FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd. 2 MOTPART 1. AB Bidar, Trollhättans Bostadsbolag, 556049-7611 Ombud: Stefan Jansson c/o AB Bidar, Trollhättans Bostadsbolag Box 928 461 29 Trollhättan 2. Rikshiss Service AB, 556689-1767 Ombud: Advokaterna Jesper Sundström och Emilie Steen Wistrand advokatbyrå Box 11920 404 39 Göteborg SAKEN Mål nr 13374-15 1 DOM 2016-02-11 Meddelad i Göteborg SÖKANDE KON KURRENSVERKET Aktbil Wennergrens Hiss AB, 556401-0246 Svarvaregatan 11 523 90 Ulricehamn 2oic�oz--1 1 Avd Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dnr KSnr Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att AB Bidar, Trollhättans Bostadsbolags upphandling av hissrenoveringar för 2016, uppdragsnummer 229051, inte får avslutas förrän rättelse har gjorts genom ny anbudsut­ värdering. Dok.Id 386434 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-1 6 :00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13374-15 2016-02-11 I GÖTEBORG BAKGRUND AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag (AB Eidar), genomför en upphandling av hissrenoveringar för 2016, uppdragsnummer 229051. Av tilldelnings­ beslut den 18 december 2015 framgår bl.a. att tre anbud kommit in och att samtliga klarade kvalificeringsfasen och gick vidare till utvärdering samt att Rikshiss Service AB (Rikshiss) vunnit upphandlingen. Enligt anbudsut­ värderingen placerade sig Wennergrens Hiss AB på andra plats. YRKANDEN M.M. Wennergrens Hiss AB ansöker om överprövning och begär rättelse. Wennergrens Hiss AB anför bl.a. följande. Tilldelningsbeslutet är felaktigt. Ska-kravet gällande kvalitetssystem är inte uppfyllt. Det räcker inte att intyga att kravet kommer att bli uppfyllt. AB Eidar har gjort fel. AB Eidar anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Den tilldelade anbudsgivaren har uppgett att några avsteg inte gjorts från förfrågningsunderlaget. Den tilldelade anbudsgivaren har skickat in ett intyg om att arbetet med att certifiera anbudsgivarens bolag i enlighet med ISO 9001 och 14001 samt OHSAS 18001 har startat och att en certifiering planeras under 2016. Tilldelad anbudsgivare uppfyller därför kravet på tillämpning av kvalitetssäkringsfrämjande rutiner baserade på SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt. Rikshiss anser att överklagandet ska avslås och anför bl.a. följande. Genom att i anbudsformuläret svara att avsteg inte gjorts från förfrågnings­ underlaget bekräftas att de aktuella ska-kraven accepteras och uppfylls. Ett intyg om en förväntad ISO 9001-certifiering under 2016 har bifogats anbudsformuläret. Att ISO-certifieringen är så nära förestående visar att 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13374-15 I GÖTEBORG 2016-02-11 dokumenterade kvalitetssäkringsfrämjande rutiner baserade på SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt tillämpas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts ( 1 6 kap. 6 § första stycket LOU). För att grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, utan sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (HFD 20 1 3 ref. 53). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om AB Eidar genom utvärderingen av det vinnande anbudet har åsidosatt reglerna i LOU och, om så är fallet, detta medför att Wennergrens Hiss AB lidit eller kan komma att lida skada. Wennergrens Hiss AB har bl.a. anfört att Rikshiss inte uppfyller kravet på kvalitetssystem. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13374-15 I GÖTEBORG 2016-02-11 "AFB. 51 /.. ./Anbudsgivaren skall tillämpa kvalitetssäkringsfrämjande rutiner baserade på SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt./.. ./ AFD. 221/.../Entreprenören ska ha ett kvalitetsledningssystem somföljer SS-ENISO 9001:2008". Det är enligt förfrågningsunderlaget ett ska-krav att anbudsgivaren ska tillämpa kvalitetssäkringsfrämjande rutiner baserade på SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt samt att anbudsgivaren ska ha ett kvalitetsledningssystem som följer SS-EN ISO 9001:2008. Kraven är en förutsättning för att en anbudsgivare ska vara kvalificerad. I praxis har ansetts att om inte något särskilt anges i förfrågningsunderlaget, ska ska-krav som huvudregel vara uppfyllda vid tiden för anbudsingivandet, såvida det inte kan anses oproportionerligt att kräva kravuppfyllelse vid denna tidpunkt Gfr Kammarrätten i Göteborgs domar den 5 april 2012 i mål nr 26-12 och den 11 december 2014 i mål nr 3688-14). I förevarande fall framgår inte uttryckligen av förfrågningsunderlaget vid vilken tidpunkt anbudsgivaren ska tillämpa kvalitetssäkringsfrämjande rutiner baserade på SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt respektive ha ett kvalitetsledningssystem som följer SS-EN ISO 9001:2008. Något krav på ackreditering ställs inte upp och det kan inte anses oproportionerligt att kräva kravuppfyllelse vid tiden för anbudsingivande. Förvaltningsrätten anser därför att kraven ska vara uppfyllda vid tiden för anbudets ingivande. Fråga uppkommer då om de aktuella ska-kraven var uppfyllda vid tiden för anbudets ingivande. Rikshiss har som bilaga till sitt anbud skickat in ett intyg om att arbetet med certifiering i enlighet med kravet har startat och att man planerar en certifiering under 2016. Det ingivna intyget visar inte att Rikshiss, vid tiden för anbudets ingivande, tillämpade kvalitetssäkrings­ främjande rutiner baserade på SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt respektive 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13374-15 I GÖTEBORG 2016-02-11 hade ett kvalitetsledningssystem som följer SS-EN ISO 9001:2008. Den omständigheten att Rikshiss startat ett arbete med en certifiering enligt kravet och att certifiering planerades under 2016 talar tvärtom för att de aktuella ska-kraven ännu inte var uppfyllda när anbudet gavs in. Det har således inte kommit fram att Rikshiss uppfyllde de aktuella ska-kraven. Endast anbud som uppfyller ska-kraven i förfrågningsunderlaget får utvärderas. Anbud som inte uppfyller dessa krav ska förkastas. AB Eidar har således felaktigt utvärderat Rikshiss anbud och det har inneburit att Wennergren Hiss AB har lidit eller riskerat att lida skada. Skäl finns för ingripande enligt LOU och rätten beslutar därför att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts genom ny anbudsutvärdering. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Karin Hartmann Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Karin Göranson. 5 -Itil!i. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 000 ,--<0N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 3. 4.