Dok.Id 1019538 Postadress 115 76 Stocld1olm Besöksaclress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeclitionsticl måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 20 SÖKANDE DOM 2018-10-04 Meddelad i Stockholm Målm 20409-18 Sida 1 (4) Iris Hjälpmedel AB, 556537-0359 Sandsborgsvägen 52 122 33 Enskede MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) Box 17914 118 95 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKE'f -�::�r· ·�n --.;; •-•-..., 0�i �'r;, 1..:.A::.:vd:..-___,..,.,....,,,...... 1,,.:Dnr ___-.-�.,,,,,.., 'l !Snr_., .,..-�����\�"-"' ::::.:.., 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20409-18 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) genomförde en upphandling av ramavtal avseende vita käppar (dnr I-IMS 1709-1). Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut antogs både Iris Hjälpmedel AB och LVI Low Vision International AB (LVI) som leverantörer inom objektområde 5 - Teknikkäpp (extra lätt). Iris Hjälpmedel AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. SLSO har upprättat en specifikation med hav på både käppen och dess doppskor. LVI har i frågor och svar påtalat sitt missnöje över att SLSO har ställt krav på tillkommande doppskor eftersom LVI utvecklat en egen käpp med en fast doppsko. SLSO lät sitt krav kvarstå. Den 12 juni 2018 kom en beställning in från LVI till bolaget avseende exakt de doppskor som krävs för aii bli antagen i upphandlingen. LVI döpte sedan om dessa med nya aitikelnummer och levererade dem till SLSO under vecka 26 då anbudsproverna skulle vara inne. När leveransen kommit till bolagets kännedom meddelade bolaget SLSO att LVI utan bolagets godkännande och vetskap levererat bolagets doppskor till sin käpp för att passera anbudsprövningen. Bolaget har inte någon överensko1mnelse med LVI om att bolaget kommer att leverera doppskor till deras käppkoncept. Bolaget avser inte heller att teclma underleverantörsavtal med LVI. Bolaget vill att domstolen prövar om det är k01Tekt att ett företag kan ta andra företags kontrakterade produkter utan godkännande och/eller avtal för att kunna klara en anbudsprövning. Bolaget yrkar att LVI utesluts ur upphandlingen för objektsområde 5. SLSO bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. LVI har inte åberopat annat företags kapacitet i sitt anbud. För det fall de införskaffat tillbehör till offererad vara på öppna marlmaden styrker det Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20409-18 I STOCKHOLM snarare att inget avtal med underleverantör krävs. Då det varken är visat att SLSO brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU eller att bolaget lidit eller riskerar att lida skada på grund av upphandlingsfel, bör ansökan om öve1-prövning avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. I 4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propmtionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1t att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada. I mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning på de omständigheter som sökanden har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). Frågan i målet är därför om det föreligger skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som bolaget har anfö1t. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att LVI har erbjudit produkter i sitt anbud som av SLSO har bedömts uppfylla de i upphandlingen obligatoriska kraven. Enligt SLSO har LVI inte åberopat annat företags kapacitet i sitt Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20409-18 I STOCKHOLM anbud. I målet har inte heller framkommit att LVI avsett att anlita underleverantörer. Av upphandlingsdokumenten går inte att utläsa att det har uppställts något krav på att de anbudsprover som anbudsgivarna ska lämna in ska ha tillverkats av anbudsgivarna själva. Förvaltningsrätten anser mot de1ma bakgrund att bolaget inte kan anses ha visat att LVI inte uppfyllt de obligatoriska luaven eller att SLSO agerat i strid med LOU genom att anta LVI som leverantör. Huruvida LVI har förmågan att leverera produkter som inkluderats i deras anbud anser förvaltningsrätten är en fråga som regleras inom ramen för avtalet mellan parterna. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det salmas skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som bolaget anfö1i. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR 05). t;�;b•i Rådman Louise Ljöstad har föredragit målet. Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överldaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. FR-05 Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 2. Förldara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överldagande Qäs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förldara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överldagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. I<:ammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltn.ingsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överl