FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2017-01-23 Mål nr 6071-16 Avd Dnr KSnr Avfallsteknik Skandinavien AB, 556643-4998 Masugnsvägen 30 168 67 Bromma MOTPART Upphandlingsavdelningen i Jönköpings kommun Stadskontoret 551 89 Jönköping SAKEN Aktbil Meddelad i Jönköping 1 SÖKANDE �fTT -01-24 '-"" �j Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Avfallsteknik Skandinavien AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND Upphandlingsavdelningen i Jönköpings kommun (kommunen) genomför en upphandling av mobila komprimatorer. Upphandlingen genomförs enligt reglerna för förenklat förfarande. Angiven utvärderingsgrund är lägsta pris. I tilldelningsbeslut som publicerades den 9 december 2016 meddelade kom­ munen att ES System HB hade antagits. Avfallsteknik Skandinavien AB:s (bolaget) anbud ansågs inte uppfylla kraven avseende produkten, varför an­ budet förkastades. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Det vin­ nande anbudet har olika uppgifter på maxvikten i upphandlingen. I bifogat broschyrblad till upphandlingen står det att den vinnande leverantörens ma- Dok.Id 217066 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6071-16 skin väger max 4 200 kg. I exakt samma broschyrblad på det vinnande före­ tagets hemsida står det att samma maskin väger 4 600 kg. Det vinnande fö­ retaget säger sig använda en viss stålkvalitet för tillverkning av maskinerna. När vi gör en överslagskalkylering på det specifika stålet och på de måttan­ givelser utrustningen ska ha enligt upphandlingen, anser vi att utrustning omöjligt kan väga under 4 200 kg som leverantören framhäver. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Kommunen har genomfört en upphandling av mobila komprimatorer och ställt ett obli­ gatoriskt krav om att komprimatorn får ha en maxvikt på 4 200 kg. Bolaget uppfyller inte det obligatoriska kravet om maxvikten och anbudet har därför förkastats. Det vinnande anbudet möter dock det obligatoriska kravet med en komprimator på ca 4 150 kg inklusive lackering och komprimatorn un­ derstiger således den obligatoriska maxvikten. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Gällande regler Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. För att rätten ska besluta om att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts krävs enligt 16 kap. 6 § LOU dels att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen, dels att detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet HFD 2013 ref. 53 uttalat att det inte är tillräckligt att sökande anser sig ha lidit eller kunna komma att I JÖNKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6071-16 I JÖNKÖPING lida skada för att grund för ingripande ska föreligga, utan att sökande måste visa att denne har eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats. Förvaltningsrättens bedömning Det är som huvudregel den som har ansökt om överprövning som har bevis­ bördan och som således ska visa - göra sannolikt - att upphandlingen skett i strid med LOU och att sökanden har lidit eller riskerat lida skada på grund 'av detta. En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU i förevarande mål är således att bolaget visar att de lidit skada, eller i vart fall riskerar att lida skada, till följd av kommunens förfarande. Bolaget har dock inte på något sätt anfört, än mindre visat, att de påstådda bristerna i upphandlingen medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrätten anser mot bakgrund av detta att en grundläggande förut­ sättning för åtgärder enligt LOU således inte är uppfyllt. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU). Veronica Lindström Rådmannen Veronica Lindström har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Nina Melander. 3 -I� i'ffi!i!t HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND BHaga •i SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se