Dok.Id 280988 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ILINKÖPING 2017-03-30 1201-17 Meddelad i Linköping SÖKANDE Hertzman Rörservice AB, 5563 4 2-8 258 Åby Sågväg6 61632 Åby MOTPART Samhälls- ochEventfastigheteriNorrköpingAB,556225-9621 Näringslivets Hus 601 8 1 Norrköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr J - V -'�''" 1 KONKURRENSVERKET ':-!71'1 -0" " 0 i.U IJ 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se 013-25 11 00 KSnr Aktbll 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1201- 17 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Samhälls- och Eventfastigheter i Norrköping AB ( SENAB) genomför en upphandling för utförandeentreprenad avseende nybyggnad av räddnings­ station i Skärblacka. Upphandlingen genomförs som förenklat förfarande enligt LOU och tilldelningsgrund är lägsta pris. SENAB har tilldelat Sand­ bäckens Rör i Norrköping AB kontraktet. Hertzrnan Rörservice AB (Bolaget), vars anbud inte godtogs, ansöker om överprövning och begär att Bolaget ska tilldelas upphandlat kontrakt. Till stöd för sin talan anför Bolaget bl.a. följande. De saknas sakliga skäl för att inte tilldela Bolaget kontraktet. Bolaget har ett kvalitets- och miljösystern enligt I SO9001 och 14001. Bolaget har lämnat ett, enligt de föreskrifter som finns, fullständigt och godkänt anbud med tillhörande handlingar och dessu­ tom haft lägst pris, vilket är det som ska utvärderas. Det föreskrivs inte nå­ gonstans i de administrativa föreskrifterna att SENAB även ska utvärdera kvalitets- och rniljöhandlingar på ett visst sätt. Därav kan inte Bolagets handlingar förkastas på grund av att SENAB inte förstår dem. Det är dessu­ tom fullt tillåtet att komplettera sådana handlingar enligt LOU och rätts­ praxis. SENAB anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Det framgår tydligt i administrativa föreskrifter AFB.52 att anbudsgivare ska lämna ef­ terfrågade uppgifter och handlingar efter anmodan från beställaren. Vid ut­ värdering av de av Bolaget inskickade handlingar enligt AFB.52 samt an­ budsutvärdering framgår att de efterfrågade handlingarna saknas och att det inte är ett komplett anbud, varför det har förkastats. Det är otvistigt att an­ budsgivaren erbjöd sig att komplettera sitt anbud med de handlingar som saknats vid anbudsutvärderingen. Om SENAB godkänt att anbudsgivaren fått komplettera sitt anbud med de uppgifter som är krav för att godkännas som anbudsgivare hade SENAB begått ett formellt fel enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1201-17 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. LOU upphävdes den 1 januari 2017. Enligt punkten 4 i övergångsbestäm­ melserna till den nya lagen (2016:1145) om offentlig upphandling gäller dock den äldre LOU (2007:1091) för sådana upphandlingar som påbörjades innan den 1 januari 2017. Av utredningen framgår att upphandlingen påbör­ jades under 2016 varför LOU ska tillämpas. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol, efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada, över­ pröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande bestämmelserna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning De punkter i förfrågningsunderlaget som är relevanta för förvaltningsrättens bedömning återfinns i följande delar av förfrågningsunderlaget. 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1201-17 AFB. 52 - Prövning av anbudsgivares lämplighet För att anbud skall prövas ska efterfrågade uppgifter enligt anbudsformulär vara redovisade. Anbud som innehåller uppgifter enligtAFB.31 kommer att prövas enligt krav i AFB.52. Uppgifter som lämnas efter anmodan [. . .] • Kvalitetssäkring Entreprenören skall redovisa sitt kvalitetssystem. Kvalitetssystemet skall vara utfört enligt ISO 9001 eller motsvarande Vid redovisning av kvalitetssystemet skallframgå hur kvalitetsarbete sker gällande: ❖ Tidsstyrning ❖ Arbetsberedning ❖ Egenkontroll för kvalitetskritiska arbeten • Miljöledning Entreprenören skall redovisa sitt miljöledningssystem. Miljöled­ ningssystemet skall vara utfört enligt ISO 14001 eller motsvarande Vid redovisning av miljöledningssystemet skallframgå hur miljöar­ bete sker gällande: ❖ Hantering av avfall Ovanstående krav återspeglas vidare dels i anbudsformuläret punkt 3.3.1 och 3.3.3. dels i entreprenadförskrifterna AFC.221 och 222. I anbudsformu­ läret ska dock anbudsgivaren endast bekräfta att de har ett dokumenterat kvalitets- och miljöledningssystem samt kort beskriva dessa. I målet är att otvistigt att Bolagets anbud har ansetts innehålla de uppgifter somkrävsenligtAFB.31. VidareharframkommitattBolagetden16janu- I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1201-17 I LINKÖPING ari 2017 fatt en förfrågan från SENAB att komplettera sitt anbud med de uppgifter som är angivna under AFB.52 . Den 19 januari 2017, inom utsatt tid, kompletterade Bolaget sitt anbud enligt anmodan. En första fråga i målet är om detta underlag kan anses uppfylla nu aktuella krav. Vid genomgång av ingiven komplettering avseende miljö- och kvalitetsled­ ningssystem kan konstateras att detta utifrån satta rubriker behandlar de frå­ gor (tidsstyrning, arbetsberedning, egenkontroll för kvalitetskritiska arbeten samt hantering av avfall) som efterfrågas i AFB.52 i nu relevant del. I do­ kumentet finns dock ingen uppgift att av Bolaget tillämpade ledningssystem följer ISO 9001och 14001 eller motsvarande. Eftersom, såvitt framkommit, Bolaget inte heller i anbudsformuläret eller på annat sätt i anbudet angett detta, är ingivet kompletterande underlag enligt förvaltningsrätten bristfäl­ ligt på så sätt att det inte visar att brukade ledningssystem, i enlighet med ett uppsatt obligatoriskt krav, är utformade enligt nämnda ISO standarder eller motsvarande. Nästa fråga är därmed om Bolaget bör ges möjlighet att läka sådan brist genom ytterligare en komplettering till sitt anbud. SENAB har i förfrågningsunderlag gjort tydligt att anbudsgivare efter an­ budsgivning vid anmodan kommer att ges tillfälle att komplettera sina an­ bud med information rörande bl.a. tillämpade ledningssystem. I förfråg­ ningsunderlaget anges ingen uttrycklig begränsning ifråga om antal kom­ pletteringar som kan komma att efterfrågas. För att en komplettering ska utgöra del av anbudet far dock enligt förvaltningsrätten anses krävas att det är SENAB som tagit initiativet och begärt in ytterligare information från anbudsgivaren. Av utredningen framgår att SENAB valt att inte efterfråga någon ytterligare information från Bolaget efter den 19 januari 2017 i syfte att rätta till konstaterad brist i anbudet. Såsom förfrågningsunderlaget är utformat kan inte heller sägas att SENAB har någon skyldighet att medge Bolaget att en ytterligare gång komplettera sitt anbud. Med hänsyn härtill och då det inte heller framkommit annat än att SENAB vid sin hantering av 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1201-17 I LINKÖPING Bolagets anbud i aktuellt avseende agerat på ett likabehandlade sätt förelåg grund att förkasta detta anbud på sätt som skett. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3 109 1D/LOU). Tomas Kjellgren Rådman Föredragande har varit Louise Kroon. I,"'ti�' SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I