FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 DOM 2017-04-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 7355-17 Nordomatic AB, 556362-2074 Box 673 135 26 Tyresö MOTPART Statens Fastighetsverk, 202100-4474 Box 2263 103 16 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. r},""'. f7 .__(lf�- Avd Dnr �Snr "�...; It' u·-, 1 SÖKANDE I KONKURRENSVERKET 2 7 Aktbil Dok.Id 836153 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7355-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Statens Fastighetsverk (SFV) som har genomfört en upphandling avseende ramavtal med styrentreprenörer genom förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, dnr 222-2820/16, beslutade den 15 mars 2017 att avbryta upphandlingen. Beslutet motiverades enligt följande. SFV har tagit emot anbud från fem an­ budsgivare och kontrollerat om anbuden uppfyller krav avseende form och innehåll, om kvalificeringskraven på anbudsgivare är uppfyllda och om det föreligger eventuell grund för uteslutning. 1. Anbud från anbudsgivare nr 1 har inte prövats vidare, eftersom krav av­ seende CV Installatör, referensprojekt för nyckelpersoner, redovisning av efterfrågad teknisk lösning, redovisning av kablage, offererad arbets­ ledares deltagande i något av referensprojekten samt nyckelpersoners deltagande i projekt i kulturhistorisk byggnad inte bedöms vara uppfyll­ da. 2. Anbud från anbudsgivare 2 har inte prövats vidare eftersom krav av­ seende referensprojekt för nyckelpersoner, redovisning av efterfrågad teknisk lösning, redovisning av kablage och nyckelpersoners deltagande i projekt i kulturhistorisk byggnad inte bedöms vara uppfyllda. Anbud från anbudsgivare 3 har inte prövats vidare eftersom krav av­ seende referensprojekt för nyckelpersoner, redovisning av kablage och nyckelpersoners deltagande i projekt i kulturhistorisk byggnad inte be­ döms vara uppfyllda. 4. Anbud från anbudsgivare 4 (Nordomatic AB) har inte prövats vidare eftersom krav avseende redovisning av teknisk lösning inte bedöms vara uppfyllt. 5. Anbud från anbudsgivare 5 har inte prövats vidare eftersom krav avseen­ de redovisning av kablage inte bedöms vara uppfyllt. Upphandlingen avbryts då inga lämpliga anbud har inkommit. 3. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7355-17 I STOCKHOLM Nordomatic AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ogiltigförklarar SFV:s beslut att avbryta upphandlingen samt ålägger SFV att slutföra upphandling­ en utan diskkvalificering av bolagets anbud. Till stöd för sin talan anför bo­ laget huvudsakligen följande. SFV har valt att avbryta upphandlingen då ingen av de fem anbudsgivama ansetts uppfylla kraven. I bolagets fall har kravet på redovisning av teknisk lösning inte ansetts vara uppfyllt. Gällande kravet på teknisk lösning så finns alla krav specificerat i AF-delen och bola­ get har inte lämnat ett sidoanbud utan följt alla krav till punkt och pricka. Bolaget har redovisat materialval, personalkvalifikationer samt referensob­ jekt både inom och utom SFV:s verksamhet. I anbudet ska prissättas en fik­ tiv entreprenad, rubrik "Anbud fiktiv entreprenad enligt 13.4 Objektsanpas­ sad Teknisk Beskrivning", vilket bolaget har gjort. Bolaget har inte åberopat några avsteg eller andra reservationer. SFV har inte förelagts att yttra sig. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet har enligt EU-domstolens praxis ingen skyl­ dighet att fullfölja en påbörjad upphandling. Ett beslut att avbryta en upp­ handling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grundlägg­ ande bestämmelserna i fördraget (C-92/00, Hospital Ingenieure). EU-domstolen har även uttalat att beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl. Vida­ re kom domstolen fram till att en upphandlande myndighet inte är skyldig att tilldela kontrakt till den enda anbudsgivaren som ansetts lämplig (C- 27/98, Fracasso och Leitschutz). Den omständigheten att endast ett anbud återstår har ansetts vara ett godtagbart skäl för den upphandlande enheten att avbryta upphandlingen (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande som refererats under beteckningen RÅ 2008 ref. 35). 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7355-17 I STOCKHOLM I det nu aktuella fallet har SFV motiverat sitt beslut att avbryta upphandling­ en med att inga lämpliga anbud inkommit. Förvaltningsrätten konstaterar att SFV funnit att ingen av de fem leverantörer som lämnat anbud har uppfyllt de obligatoriska krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Bolaget argumen­ terar i sin ansökan för att bolaget faktiskt uppfyller de av SFV ställda kraven och att bolaget därför bort ha kvalificerat sig. Det är endast bolaget som an­ sökt om överprövning. Förvaltningsrätten konstaterar att även för det fall bolaget som enda bolag uppfyllt de obligatoriska krav som ställts i förfråg­ ningsunderlaget skulle även detta utgöra ett sakligt skäl för SFV att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten finner att det inte framkommit annat än att beslutet att av­ bryta upphandlingen har vilat på sakligt godtagbara skäl. Vid sådant förhåll­ ande och då det inte heller framkommit att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten trätts för när ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Eva Bäckström Rådman Peter Collert har föredragit målet. 4 co0 ....0N . 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga 1 Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se