FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDF, DOM 2012-03-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 1783-12 Enhet 12 Sida 1 (4) Frösunda Måleri AB, 556290-3749 Ombud: Advokat Jens Pedersen ochjur.kand. Ulrika Eriksson Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm MOTPART Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna, 815200-1148 Ombud: Advokat Hampus Ek Foyen Advokatfirma Box 7229 103 89 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT 1I"! i:.J Förvaltningsrätten avslår Frösunda Måleri AB:s ansökan om överprövning av Bostadsstiftelsen Signalisten i Solnas beslut om att avbryta upphand­ lingen. Frösunda Måleri AB:s ansökan i övrigt avskrivs från vidare hand­ läggning. Dok.Id 213634 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1783-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna (Signalisten) har genomfört en offent­ lig upphandling gällande ramavtal - måleriarbeten. Ett öppet förfarande användes och Signalisten fattade den 16 januari2012 ett tilldelningsbeslut. Två bolag har ansökt om överprövning av upphandlingen; Frösunda Måleri AB och Hagman & Hiibinette Måleri AB. Signalisten har därefter i beslut av den 31 januari2012 beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs att Signalisten inte har kunnat dra nytta av effektiv konkur­ rens och väUa det förmånligaste anbudet på grundval av kriterierna i för­ frågningsunderlaget. Frösunda Måleri AB har ansökt om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen med yrkande att förvaltningsrätten ska förpliktiga Signal­ isten att fullfölja densamma. Till stöd för sin talan anför Frösunda Måleri AB att Signalisten inte har haft sakliga skäl för sitt beslut. Eftersom Frösunda Måleri AB har tilldelats kontrakt enligt tilldelningsbeslut och dess anbud nu är offentligt, kan bolaget komma att lida skada om upphand­ lingen görs om. Signalisten bestrider Frösunda Måleri AB:s ansökan och anger bl.a. att de sakliga skäl som Signalisten hänvisat till i sitt beslut har sin grund i vad Hagman & Hiibinette Måleri AB uppgett i sin ansökan om överprövning av upphandlingen - dvs. att utformningen av utvärderingsmodellen inte har gjort det möjligt att förutse vad som skulle komma att tillmätas betydelse i utvärderingen när det endast angetts att urval av lämnade a--priser skulle utvärderas. Utvärderingsmodellen är dessutom oförmånlig för Signalisten eftersom timpriser har fått en alltför stor vikt i förhållande till verkliga för­ hållanden. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämplig bestämmelse Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttagas. Förvaltningsrättens bedömning Frösunda Måleri AB har ansökt om överprövning av den upphandling som Signalisten har genomfört och även av Signalistens beslut att avbryta upp­ handlingen. En förutsättning för att förvaltningsrätten ska kunna pröva Frösunda Måleri AB:s ansökan vad gäller själva upphandlingen, är att Sig­ nalistens beslut avbryta denna har fattats utan sakligt godtagbara skäl. Den första frågan är alltså om det fanns sådana skäl. Signalisten har i sina upphandlingsföreskrifter redovisat den värderings­ grund som användes vid prövningen av anbuden: Totalpris+ totalpris x (antal poäng på referenser I 150 x 0,20) =jämförel­ sebart pris mellan anbud Totalpris utgörs enligt föreskrifterna av summan av "Summa fiktiva kost­ nader för frekvent avropade yrkeskategorier [...]". Summa fiktiva kostna­ der räknas fram bl.a. med hjälp av ett "urval av mest frekventa a--priser enligt anbudsformulär". Det framgår inte av upphandlingsföreskrifterna vilka eller hur många a-priser som ingår i Signalistens urval. Hur värderingen av de olika anbu- Sida 3 1783-12 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1783-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen den skulle gå till var därmed inte förntsägbart och upphandlingen brast därför i transparens. Signalisten har redan på den grunden haft sakligt god-" tagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Frösunda Måleri AB:s ansökan om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen ska därför avslås. Vid denna utgång finns ingen pågående upphandling kvar för förvaltnings­ rätten att överpröva. Frösunda Måleri AB:s ansökan i övrigt ska således avskrivas från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 a LOU) (]Jn� ffdrdlJeliA/ Afln-Je,;tte Eriksson Rådman Föredragande har varit Håkan Jöngren -�Ifi�.. ,..;...L'il:;.X,�· HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till Kamroarri:i.tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lä.ronas till förvalt:ni.ngsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till forvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emelletiid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet p.rövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill. förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överkla det till kammarrätten varför man 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill. styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltnings rä.tten framgår av beslutet Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål oro ö-verprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (1007:1092) om upphandling inom orotådena vatten, energi, transporter och posttjänstet far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall :far avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får .inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan an.givna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU gan anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namh, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,