FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE OneMed Sverige AB, 556764-4140 Box 50 401 20 Göteborg Ombud: Advokat Ulf Yxklinten MAQS Law Finn Advokatbyrå i Malmö KB Box 226 20122 Malmö MOTPARTER 1. Landskrona stad Stadshuset 26180 Landskrona 2. Landskrona Energi AB, 556803-9217 Box 226 261 23 Landskrona Ombudför 1-2: StadsjU:rist Marie Pettersson Landskrona stad Stadshuset 261 80 Landskrona SAKEN Mål nr 11137-14 11138-14 Sida 1 (13: Dok.Id 235920 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 DOM 2015 -01- 3 0 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår OneMed Sverige AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. 2/}I?&� Avd Dnr KSnr Aktbil KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 BAKGRUND DOM Sida2 11137- 14 11138-14 Landskrona stad och Landskrona Energi AB (nedan gemensamt kallade Landskrona) genomför en upphandling av papper och plast. Upphandling­ en genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Enligt tilldel­ ningsbeslut fattat den24 oktober2014 kvalificerade sig inte OneMed Sve­ rige AB (OneMed) till utvärdering. OneMed ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade att upp­ handlingen skulle rättas på så sätt att en ny utvärdering skulle ske med be­ aktande av OneMeds anbud. Landskrona bestred OneMeds ansökan om överprövning och yrkade i första hand att målet skulle avskrivas då det fattats ett nytt tilldelningsbe­ slut den13 november2014. I andra hand yrkade Landskrona att ansökan skulle avslås. OneMed har uppgett att bolaget inte har någon erinran mot att förvalt­ ningsrätten avskriver målet med hänsyn till att Landskrona har fattat ett nytt tilldelningsbeslut den13 november2014. Vidare ansöker OneMed, med anledning av det nya tilldelningsbeslutet, om överprövning av Lands­ kronas upphandling av papper och plast, då bolagets anbud återigen dis­ kvalificerats. Förvaltningsrätten noterar att saken rör överprövning av Landskronas upp­ handling av papper och plast. Det saknas därmed skäl att avskriva målet av den anledningen att Landskrona har fattat ett nytt tilldelningsbeslut i denna upphandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !MALMÖ Avdelning 1 YRKANDE OCH INSTÄLLNING OneMed yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska ske med beaktande av OneMeds anbud. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. OneMed anrör bl. a. följande. Påståendet att OneMeds anbud skulle omfatta39 felaktiga produkter är inte korrekt. Landskrona har därför saknat laglig rätt att diskvalificera One­ Meds anbud. Av punkten 3 . 1 .3, Villkor vid ifyllnad av varukorg, framgår att priserna i varukorgen ska anges per styck och att det är nettopriserna, dvs. bruttopri­ serna minus rabatt som ska anges i varukorgen. Vid utvärderingen kommer staden att kontrollera att angivet nettopris stämmer överens med bruttopris minus rabatt i den bifogade prislistan på övrigt sortiment. Landskrona har bedömt att 33 positioner är felaktiga på grund av diskre­ pans i priser mellan varukorgen och OneMeds prislista. Såvitt avser dessa 33 positioner görs inte gällande att erbjuden produkt inte skulle uppfylla uppställda produktkrav. Anledningen till den synbart mindre diskrepansen mellan prisuppgifter i varukorgen och OneMeds prislista beror på avrundningar av decimaler. OneMeds affärssystem hanterar fyra decimaler såvitt avser priser. Dessa prisuppgifter med fyra decimaler - som är de korrekta priserna - har an­ vänts i ifyllandet av varukorgen som ska ligga till grund för utvärderingen av priserna. Dessa prisuppgifter är OneMed bundet av. I den bruttoprislista som bifogats anbudet (som inte är föremål för utvärderingen) har prisupp­ gifterna med fyra decimaler avrundats till två decimaler. Sistnämnda gör att det är en diskrepans i jämförelsen mellan offererade priser i varukorgen Sida3 1 1137-14 11138-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 och bruttoprislistan med avdrag för erbjuden rabatt om30 procent. One­ Med har lämnat en rabattsats om30 procent på bruttopriset på de produkter som anges i prislistan. Denna rabatt lämnas på priser som består av fyra decimaler. OneMed offererar produkterna till enhetspris. Oavsett avrund­ ningsdiskrepansen så är OneMed bundet av sitt anbud och de priser som angivits i varukorgen är korrekta. På exempelvis position2 - Servering och catering är bruttopriset0,1356 kr/st. Minus rabatten om30 procent blir priset0,0949 kr (vilket också är angivet i varukorgen som framgår av den ifyllda excel-cellen). 0,0949*3000 st.=284,70,vilketocksåärdetprissomangettsivarukor­ gen. Följaktligen har korrekt prisuppgift angivits i varukorgen. Landskrona har i sin granskning av OneMeds anbud utgått ifrån den av­ rundade prisuppgiften0,14 i prislistan före det att rabatten om30 procent beaktats. Därefter har Landskrona multiplicerat det avrundade enhetspriset med antalet 3 000 st. vilket ger294 kr. Det är avrundningen av enhetspriset i prislistan som föranlett diskrepansen. Sistnämnda medför dock inte skäl för uteslutning av OneMeds anbud. OneMed har offererat faktiska pris­ uppgifter och är bundet av dessa. OneMed har kompletterat sitt anbud med bruttoprislista innehållande fyra decimaler för att förtydliga diskrepansen. Det förekommer inget fel i OneMeds angivande av pris på de 33 position­ erna i varukorgen. Produkterna uppfyller - ostridigt - uppställda produkt­ krav varför Landskrona inte har någon rätt att utesluta OneMeds anbud med hänvisning till brister avseende dessa positioner. Det står vidare i strid med proportionalitetsprincipen att utesluta OneMeds anbud med hänvisning till ovan beskrivna diskrepans. Syftet med aktuell föreskrift i förfrågningsunderlaget kan endast vara att Landskrona ska kunna stämma av att erbjuden rabattsats beaktats i angivandet av priser i Sida4 11137 -14 11138 -14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 varukorgen. Detta syfte har uppnåtts genom OneMeds förklaring. Effekten för OneMed - uteslutning - står inte i rimlig proportion till syftet med fö­ reskriften i förfrågningsunderlaget. När det gäller övriga positioner, som Landskrona åberopat såsom felaktiga, så har även dessa uteslutits felaktigt på följande grunder. Beträffande position 13 - Sopsäckar och avfallspåsar - har Landskrona angett att bild saknas i produktblad. Detta stämmer inte då det till anbudet är bifogat produktblad med bild. Beträffande position16 - Sopsäckar och avfallspåsar - är OneMeds offererade sopsäckar likvärdiga med i förfråg­ ningsunderlaget angiven produkt eftersom tvåfärgade plastsäckar alltid är coextruderade. Beträffande position2 - Hygien och torkpapper - har Landskrona angett att produktblad saknas. OneMed har bifogat produkt­ blad till sitt anbud. Vad gäller position10 - Hygien och torkpapper- inne­ håller leverantören Metsäs produktblad motsvarande upplysningar som övriga anbudsgivare, vars anbud kvalificerats, gett in. Den offererade pro­ dukten på position11 - Hygien och torkpapper - är likvärdig med efterfrå­ gad produkt. Landskrona har begärt en produkt från SCA som är anpassad för dess dispensersystem. OneMed har offererat Metsäs likvärdiga produkt. Således är Landskronas påstående felaktigt. Oaktat detta är Landskronas krav på en produkt från viss leverantör att ses som konkurrensbegränsande eftersom den utesluter leverantörer från att lämna anbud i upphandlingen om man inte har SCA:s produkter i sitt sortiment. Den offererade produk­ ten på position12 -Hygien och torkpapper är också den likvärdig med efterfrågad produkt. "T6" är en produktdefinition som används av SCA men den av OneMed offererade produkten från tillverkaren Metsä, som använder andra beteckningar, är likvärdig med efterfrågad produkt. Lands­ krona har begärt en produkt från SCA och som är anpassad för dess dis­ pensersystem. OneMed har offererat en likvärdig produkt och Landskronas påstående är således felaktigt. Oaktat detta är Landskronas krav på en pro- Sida5 11137-14 11138-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1