3. F:E. 2012 H:26 FÖRVALTNlNGSRÄITEN IGÖIEBORG Avdelning2 Staples Sweden AB1 556091�3591 Box 1777 50117Borås Ombud: Advokat Thomas Bemer Advokatfirman Lindgren & von Hofsten AB Box3 542 21 Mariestad MOTPART 41121 Göteborg SAKEN DOlVISLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan, s. 2 DOM 2012-02-03 Meddelad i Göteborg Mål nr 13989-11 E Enhet 2:2 Sida 1 (9) SÖKANDE Dok.Id 120650 Postadress 8esöksadress Sten Sturegatim 14 Telefon Telefä� Expeditionstid måndag--fredag 09:00-15:00 Box 53197 031·7321000 400 15 Göteborg 031 - 7117859 E-post: forvaltningsrattenigornbotg@di:mue Stora Badhusgatan 6 Göteborgs Stads Upphandlings Al1iebolag, 556070-5054 Ansökan om överprövning enligt lagen (200) om offentlig upphandling (LOU) ,:,., F·:·oc•. 'L·◊12 ·1�j:L6 l,11,MSR.ATTEr� FÖRVALTNINGSRÄTTEN 11 I GÖTEBORG D01\'I Sida2 13989-11 E Avdelning 2 BAKGRU.N-0 Göteborgs Stads Upphandlings Aktiebolag1 (Upphandlirtgsbolaget) har ge­ nomfört en offentlig upphandling av ramavtal avseende mjukpapper inklusive pappers- och plastprodukter enligt anbudsinbjudfuJ., dnr 307/10. I upphand­ lingen samverkar ett flertal kommuner och samfälligheter. Av tilldelnings­ beslutet den 8 november 2011 framgår att ramavtal skulle tecknas med leve.­ ranrörerna Procurator AB1 Magnusson & Freij AB och Papyrus AB. PARTERNAS INSTÄLLNING Staples Sweden AB (bolaget) har ansökt om överprövning och yrkar i för­ sta hand att rättelse ska ske på så sätt att endast bolagets anbud kvarstär efter kvalificeringen och ska utvärderas. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget följande. I position 27 föreligger ett kvalificeringskrav med följande lydelse. "An­ budsgivarens allmänt tillgängliga katalog och prislista skal1 bifogas anbude1 om det finns, hänvisning till egen elektronisk prislista godkännes. Det vill säga att om anbudsgivare inte har katalog/prislista så skall hänvisning till elektronisk katalog/prislista ske. (Katalog/prislista i pdf-fonnat kan bifogas.) I de fäll anbudsgivare har olika typer av verksamheter t.ex. grundprislista för privata kunder, en grundprislista för offentliga kunder, .skall gruncl­ tbruttopdslista for offentlig marknad bifogas.'' Detta villkor är väl känt för bolaget bl.a. i anledning av att Göteborgs Stad i upphandling avseende städmaterial (dnr 305/10) i förfrågningsunderlaget nyttjat exakt samma or­ dalydelse för kvalificerL1.gskrav. Göteborgs Stad svarade i den upphandling­ en att specialanpassade prislistor inte godtogs. Utifrån ordalydelsen i bilaga 3 pos 27 i dnr 307/10 och tillika den identiska av Göteborgs Stads tidigare preciserade ständpunkt i dnr 305i10 med likalydande kvalificeringskrav och därav gällande tolk..11ing så kan inte kvalificeringskravet tolkas på något an• nat sätt än att ''anpassad prislista" inte accepteras. Detta kvalificeringskrav om att anpassade prislistor inte godtas har sålede� va:rjt en väsentlig och FÖRVALTNINGSRÄTTE� I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM avgörande förutsättning för bolaget vid upprättande och ingivande av anbu­ det i aktuell upphandling. Bolaget hänvisar till bilaga l b, Exemplen utvisar i förekommande fall de prisdifferenser som föreligger på omfrägad produkt i anbud gentemot grundprislista/standardprislista. Vid en korrekt kvalificering av anbudet skulle rätteligen konstaterats att Procun>.tor AB inte uppfyller kvalificeringsk-ravet i bilaga 3 pos 7 då anpassad prislista rätteligen fäielig­ ger och därmed ska inte Procurator AB ha ägt :-ätt att delta i vidare utvärde­ ring. - Bolaget har i upphandlingsärendet erhällit inloggning till Magnusson & Freij AB:s hemsida/e-katalog. Bolaget kan konstatera att ingen prislista föreligger. E-katalogens priser är nettopriser. Magnusson & Freij AB har inte bifogat eller ens på annat godtagbart sätt redovisat prislista. - Vid upp­ handling av städmaterial i dnr 305/10 redovisade Papyrns AB en standard­ prislista i pdf-form. Vid upphandlingen i nu aktuellt ärende d:or 307/10 har bolaget begärt utdrag via upphandiande myndighet av ingiven prislista och fätt ett utdrag som utvisar helt andra priser på aktuella artiklar. Således framgår omständigheter som utvisar att det föreligger en så kallad anpassad prislista. Vid en korrekt kvalificering av ingivet anbud skulle rätteligen kon­ stateras att Papyrus AB inte uppfyller kvalificeringskravyt i pos 27. - Wulff AB har i upphandlingen valt att i flera positioner ingivna anbuc pli Care­ Ness-sortimentet trots att förfrågan avsäg Tork-sortimentet. Bolaget har begärt att få ta cel av ingiven prislista, Bolaget bar även haft tillgång till Wulff AB:s standardprislista av augusti 2011 som ingivits i samband med deltagande i upphandling rörande Lunds Universitet och då med annan typ av utvärderingsmodell. Med hänsyn till de markanta prisskillnadema som föreligger så kan konstateras att prislistan i ingivet anbud utgör en så kallad anpassad prislista. Vid en korrekt kvalificering utifrån såväl orc.alydelse som tolkning av angiven kvalificeringsgrund i pos 27 sä ska rätteligen en­ bart bolagets anbud kvarstå inför utvärderingen och rätteligen erhålla rätt att teckna ram.avtal. Det är visat att kvalificeringskravet inte är uppfyllt för öv­ riga fyra anbudsgivare och att deras anbud. klart strider mot kravet om "an­ passade prislistor" och grund for annan tolkning och bedömning kan rätteli- 1lR. 0251 Sida 3 13989-11 E c::/ ',,; , - JA , F -: D , AL I) 1 "L 1 � 2 7 00J:' FÖRVALTNINGSRÄTTEN J GÖTEBORG Avdelning 2 s. 5 DOlvI gen inte föreligga. Göteborgs Stad har in:e behandlat leverantörerna på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. - Kvalificeringskravet i pos 27 fommlerades med exakt samma ordalydelse i upphandlingen 305/10 och upphandlingsbolaget svarade i ett förtydligande att specialanpassade prislis­ tor för den aktuella upphandlingen inte godtogs. Kvalificeringsbavet är inte uppfyllt för övriga anbudsgivare då anpassade prislistor föreligger och bola­ get skulle rätteligen ha tilldelats ramavtal. Upphandlingsbolaget bestrider bolagets yrkande och anför bl.a. följande. Samtliga inkomna anbud har utvärderats i enlighet med den kravuppfyll­ nad som angetts 2 förfrågningsunderlaget. Den upphandlande myndigheten måste, så länge det inte finns indikationer på annat, kunna förlita sig på lämnade uppgifter och utgä frän att dessa är korrekta. Yrkandet om rättelse ska däm1ed avslås. Bolaget har överhuvudtaget inte anfört någon grund som rör det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen. Yrkandet om attupphandlingenskagörasomskadärmedavslås Denaktuellaupphand­ lingen har genomförts som en så kallad varukorgsupphandling. Det innebär att ett antal representativa och viktade produkter, -vilka utgör de största inköpsvolyme:::na baserat på föregå.ende avtalsperiod, ska prissättas. Pro­ duktpositionerna innehåller hänvisningar om fabrikat och typ, som en väg­ ledning för att ar;.bi.::dsgivarna ska kunna offerera likvärdiga produkter ur sitt eget sortiment. Utvärderingen sker av produkterna i varukorgen, samt vissa kvalitetspoäng, och ligger till grund för vilka anbudsgivare som kommer 2.tt tilldelas ramavtal. Den rabattsats som lämnas för de offererade produkterna i varukorgen sk2. gälla för Sf"1l1tlu a varugrupp i anbudsgivarens övriga sortiment som omfattas av avtalsområdet. En anbudsgivaie kan emellertid ha ett betydligt stöne sortiment än det som omfattas av upp­ handlingen. Vid beställning (avrop) från ramavtalet används ett elektro­ niskt beställningsverktyg. I verktyget finns en avtalsdatabas med de antag­ na leverantörerna OC".h alla de produkter som omfattas av avtalet. Produkter som inte finns med i beställningsverktyget kan inte beställas, de ligger helt Sida 4 13989-11 E j", FE" •n•2 1�:L"1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 'JR.0251 I GÖTEBORG Avdelning 2 1 DOM Sida 5 13989-1 1 E enkelt utanför det upphandlade avtalsomdidet. Syftet med att samma ra­ battsats ska gälla för de offereraåe produkterna som för öv1iga icke utvär­ derade produkter i samma varogrupp som ändå ingår i avtalsområdet är att rabatten för varukorgsproduktema ska få genomslag för hela det sortiment som omfattas av ramavtalet. Rabattsatsen i sig ger vare sig n�gon indH ska Ni utan dröjsmål r:ntnäh ändringen till kamman:ätten. I mål om övetprövn.in enligt lagen g (2007:1091) om offentlig upphandling eller la.gen(2007:1092) omupphandlinginom områdena. vatten, energi; transporte.t 06.'½. angivna laga.roa. Behöver Ni fler upplysnin otn hm man överklagat kan Ni vända Er tlJJ förvaltoingsrätten. DV 3109/1B LOU gar Il SVERIGES DOMSTOLAR