LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG Sofia Ardeke SÖKANDE BESLUT 2009-12-17 Meddelat i Vänersborg Mål nr 3381-09 E Sida 1 (4) Fresenius Medical Care Sverige AB, 556198-0904 Djupdalsvägen 24 192 51 Sollentuna MOTPART Västra Götalandsregionen Regionstyrelsens kansli 462 80 Vänersborg SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU; nu fråga om interimistiskt beslut BESLUT Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, beslutar att Väst­ ra Götalandsregionens upphandling gällande PD Läkemedel, diarienummer SN 340-2009, inte får avslutas innan länsrätten avgjort målet slutligt eller något annat har beslutats. Dok.Id 78602 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post: lansrattenivanersborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I BESLUT VÄNERSBORG 2009-12-17 BAKGRUND Västra Götalandsregionen tillkännagav den 7 december 2009 att annan leverantör än Fresenius Medical Care Sverige AB (nedan benämnd bola­ get) tilldelats upphandlingen gällande PD Läkemedel, diarienummer SN 340-2009. YRKANDE M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen görs om i sin värdering alternativt i sin helhet och anför bl.a. följande. Man har svårt att förstå poängsättningen gällande spolvolym. Det har vidare sagts att bl.a. brytstift ska utvärderas men man kan inte se att det tagits med i den samlade bedömningen. Efter­ som bolaget använder sig av PIN-teknologi samt att man har en indragen kon i kateterförlängningen är systemet stängt även om klämman av någon anledning skulle öppna sig. Risk för läckage är ytterst minimerad i jämfö­ relse med övriga system sorn är tillgängliga på marknaden. Det som anges som negativt påpekande kan inte vara relevant ur objektiv synvinkel. Man är det enda företaget på marknaden som kan erbjuda en desinfektionshylsa fri från jod men trots detta poängsätts alla företagen likvärdigt. Trots att bolagets slangset inte har några klämmor som man måste komma ihåg att öppna och stänga, vilket medför att systemet är helt slutet under behand­ ling, får Baxters system högre poäng. Vidare måste användaren av Baxters system, om en förutbestämd lösning ska kunna användas för sista utflöde, komma ihåg att koppla denna påse till den förutbestämda kopplingen för att detta ska fungera. I bolagets system sköter nattmaskinen detta helt självständigt. Vidare kan bolagets slangset inte heller på något sätt placeras felaktigt. Det finns ingen negativ kommentar utan endast en positiv sådan varför man undrar vart gränsen går för tre poäng. Vad gäller punkten 1.4.2 borde bolaget ha fått högst poäng av alla eftersom bolagets system inte bygger på att användaren ska behöva använda handkraft/teknik för att kun- Sida 2 3381-09 E LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG BESLUT 2009-12-17 Sida 3 3381-09 E na öppna och stänga klämmor på slangsetet. I vissa delar går det inte att se att värderingen är transparent och man ställer sig frågande till hur bedöm­ ningen är gjord. Vad gäller punkten 1.6.2 får Baxter återigen högre poäng trots att deras maskin måste iordningställas ca en timme före behandlings­ start, inte kan profilera behandlingar eller reglera hastigheten för in- och utflöden. Att kunna reglera flödeshastigheten är fortfarande en otrolig för­ del hos de patienter som har kateterrelaterade problem vilket ett flertal PD­ patienter har. Patienten behöver om så önskas aldrig ta med sig maskinen vid resa utan det räcker med patientkortet. Detta möjliggörs bl.a. av att språket är lagd på kortet. Detta kan ingen av de andra leverantörerna er�ju­ da då språket hos dem är lagd i maskinen. SKÄL FÖR BESLUTET Gällande bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän för­ valtningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Vid direkt­ upphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tid­ punkt då det finns ett avtal om upphandlingen. Vid tillämpning av ett annat förfarande än som avses i andra stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrät­ telse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivama, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG BESLUT 2009-12-17 Sida 4 3381-09 E Av 16 kap. 2 § samma lag framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt be­ slut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedö­ mas vara större än skadan för leverantören. Länsrätten görföljande bedömning Vid en samlad bedömning av vad som hittills kommit fram i målet, finner länsrätten att det finns skäl att interimistiskt besluta att aktuell upphandling tills vidare inte får avslutas innan något annat har beslutats. Den skada eller olägenhet som detta beslut medför kan inte bedömas vara större än den skada som bolaget kan komma att lida.