäller även analys- och under­ sökningsdelen. Arbetsmiljöverket behöver kunna anlita språk.konsulter I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 3327-12 med utbildning från språkkonsultprogrammet eller likvärdig utbildning. Kravet har ett naturligt samband med upphandlingen. Det är en lämplig och effektiv åtgärd för att Arbetsmiljöverket ska kunna sluta avtal med en leverantör som kan garantera att syftet med upphandlingen uppnås. Det är nödvändigt för att på ett o�jektivt sätt kunna garantera att konsulten ska kunna svara upp mot den nivå som uppdraget har. Arbetsmiljöverkets medarbetare har hög kompetens i dessa frågor, särskilt de som är verk­ samma vid avdelningen för kommunikation, och det bedrivs redan ett ak­ tivt språkvårdsarbete. Kommunikationen tillmäts stor betydelse och en särskild avdelning med ansvar för dessa frågor har imättats. Inför upphand­ lingen har kommunikationsavdelningen analyserat verkets behov av �jäns­ ter för myndighetssvenska och har kommit fram till att verket behöver upphandla konsulter med språkkonsultutbildning eller likvärdig utbildning för att säkerställa att Arbetsmiljöverket lever upp till sin kommunikations­ policy och strategi. Mot bakgrund av att Arbetsmiljöverket redan har ett utvecklat arbete i dessa frågor finns inte något mindre ingripande krav än språkkonsultprograrnmet eller likvärdig utbildning för verket ska veta rent objektivt att särskild språkvårdskomptens tillförs. Av MS:s ev framgår det att han har gått Kulturvetarlinjen på Stockholms universitet med idehistoria som huvudämne samt ekonomisk historia som breddningsstudium och praktik på bokförlag, sammantaget 120 poäng. Vidare har han läst Nya vägar för boken (5 poäng) på Uppsala universitet och gått kurser i formgivning, textredigering och dataprogram. MS:s ut­ bildningsbakgrund bedöms inte uppfylla de krav som ställs på den utbild­ ning som behövs för att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med Arbetsmi�jöverkets kommunikationsstrategi. Textfixarna har i anbudet vi­ sat att man har tillgång till andra konsulter med sådan utbildning som efter­ frågas i upphandlingen, vilka har gått vidare i upphandlingen. Det gäller område 4.1, 4.4 och 4.5. Övriga anbudsgivare har också erbjudit konsulter som uppfyller utbildningslaavet. Arbetsmi�jöverket menar att krav på Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 språkkonsultprogramrnet eller likvärdig utbildning inte verkar orimligt att uppfylla för aktörer i branschen. Delområde 4.1 och 4. 5 Textfixama har för vissa delområden lämnat olika prisuppgifter och Ar­ betsmiljöverket har inte haft någon särskild anledning att anta att det varit fråga om skrivfel från Textfixarnas sida eftersom priserna ligger i linje med konkurrenternas. Textfixama har inte heller ställt någon fråga på vare sig timpris eller avtalsutkastet under anbudstiden, trots att det i förfråg-­ ningsunderlaget anges att det är viktigt att ansvarig kontaktperson kontak­ tas om något upplevs som oklart eller otydligt så att missförstånd kan und­ vikas. Enligt förfrågningsunderlagets anbudsförfrågan punkt 2.7.5 ska an­ budspris anges i anbudsformuläret på det sätt som efterfrågas. I anbuds­ formuläret krav 16 står det att anbudsgivaren ska uppge timpriser enligt nedanstående tabell. Priserna ska anges per timme i kronor exklusive moms. Kostnader för tryckning, distribution, konferenslokaler och dylikt ska inte ingå i timpriset. Det måste därmed anses stå klart vad som anbuds­ givaren ska lämna pris på i tabellen som ska utvärderas. De övriga fem anbudsgivama har följt förfrågningsunderlagets instruktion. Avtalsutkastet ska läsas som ett villkor för ett framtida affärsförhållande mellan två parter och har inte relevans i detta sammanhang. Att som Text­ fixarna emot förfrågningsunderlagets uttryckliga instruktion tillmäta av­ talsutkastet betydelse som instruktion över hur priset ska redogöras av an­ budsgivare i förfrågningsunderlagets anbudsformulär krav 16 måste anses vara ett misstag. Textfixarna skulle få en orimlig konk:un-ensfördel om de nu skulle kunna lämna nya priser. Det sätt på vilket anbudspris efterfrågats i anbudsformuläret kan inte anses strida mot LOU. Textfixarnas påstående om att man i utvärderingen har fått lägre poäng för konsulter med journalistisk utbildning på grund av att SR inte har gått språkkonsultprogrammet är felaktigt. SR har inte erhållit I STOCKHOLM. Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 3327-12 lägre poäng på grund av sin journalistutbildning utan på grund av andra och i förfrågningsunderlaget angivna kriterier. Utvärderingen är korrekt och har skett enligt förfrågningsunderlaget. För delområde 4.1 krav 11 är det endast de erbjudna konsulternas utbild- ning inom pedagogik, lärarutbildning och lärarerfarenhet som har bedömts, helt i enlighet med förfrågningsunderlagets anbudsformulär krav 11. För delområde 4.5 är det endast de erbjudna konsulternas erfarenhet med klar­ språk på webben som har bedömts, helt i enlighet med krav 15. Av för­ frågningsunderlagets och upphandlingsprotokollet framgår vidare att ut­ värderingsmodellerna innefattat referensuppdrag innefattande arbetsprov, vilka genomgående viktats betydligt högre än konsulternas ev. Textfixar­ nas påstående om att nyutexaminerade konsulter utan arbetslivserfarenhet har fördel framför erfarna konsulter är därmed felaktigt. Skaderekvisitet För det fall att kravet avseende delområde 4.2 skulle anses för långtgående så hade det inte påverkat utgången av upphandlingen mot bakgrund av det pris som offererats. Vad gäller delområde 4.3 bedömer Arbetsmiljöverket det som mycket otroligt att Textfixama skulle erhållit uppdraget även om man kvalificerat sig, detta mot bakgrund av att man lämnat ett högre anbud än de som lämnat det anbud som i utvärderingen bedömts ha högst kvalitet. Även för det fall att utvärderingen avseende delområde 4.1 och 4.5 skulle bedömas som felaktig hade Textfixarna inte erhållit uppdraget på grund av det offererade priset. UTREDNINGEN I MÅLET I anbudsförfrågan anges följande. 1.3 Bakgrund till upphandlingen På Arbetsmiljöverket anlitas språkkonsulter regelbundet för att språk­ granska föreskrifter, utbilda i klarspråk, analysera våra dokument i syfte att Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmänna avdelningen ta fram riktlinjer för hur vi ska skriva och för skribentuppdrag. För att ef­ fektivisera hanteringen av dessa tjänster upphandlar vi nu fleråriga ramav­ tal. 1.4 Upphandlingens syfte Arbetsmiljöverket har behov av att genom fleråriga ramavtal täcka myn­ dighetens behov av språkkonsulter. 5 Anbudsutvärdering 5.1 Tillvägagångssätt /...I Anbudsutvärdering sker i tre steg. Det första steget omfattar granskning av uppfyllande av ska-krav, De anbud som inte uppfyller ska-kraven, eller är ofullständiga, kommer inte att utvärderas vidare. I det andra steget utvärde­ ras anbuden. /.../ Det sammantaget med ekonomiskt fördelaktiga anbudet kommer slutligen att antas, enligt angivna utvärderingskriterier (se punkt 5.2). I...I 5.2 Utvärderingsmodell Ska-kraven viktas inte eftersom de måste uppfyllas för att anbudet ska be­ aktas. För att tydliggöra viktningen uppges samtliga procent som en del av total uppfyllandegrad (100 procent). Om två anbud uppnår samma uppfyl­ lande grad kommer anbudet med lägsta priset att antas. Avseende delområde 4.1 och 4.5 Kvalitet 60% (referensuppdrag 40%, CV 20%) samt Pris/timpris 40%. Avseende delområde 4.2 och 4.3 Kvalitet/referensuppdrag 60% samt Pris/timpris 40%. I bilaga lAnbudsformulär anges fö�jande. Krav 10 Utbildning Anbudsgivarens erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkkon­ sultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Anbudsgivare ska styrka att detta krav uppfylls genom bifogade cv:er för de namngivna språkkonsul­ terna. Krav 16 Pris Anbudsgivaren ska uppge timpriser enligt nedanstående tabell. Priserna anges i svenska kronor exklusive moms. Kostnader för tryckning, distribut­ ion, konferenslokaler och dylikt ska inte ingå i timpriset. I STOCKHOLM Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmänna avdelningen DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU gäller följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ i nu gällande lydelse av LOU framgår bl.a. föUande. Endast upphandlingen som sådan kan prövas vid överprövning. Förvalt­ ningsrätten kan besluta att den ska göras om eller avslutas först efter vidta­ gen rättelse. Ett ingripande enligt LOU kräver även att sökanden kan visa denne lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot LOU. För det fall förvaltningsrätten finner att upphandlingen genomförts i strid med LOU och detta medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada ska domstolen förordna om rättelse alternativt att upphandlingen ska göras om. När det gäller valet mellan rättelse eller att upphandlingen ska göras om har Högsta förvaltningsdomstolen i RÅ 2005 ref. 47 uttalat att prövande domstol har att, oavsett hur yrkandet utformats, välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas. I de fall bristen är att hänföra till det s.k. konkurrensuppsökande skedet föreligger dock inte möjlighet till rättelse utan upphandlingen ska i dessa fall göras om. Med brister i det konkurrensuppsökande skedet avses huvudsakligen brister vid utformning av förfrågningsunderlag, felaktig annonsering av upphandling etc. Det rör sig således om felaktigheter som inte endast be­ står i ett felaktigt genomförande av en i sig korrekt utformad upphandling. Vid brister vid kvalificering och utvärdering ska domstolen förordna om rättelse. Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ 2009 ref. 69 framgår att som huvudprincip i mål om offentlig upphandling bör krävas att den I STOCKHOLM Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmänna avdelningen part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på. Förvaltningsrätten är så­ ledes bunden av de omständigheter sökanden har lagt till grund för sin ta­ lan. Förvaltningsrätten är dock inte bunden av de yrkanden som framförts eller den ordning i vilken de uppställts. Delområde 4.2 och 4.3 Textfixarna har anfört att upphandlingen avseende delområde 4.2 och 4.3 strider mot de grundläggande principerna enligt LOU på så sätt att det har varit oproportionerligt att ställa krav på att erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkkonsultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Denna angivna brist i upphandlingsförfarandet är att hänföra till det kon­ kurrensuppsökande skedet. En upphandlande myndighet har en hög grad av frihet att själv välja vad som ska upphandlas och att ställa de krav som den anser behövs för att säkerställa syftet med upphandlingen, förutsatt att kraven inte strider mot de gemenskapsrättsliga principerna eller reglerna i LOU. En upphandlande myndighet får inte, genom t.ex. alltför detaljerade ska•-krav, genomföra en upphandling på ett sätt som innebär en snedvridning av' konkurrensen. Pro­ portionalitetsprincipen innebär att kvalifikationskraven måste ha ett natur­ ligt samband och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. Den upp­ handlande enheten får i en upphandling inte ställa högre krav än som be­ hövs och är ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Arbetsmiljöverket har anfört att det aktuella kravet har ställts för att det är fråga om en upphandling med det uttryckliga syftet att täcka behovet av språkkonsulter samt att verket i dess arbete med att utfärda bl.a. föreskrif­ ter inom olika områden, som arbetas fram av myndighetens specialister, lägger stor vikt vid att språket i föreskrifterna blir så begripligt som möjligt eftersom det måste kunna förstås av stora läsargrupper. Vidare har Ar- I STOCKHOLM Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen betsmiljöverket anfört att verket redan har en kommunikationsstrategi och behöver säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med denna. För­ valtningsrätten finner, med beaktande av den nivå som Arbetsmiljöverkets uppdrag har, att kravet på att erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade genom ett språkkonsultprogram eller ha likvärdig utbildning är kopplat till det som upphandlas samt att åtgärden är lämplig och effektiv för att säker­ ställa kraven på aktuell språklig expertis. Kravet kan inte anses vara så ingripande för anbudsgivare att det funnits skäl för Arbetsmiljöverket att välja en mindre ingripande åtgärd. Kravet bedöms slutligen heller inte ha haft sådan negativ effekt på konkurrensen eller något annat intresse att det skulle anses vara oproportionerligt. Förvaltningsrätten finner således att kravet i sig varken är oproportionerligt eller i strid mot någon av de andra principerna i l kap. 9 § LOU. Textfixama har vidare yrkat att deras anbud ska tas upp till utvärdering eftersom deras erbjudna konsulter har de kvalifikationer som krävs för att utföra uppdragen. Textfixarna har därmed åberopat en sådan brist i upp"· handlingsförfarandet vilken vid överprövning kan åtgärdas med förord­ nande om rättelse. I anbudsformulärets Krav 10 anges att erbjudna språl