FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm !LULEÅ 2015-05-26 770-15 Sida 1 (3) Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Luleå Rolands Åkeri, 540614-9038 Ombud: Chefsjurist Pär Cronhult Box 5625 114 86 Stockholm MOTPART Övertorneå kommun 957 85 Övertorneå SAKEN KONKURRENSVERKET 2015 -05- 2 8 � Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbil Dok.Id 63020 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 770-15 2015-05-26 BAKGRUND Övertorneå kommun genomförde en upphandling av slamtömning och fattade därefter beslut om tilldelning av upphandlingen den 15 april 2015. Rolands Åkeri ansökte hos förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen och yrkade att upphandlingen skulle rättas på så sätt att ny anbudsutvärdering skulle göras i enlighet med förfrågningsunderlaget. Kommunen beslutade därefter den 29 april 2015 att avbryta upphandlingen med följande motivering. Upphandlingen har avbrutits på grund av felaktigheter i förfrågningsunderlagets utvärderingsmodell. I förfrågnings­ underlaget redovisas inte vilka värden som skulle användas i utvärderingen för att räkna fram resultatet. Utvärderingsmodellen uppfyller därmed inte principen om transparens. Den utvärderingsmodell som använts har lett till att det vinnande anbudet inte ger det affärsmässigt bästa resultatet för upphandlingen. En ny upphandling kommer att genomföras inom kort. PARTENS INSTÄLLNING Rolands Åkeri yrkar att förvaltningsrätten upphäver kommunens beslut att avbryta upphandlingen samt förordnar om rättelse i enlighet med vad som tidigare yrkats i målet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten konstaterar att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling. Ett beslut att avbryta en upphandling är inte heller förbehållet endast undantags­ situationer eller när det finns tungt vägande skäl. Upphandlande myndigheter har till och med ett stort utrymme för skönsmässiga bedöm­ ningar när det gäller avbrytande av upphandlingar. I LULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 770-15 !LULEÅ 2015-05-26 Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, får inte vara godtyckligt och måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördraget (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 43). Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Den omständigheten att förfrågningsunderlagets utformning har varit otydlig har i kammarrätts­ avgöranden bedömts utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling (se t.ex. Kammarrätten i Sundsvalls dom den 6 mars 2012 i mål nr 93-12). Aktuellt avbrytande har skett på grund av felaktigheter i förfrågnings­ underlagets utvärderingsmodell då det i förfrågningsunderlaget inte har redovisats vilka värden som skulle användas vid utvärderingen och att den använda utvärderingsmodellen inte har lett till det affärsmässigt bästa resultatet i upphandlingen. Mot denna bakgrund och då utredningen i övrigt inte ger anledning till annan bedömning f'ar det anses ha funnits godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Kommunens beslut att avbryta upphandlingen har därmed varit i enlighet med LOU och de gemensamskapsrättsliga principerna. Vad Rolands Åkeri har framfört föranleder ingen annan bedömning. Rolands Åkeris yrkande om att kommunens beslut om avbrytande ska upphävas ska därmed avslås. Vid denna utgång saknas skäl att ta ställning till vad Rolands Åkeri i övrigt har yrkat. Rolands Åkeris ansökan om överprövning ska således avslås. Carola Andersson har föredragit målet. � 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer > Q • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. u $ till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.domstol.se 4.