Dok.Id 214861 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ALTNINGSRÄTTEN 1.,UN edraganden .nnelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-02-22 Meddelad i Falun Mål nr 5473-17 LEDventure AB, 556772-5345 c/o TRANSTEMA AB Flöjelbergsgatan 12 1 tr. 431 37 Mölndal MOTPART Got Event AB, 556015-9823 Box 349 40 I 25 Göteborg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Med anledning av en annan sökandes begäran om överprövning har förvalt­ ningsrätten i en dom denna dag (mål nr 5552-17) förordnat att den i målet aktuella upphandlingen ska göras om. ': � ·7 -. Avd Dnr KSnr ,,,.. ..... r' ,;.,'f, -, Aktbil Upplysning: L '" � ,, FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN BAKGRUND DOM Got Event AB (Got Event) genomför, genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling av "LED-skärmar Gamla Ullevi och Bravida Arena" (dnr 0281/17). Tilldel­ ningsbeslut meddelades den l december 2017. Noxab i Malmö AB (Noxab) antogs som vinnande leverantör medan de tre övriga anbuden förkastades. YRKANDEN M.M. LEDventure AB (LEDventure) begär överprövning och anför i huvudsak följande. LEDventures anbud har förkastats på felaktiga grunder. Got Event borde göra om sin tilldelning och tilldela LEDventure uppdraget. Av tilldel­ ningsbeslutet framgår att LEDventures anbud förkastades på tre grunder (punkterna 6.2., 2.12 och 6.3). LEDventure har visat att bolaget uppfyller kraven. Vinnande leverantör uppfyller inte kravet i punkt 2.15 om att redovisa två referensobjekt som uppfyller ställda krav på utomhusarena, skärmstorlek och installation av sportsystem. Med anledning av det borde anbudet inte ha utvärderats. Eftersom Noxab felaktigt har utvärderats har LEDventure lidit skada eftersom bolaget annars skulle ha tilldelats avtalet. Got Event anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m. m. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad LEDventure anfört är visat att Got Event brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att LEDventure lidit eller kan komma att lida skada (ifr 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (se 4 kap. l § LOU). 5473-,...____ 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5473-17 I FALUN Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en normalt omsorgsfull leverantör på grundval av det kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse under upphandling. Det följer av unions­ rättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens (se RÅ 2002 ref. 50). I en upphandling utgör förfrågningsunderlaget en central del av förfarandet. En förutsättning för att underlaget ska kunna fylla sin konkurrensuppsökande funktion är att potentiella leverantörer kan vara säkra på att de obligatoriska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud (se HFD 2016 ref. 37 I och II). En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller upphandlings­ dokumentens obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i upphandlingsdokumenten måste därmed vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får vid anbudsprövningen inte heller frångå uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle strida mot lika­ behandlings- och öppenhetsprincipen. Det är LEDventure som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundas på och som har att klargöra och konkretisera på vilket sätt de påstådda bristerna har medfört skada (ifr RÅ 2009 ref. 69 och HFD 2013 ref. 53). Krav 6.2- Tekniska krav på skärmar LEDventure anför i huvudsak följande om krav 6.2. Den första grunden till att bolagets anbud uteslutits avser fel material i shaders. LEDventure har tydligt visat i sitt anbud att företaget uppfyller kraven gällande solskydd 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5473-17 I FALUN tillverkade i UV-beständigt material för maximal kontrast när de levererar en shader som är gummerad och tillverkad i UV-beständigt material. Got Event anför i huvudsak följande. Av LEDventures anbud framgår att shaders på skärmarna är gummerade och inte, som förfrågningsunderlaget specificerat, av plast. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I upphandlingsdokumentets punkt 6.2 och 6.3 anges bl.a. följande. 6.2. Tekniska krav på skärmar Skärmarna ska • vara av typen "high louver" för maximal kontrast. Ska vara tillverkade i ej åter­ vunnen plast med god svärta och UV-beständighet. ha solskydd, så kallade louvers/shaders som är utbytbart för varje modul. De ska Av detta framgår tydligt att LED-skärmarna ska ha shaders tillverkade i ej återvunnen plast. LEDventures har i sitt anbud avseende LED-skärmen uppgett att fronten på kabinetten är gummerad. Got Event har därmed haft fog för sin bedömning att LEDventure inte uppfyller det obligatoriska kravet på shaders i plast. Anbudet har därmed rätteligen förkastats. Krav 2.12 -Anbudets innehåll LEDventure anför i huvudsak följande angående krav 2.12. Enligt den andra uteslutningsgrunden saknas scheman över tilltänkt lösning. LEDventure har med hänvisning till bifogade bilagor tydligt visat att de ställda kraven i upphandlingen uppnås. LEDventure är den leverantör som under de senaste åren levererat flest produkter likt det som efterfrågas i denna upphandling till arenor runt om i Sverige. Got Event anför i huvudsak följande. Got Event kan inte utvärdera LEDventures anbud utan det efterfrågade schemat som tydligt visar hur anbudsgivaren i sin tekniska lösning planerar uppfylla samtliga obligatoriska krav. Ett schema hade t.ex. förklarat hur det av LEDventure FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5473-17 I FALUN offererade sportsystemet skulle klara av att leverera klockslag till OB-plats och kopplas in mot lokala klockor i omklädningsrummen, vilket ställs som krav i förfrågningsunderlaget. Datablad, tidsplan m.m. som LEDventure hänvisar till motsvarar inte ett schema. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av upphandlingsdokumentets punkt 2.12 framgår bl.a. följande. 2.12. Anbudets innehåll Anbud lämnas enligt bilagan "b_Svarsblankett" Är formuläret till alla delar ej ifyllda eller begärda uppgifter utelämnade kan anbud komma att förkastas. I anbud redovisas Anbudssumma Referensobjekt enligt 2.15 Fabrikat och typ av dioder Timarvoden för vissa serviceåtgärder enligt 3.10 Försäkringar för åtagandets fullgörande enligt 3.6 System för kva!itetssäkring System för miljösäkring Företagsuppgifter (enligt svarsblankett) Till anbud bifogas Intyg beträffande ekonomisk stabilitet enligt krav under 2.13 nedan Tidsplan som redovisar tillverknings- och monteringstider Ritningar och scheman över offererad lösning som visar att ställda krav uppfylls Komplett datablad från diodtillverkaren Av punkten framgår att en anbudsgivare ska bifoga ritningar och scheman över offererad lösning som visar att ställda krav uppfylls. Got Event har uppgett att de handlingar som LEDventure hänvisar till inte uppfyller kravet som ställs i upphandlingen om scheman och att anbudet därför inte kan utvärderas. Det saknas skäl för förvaltningsrätten att ifrågasätta den upphandlande myndighetens bedömning. Det ankommer på anbudsgivaren att se till att anbudet är komplett och innehåller samtliga de dokument och uppgifter som efterfrågas i upphandlingen. LEDventure har inte visat att de bilagor de hänvisar till är tillräckliga för att Got Event ska kunna utvärdera anbudet. Anbudet har därmed rätteligen förkastats på denna grund. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5473-17 I FALUN Krav 6.3 - Tekniska krav på spor/system (Gamla Ullevi) LEDventure anför i huvudsak följande angående krav 6.3. Av den tredje uteslutandegrunden framgår att det offererade sportsystemet, Sesam 5.0, är ett grafiksystem för fotboll och inte ett sportsystem som uppfyller kraven. Got Event använder dock själva detta sportsystem på andra arenor och sportsystemet används av samtliga lag i SHL, Hockeyallsvenskan och några allsvenska lag i fotboll. Det uppfyller samtliga ställda krav. Got Event anför i huvudsak följande. Det system som LEDventure har lämnat i sitt anbud är inte ett sportsystem utan ett system för distribution och uppspelning av reklammaterial, statistik och highlights/repriser utvecklat för SHL. I det av LEDventure bifogade databladet på systemet finns ingenting som bekräftar att det är ett sportsystem som uppfyller de ställda kraven. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av upphandlingsdokumentets punkt 6.3 framgår bl.a. följande. 6.3 Tekniska krav på sportsystem (Gamla Ullevi) Sportsystem skall • Innehålla sporterna fotboll, ishockey och handboll, med anpassad grafik för respektive sport och vara uppdaterad med gällande regler (både svenska och inter­ nationella) för nämnda sporter. Komplettering för ytterligare sporter skall vara möjlig i efterhand. Ha tydlig grafik synlig från samtliga platser i arenan. Under resultatdelen skall det finnas plats för reklam, se bilaga d 1 O_GU.jpg (bild från Gamla Ullevi). • • på skärmarna se bilaga d I O_GU.jpg Skall som minst kunna hantera lagnamn, utvisningar och spelarbyten med visning • Reklambudskapen under resultatgrafiken skall kunna styras från Regicentral på arenan och minst kunna hantera formaten Quicktime, Windows media video och JPG-bilder. • Vara enkelt att hantera under match med manual på svenska. • Kunna kopplas in mot matchklockor på andra ställen i arenan, t.ex. omklädnings­ rum. • Lämna klocksignal till OB-plats. • Ha inkoppling för kontrollpanel östra långsidorna i arenan samt i Regicentral på östra sidan. • Ha full redundans med minst två kontrollpaneler. • match är vald. Klockan skall synkroniseras automatiskt. Övergå till att visa dagtid på samtliga klockor efter avslutad match eller när ingen • Funktion för att lägga in textmeddelanden såsom lotterier, resultat från andra matcher etc. ska finnas och kunna varvas med reklamfilmer/bilder. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5473-17 I FALUN LEDventure menar att det offererade sportsystemet uppfyller kraven som ställs i punkten 6.3, medan Got Event inte delar den uppfattningen. LEDventure har inte närmare förtydligat på vilket sätt deras offererade sportsystem uppfyller kraven som ställs i punkten. Förvaltningsrätten saknar därför skäl att göra någon annan bedömning än Got Event. Anbudet har därmed rätteligen förkastats även på denna grund. Sammanfattning Förvaltningsrätten gör sammanfattningsvis bedömningen att LEDventure inte har framfört omständigheter som visar att Got Event har handlat i strid med någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU när de har förkastat LEDventures anbud. Eftersom anbudet rätteligen har förkastats leder det som LEDventure har anfört om brister i Noxabs anbud inte till någon annan bedömning (se dock förvaltningsrättens avgörande i mål nr 5552-17). Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte på de omständigheter som LEDventure åberopat. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Reb Kerstinsdotter förvaltningsrättsfiskal 7 IQ www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND dh SVERIGES DOMSTOLAR Bilaoa A :::, Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I