FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 2017-09-06 Meddelad i Linköping Mål ru Sida 1 (15) 4798-17, 4800-17, 4802-17, 4803-17, 4804-17, 4805-17, 48 07-17 KONKURRENSVERKEI' SÖKANDE Ahlsell Sverige AB, 556012-9206 Rosterigränd 12 117 98 Stockholm Ombud: Daniel Lidman Tenders Sverige AB "i Nygatan 34 582 1 9 Linköping l -, i .__,, _. �- Aktbil MOTPARTER 1. Boxholms kommun, 212000-0407 KSnr Box 79 590 10 Boxholm 2.Mjölby kmmnun, 212000-0480 595 80 Mjölby 3.Motala kommun, 212000-2817 591 86Motala 4. Vadstena kommun, 212000-2825 592 80 Vadstena 5. Vadstena Fastighets AB, 556051-2468 Hovsvägen 2C 592 40 Vadstena 6. Ödeshög konumm, 212000-0373 599 80 Ödeshög 7. Ödeshögsbostäder Fabriksvägen 5 599 33 Ödeshög Ombud 1-7: Inköpssamverkan, Motala kommun 591 86Motala SAKEN Öve1prövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling, LOU 7 �.· Avd Dnr r, � t'l- � - - l.· \J Dok.Id 298774 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Sida 2 4 798-17, 4 800-17, 4 802-17, 4 803-17, 4 804-17, 4 805-17, 4807-17 Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upp­ handlingen Arbetskläder och skor, dm UH 2017-122, ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 27juni 2017 upphör därmed att gälla. BAKGRUND Boxholms kommun,Mjölby kommun,Motala kommun, Vadstena kommun, Vadstena Fastighets AB, Ödeshög konumm och Ödeshögsbostäder AB (kommunerna) genomför i samverkan upphandlingen Arbetskläder och skor, dnr UH 2017-122 (upphandlingen) genom öppet förfarande enligt LOU. Sista dag att lämna anbud i upphandlingen var den 30 juni 2017. Den 27 juni 2017 ansökte Ahlsell Sverige AB (Bolaget) om öve1prövning av upphandlingen och på yrkande av Bolaget beslutade förvaltningsrätten demm dag interimistiskt om att kommunerna inte får ingå avtal avseende upphandlingen till dess förvaltningsrätten bestämmer något ammt. YRKANDEN Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphand­ lingen ska göras om. Konurnmema motsätter sig bifall till ansökan. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4798-17,4800-17, I LINKÖPING 4802-17, 4803-1 7, 4804-17,4805-17, 4807-17 VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS HAR ANFÖRT Bolaget I upphandlingen kommer det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet att antas med beaktande av kvalitet och pris. Vid utvärderingen av pris framgår att anbudsgivarna ska bifoga en komplett ifylld prisbilaga där likvärdiga rutik­ lru· offereras utifrån de referensprodukter som kommunerna valt att inklu­ dera i prisbilagan. Den aktuella prisbilagan innehåller såväl omfatta11de som detaljerade beskrivningar av respektive referensprodukt. Vidare framgår att upphandlingen omfattar tre separata områden inom kategorin arbetskläder och skor: 1 . Kost, städ och vård 2. Varselkläder och skyddstillbehör 3. Skor Kontrakt kommer dock endast att tecknas med en leverantör för samtliga områden. Av upphandlingsdokumentet framgår således att kommunerna valt att inte dela upp kontraktet i delkontrakt. Detta motiveras med kommentaren (som framgår under rnbriken P01malia) "med htinsyn till upphandlingens beskaffenhet". Utformningen av upphandlingen och den tillhörande utvärderingsmodellen medför i praktiken att det endast är nuvru·a11de levera11tör som kan motsvara den aktuella kravbilden och lämna anbud på hela omfattningen. Detta förfa­ rande står i strid med såväl likabehandlingsprincipen som ett av de bakom­ liggande syftena med införlivandet av de nya regleringarna i 4 kap. 1 3-17 §§ LOU. Den givna utgångspunkten för övervägandena om huruvida ett kon­ trakt lämpligen ska delas upp eller ej är, enligt regeringen, att "upphand- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4798-17,4800-17, ILINKÖPING 4802-17,4803-17, 4 80 4- 1 7 , 4 80 5 - 1 7 , 480 7-17 !ande myndighet ska sträva efter att underlättaför små och medelstoraföre­ tag att delta i upphandlingen" samtidigt som "övervägandena torde grundas på verksamhetens behov och en analys av hur den aktuella marknaden ser ut"(se prop. 20 15/ 16:195, s. 452). Utifrån såväl upphandlingens beskaffenhet som branschens faktiska förut­ sättningar, där merparten av aktörerna endast verkar inom vissa produktom­ råden, får det anses mer befogat att dela upp dessa upphandlingar på delkon­ trakt vilket, enligt Bolaget, även tillhör det mer normala när upphandlingen spänner över så många olika produktområden som i förevarande upphand­ ling. Det är få leverantörer som arbetar med produkter inom alla dessa verk­ samheter. Det saknas med all tydlighet skäl för kommunerna att inte dela upp kontraktet på flera delkontrakt. Upphandlingsdokumentet innehåller dessutom en såväl adekvat som tänkbar uppdelning, dvs. utifrån de delom­ råden som kommunerna själva anger under rubriken Omfattning. Vidare har konnnunema i yttrande till rätten anfört att man tidigare har haft avtal med flera leverantörer varför Bolaget ställer sig frågande till av vilket skäl en uppdelning av kontrakt inte har gjorts i förevarande upphandling. Dessutom har den lagreglerade motiveringsskyldigheten, enligt 4 kap. 14 § LOU, trätts för när då den förklaring som kommunerna anger i upphand­ lingsdokumentet under rubrik Formalia är allt för bristfällig. Kommunerna motiverar beslutet att inte dela upp kontraktet i separata delar med moti­ veringen "med hänsyn till upphandlingens beskciffenhet"vilken Bolaget an­ ser saknar såväl tydlighet som substantiellt innehåll. Det förns enligt LOU­ direktivet en skyldighet att ange huvudskälen till varför ett kontrakt inte har delats upp i delar.Med anledning av att kommunerna inte motiverat varför det, trots det vad som anförts ovan, ändå kan anses befogat att tilldela hela kontraktet till en enda leverantör har kommunerna agerat i strid med den sedan årsskiftet gällande motiveringsskyldigheten. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 5 4798-17, 4800-17, 4802-17, 4803-17, 4804-17, 4805-17, 4807- 17 Vidare innehåller upphandlingsdokumenten och produktspecifikationen (tillika prisbilagan) allt för långtgående produktspecifika krav och önskemål för att anses vara adekvata i förhållande till upphandlingsföremålet i fråga Gfr KammmTältens i Stockholm dom i mål m 2222-16). I prisbilagan upp­ ställs mycket detaljerade produktkrav avseende t.ex. fotvidd, exakta place­ ringar av fickor, viss färg på bm1d etc. som styr mot en bestämd leverantörs sortiment. Beskrivningarna av efterfrågade produkter i prisbilagan är t.o.m. i många fall direkt kopierade från en specifik leverm1törs produktbeskrivning­ ar och ger därmed denne en otillbörlig fördel i upphm1dlingen. Därtill inne­ has materialblandningen i somliga produkter som beskrivs endast av en spe­ ciell leverantör. Anbudsgivarna km1 i den aktuella upphandlingen offerera likvärdiga produkter som motsvarar de efterfrågade produkterna. Dem1a möjlighet försvåras dock markant av de håit ställda produktkraven. Kraven på produkterna som framgå!· av prisbilagan står inte i rimlig propor­ tion till de mål som eftersträvas med upphm1dlingen, dvs. att anbudsgivm·e hm· ett tillräckligt brett sotiiment av arbetskläder och skor som är lämpliga för de aktuella verksamheterna inom kommunerna. För att uppnå detta syfte är det varken lämpligt eller effektivt att ställa snäva krav på materialsam­ mansättning och design. Samma resultat hade således kunnat uppnås om kraven i prisbilagan hade utformats annorlunda, förslagsvis genom mindre omfattande och detaljerade beskrivningar för va1je plagg, för att på så sätt undvika att styra upphandlingen mot en viss leverantör och dennes specifika sortiment. Vidare är kraven på materialsammansättning och design inte nödvändiga. Kommunerna hade kunnat uppnå önskat resultat även om kra­ ven utformats så att fler variationer avseende materialsan1111ansättning och design hade tillåtits. För det aktuella uppdraget är det anbudsgivarens sotii­ ment och kvalitet på arbetskläder och skor som är av betydelse för att denne ska kunna genomföra uppdraget på ett kvalitativt sätt. Dänned är kraven som fran1går av prisbilagan inte nödvändiga för att uppnå det eftersträvade FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 6 4798-17, 4800-17, 4802-17, 4803-17, 4804-17, 4805-17, 4807-17 syftet. Det finns mindre ingripande alternativ som fortfarande innebär att kläder och skor av bra kvalitet och lågt pris kan offereras. Kraven medför den negativa effekten att inga företag, förntom en specifik leverantör, har möjlighet att delta i upphandlingen. Kraven är starkt konkurrensbegränsande och gyrmar befintlig leverantör. Den negativa effekten är därmed opropor­ tionerlig i jämförelse med det eftersträvade syftet med upphandlingen. Även utvärderingsmodellen i upphandlingen är ägnad att gynna viss leve­ rantör och strider mot transparensprincipen i 4 kap. 1 § LOU. Till följd av de icke-likabehandlande, oproportionerliga och konkurrensbe­ gränsande kraven på produkterna i form av materialsammansättning och design har Bolaget lidit skada eller riskerar i vart fall att lida skada. Detta då Bolaget förtagits möjligheten att lämna anbud och däimed bli tilldelad kon­ trakt i upphandlingen. Bolaget har vidare lidit eller i vait fall riskerat att lida skada då man inte kunnat utfmma ett konkurrenskraftigt anbud till följd av utvärderingsmodellens utformning. Kommunerna Beslutet att inte dela upp upphandlingen i separata delar samt utfornmingen av aktuell prisbilaga har skett i enlighet med de upphandlingsrättsliga prin­ ciperna och begränsar inte konkurrensen på ett otillbörligt sätt. Vidare är utvärderingsmodellen tydligt utformad och ger alla potentiella anbudsgivare samma möjlighet att på ett förutsägbmt sätt utläsa möjligheterna till mervär­ den, varför inte heller denna kan anses strida mot de upphandlingsrättsliga principerna. Prisbilagan innehåller endast ett fåtal hänvisningar till referensprodukter, vilka angivits vid positioner där det ansetts vara svårt att beskriva funktio- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 7 4798-17, 4800-17, 4802-17, 4803-17, 4804-17, 4805-17, 4807-17 nen på de produkter som efterfrågats. I dessa fall har referensprodukterna endast verkat som hänvisningar för att få produkter med efterfrågad funk­ tion, vilket framgår av skrivning i prisbilagan: "Hänvisning i underlaget till leverantör/fabrikat/märke ska endast ses som hänvisning till referensprodukt, annan likvärdig produkt med sammafunk­ tion och kvalitet kan ofef reras." Bolagets påstående om att prisbilagan baseras på referensprodukter är såle­ des felaktigt. Prisbilagan baseras på beskrivningar av produkter som kom­ munerna anser uppfyller önskvärda krav på funktion. De beskrivningar och krav som ställs på efterfrågade produkter, som Bola­ get uppfattar som detaljerade beskrivningar, baseras på underlag samman­ ställt av fletialet referenspersoner från respektive förvaltning inom kommu­ nerna. En upphandlande myndighet har stor frihet när den närmare bestäm­ mer föremålet för en upphandling (jfr RÅ 2010 ref. 78). Vidare bestrids på­ ståendet om att prisbilagan skulle vara baserad på nuvarande leverantör. Tidigare har kommunerna inte haft avtal med en leverantör utan med flera leverantörer, varför det inte är möjligt att underlaget ses som riktat mot "nu­ varande leverantör". Vid tidigare upphandling som avbröts återfmms hänvisningar till vissa pro­ dukter som var att ses som referensprodukter då dessa ansågs vm·a svåra att beskriva. Vid utfonnningen av prisbilagan till den nuvarande upphandlingen gjordes en reviderad omfattning i jämförelse med prisbilagan som låg till grund för den tidigare, avbrutna, upphandlingen. Ett stort antal positioner togs b01i och beskrivningar av kläder gjordes mindre detaljerade i de fall det ansågsmöjligtutanatttUirunapåfunktionochkvalitet. Kvarblevdetsom ansågs nödvändigt för att möta kommunernas behov av arbetskläder. Pro- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 8 4798-17, 4800- 17, 4 80 2 - 1 7 , 4 80 3 - 1 7 , 4804-17,4805-17, 4 80 7 - 1 7