15. SE P. 2016 12 : 25 Forvaltningsratten GBG NR. 5284 S. 2 Sida 1 (7) FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM 2016-09-08 Meddelad i Göteborg Målm 4734-16 Semren & Månsson AB, 556748�3044 Polhemsplatsen 5 411 11 Göteborg KONKURRENSYERKEI' . 20t6 -09- 1 5 ltfd Dnr KSnr Ombud: Advokaten Anders Nilsson och biträdande juristen Hanna Lundqvist Advokatfinn.an Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg MOTPART Västra Götalands läns landsting- Västfastigheter, 232100-0131 Regionens Hus 462 80 Vänersborg Ombud: Regionjuristen Johanna Svensson samma adress SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007; 1091) om offentlig upphandling, LOU AktbR FÖRVÅLTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Pok.ld 429858 Postudress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan l4 Telefon 'l'elefa:t. 031- 732 70 00 031-7117859 E-post: forvalto.io.gsrattenigoteborg@dom.se www.forValtnl.ngstattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid mändag�fredag 08:00-16:00 15.SEP.2016 12:25 Forvaltningsratten GBG DOM 2016-09-08 NR. 5284 S. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN Sida2 4734-16 I GÖTEBORG BAKGRUND Västra Götalandsregionen, Västfastigheter (nedan Västfastigheter) genomför en upphandling� Ramavtal 2016 tekniska kotzSulttjänster- arkitekt kvalificerad omr. VF; dnr FAST414-2015. Av tilldelningsbeslut av den 21 april 2016 framgår att Semxen & Månsson AB inte har bedömts kvalificera sig för utvärdering. Utredningen visar att anledningen till att anbudet från att Semren & Månsson AB förkastades var den offerterade konsulten M.B. inte bedömdes uppfylla det uppställda kravet på att ha haft rollen som handläggande arkitekt i referensprojekten. .YRKANDEN M.M. Semren & Månsson AB yrkar att upphandlingen ska rättas på sådant sätt att ny anbudsutvärdering sker varvid bolagets anbud ska beaktas och anför i huvudsak följande. Bolaget har offererat fyra handläggande arkitekter som uppfyller de ställda kraven. En av de offererade handläggande arkitekterna är M.B. Hennes filrsta referensprojekt avser neonatalavdelningen på Södra Ålvsborgs sjukhus, där hon hade rollen som både handläggande och Uppdragsansvarig arkitekt. I anbudet anges att hon har varit uppdrags­ ansvarig arkitekt och hållit i hela programarbetet och projekteringen, vilket ät typiska ansvarsområden och uppgifter för en handläggande arkitekt. Bolaget har följaktligen beskrivit att hon har haft rollen som handläggande arkitekt. Eftersom hon har offererats som handläggande arkitekt måste det fmnas starka skäl för att anbudet ska kunna förkastas på grund av att ordet handläggande saknas i beskrivningen. Det står i strid med proportionalitetsprincipen att förkasta anbudet uteslutande av den anledningen. Det finns dessutom inget krav i för:frågningsunderlaget på att 15.SEP.2016 12:25 Forvaltningsratten GBG NR.5284 S. 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-09-08 ordet måste användas i beskrivningen. Det strider mot principen om transparens att tillföra ett sådant krav i utvärderingsfasen. Om Västfastigheter skulle ha kontaktat angivna referenter i enlighet med vad som anges i anbudsformulärets flik 4.1. hade referenten kunnat bekräfta att M.B. haft rollen som handläggande arkitekt. Om den upphandlande myndigheten kräver bevisning i fonn av referensprojekt måste utgångspunkten vara att bevisningen ska kontrolleras. Sammanfattningsvis har Västfastigheter agerat i strid med principerna om likabehandling, transparens och proportionalitet genom att förkasta anbudet från bolaget trots att anbudet uppfyller samtliga obligatoriska kr:av. Västfastigheter har endast tilldelat tre leverantörer ramavtal trots att avsikten varit att fyra leverantörer skulle tilldelas ramavtal. Bolaget skulle följaktligen ha tilldelats ramavtal om anbudet inte hade förkastats. Bolaget har därför lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Västfastigheter anser att ansökan ska avslås och anfor i huvudsak följande. Det har inte ställts krav på att ordet handläggande ska finnas med i beskrivningen av den offererade konsultens arbetsuppgifter och roll i referensprojekten. Västfastigheters anbudsutvärden:t1:gsgrupp är dock av uppfattningen att det inte är samma typ av arbetsuppgift att vara handläggande arkitekt i ett projekt som att vara uppdragsansvarig arkitekt eller att hålla i program eller projektering. Samtliga anbud dar det har uppgivits att den offererade konsulten har haft dessa arbetsuppgifter har därför forkastats i enlighet ro.ed likabehandlingsprincipen. Utifrån hur Semren & Mänsson AB har beskrivit övriga offererade konsulters arbetsuppgifter framstår det som att inte heller bolaget menar att rollen som. handläggande arkitekt med självklarhet innehas av den som har utfört dessa uppgifter. Bolaget har i vart fall inte beskrivit vad en handläggande arkitekts arbetsuppgifter är på ett såpass tydligt sätt att Västfastigheter kunde ha godtagit anbudet utifrån beskrivningen utan att riskera att bryta mot Iikabehandlingsprincipen, Semren & Månsson AB har inte visat att 15.SEP.2016 12:26 Forvaltningsratlen GBG NR.5284 S. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM· 2016-09-08 Sida4 4734-16 Västfastigheter har agerat i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och kan således inte ha lidit skada eller riskerat att lida skada på ett sådant sätt som avses i 16 kap. 6 § LOU. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Frågan i målet är om Västfastigheter haft rätt att ftirkasta anbudet från Semren & Månsson AB. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sölcanden har framf'ort i målet Gfr RÅ 2009 ref. 69). Av 1 kap. 9 § LOU följer att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskximinerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om �msesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. För att grund för ingripande mot upphandlingen ska föreligga är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökanden ska visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats Gfr HFP 2013 ref, 53), Västfastingeter har förkastat anbudet på den grunden att den av Semren & Månsson AB offerterade konsulten M.B. inte bedömts uppfylla det 15.SEP.2016 12:26 Forvaltningsratten GBG NR. 5284 S. 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 5 4734- 1 6 201 6-09-08 uppställda kravet på att ha haft rollen som handläggande arkitekt i referensprojekten . Ifdrfrågningsunderlagetföreskrivs-såvittnuäraV'intresse-följande: A UB.31 Anb'Udsform och itmehdll Anbud ska avges pä svenska och i enlighet med förfrägningsunderlaget. [...] Anbudet ska avges helt enligt förfrågningsunderlaget o�h anbudsformuläret samt io.uehålla begärda uppgifter i föreskriven form. [...] Uppfyllande av krav godkänns inte på annat sätt !In genom ifyllt anbudsfonnufär. Vidare föreskrivs följande: AUB.51 PräiJning av anbudsgivare [...] Tekniska ochyrla,smiissig kapacitet Anbudsgivare ska ha ena.renhet av uppdrag motsvarande offererat teknikort)råde. Bedömningen av anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet gfu"s utifrån referensprojekt som anb'udsgivaren skall ange i enlighet med 07.2 Anbudsfonnulär flik 3.0 kvalificering av Leverantör. I anbudsfonnuläret flik 4.1 anges bl.a. följande: Frågor kommer att skickas ut till i anbudet angivna referenter av upph�dlande myndighet. Referenstagning kommer att ske med start den 2016-03-07- 2016-03-16. Frågornasomkommerattställasfinnswiderfliken"5.0referensprojekt". [...1 Offererade konsulter skall ha haft rollen som handläggande arkitekt i de lämnade projekten. I anbudsfo1mulärets flik 4.1 har det således uppställts krav på att offererade konsulter ska ha haft rollen som handläggande arkitekt i referensuppdragen. Av formuläret framgår vidare att anbudsgivaren ska ange vilken roll och 15.SEP.2016 12:26 Forvaltningsratlen GBG NR.5284 S. 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-09-08 Sida 6 4734- 1 6 vifä:a arbetsuppgifter som konsulten har haft i referensprojektet. Det har emellertid inte uppställts något uttryckligt krav på att titeln "handläggande arkitekt" ska användas i anbudsgiva:mas beskrivning. Enligt förvaltningsrättens mening har det därför inte funnits förutsättningar för att förkasta anbudet endast på grund av att titeln saknas i beskrivningen. Västfastigheter har dock gjort gällande att inte heller den lämnade beskrivningen visar att M.B. har haft rollen som. handläggande arkitekt. Det kan härvid noteras att Västfastigheter inte nfumare har beskrivit rollen som handläggande arkitekt i förfrågningsunderlaget. Det har inte heller framkommit att det finns någon allmängiltig definition av vad som innefattas i den aktuella rollen. Sernren & Månsson AB kan mot denna bakgrund inte anses ha visat att den omstridda beskrivningen visar att M.B. harhaft rollen som handläggande arkitekt. Semren & Månsson AB har gjort gällande att M.B. uttryckligen har offererats som. handläggande arkitekt och att referenten hade kunnat beKräfta att h on har haft den roll om referenten hade kontaktats i enlighet med infonnationeo i anbudsfonnuläret. ,· Det framgår visserligen av anbudsfonnuläret att upphandlande myndighet kommer att skicka ut frågor till angivna referenter - frågorna har specificerats nännare under flik 5.0. Förvaltningsrätten kan konstatera att frågorna till referenterna har syftat till att verifiera de uppgifter som anbudsgivarna själva har lämnat och till att få en bedömning av hur väl arbetet har utförts. Frågornas formulering medför att Semren & Månsson AB inte har kunnat utgå från att bedömningen skulle baseras på annat än den i anbudet lämnade beskrivningen. Västfastigheter har inte haft någon skyldighet att på eget initiativ inhämta uppgifter om vilken roll konsulten haft i referensuppdraget. Semren & Månsson AB kan d�for inte anses ha 15.SEP.2016 12:27 Forvaltningsratten GBG NR.5284 S. 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN l GÖTEBORG DOM 2016-09-08 Sida 7 4734-16 visat att beslutet att förkasta anbudet står i strid med LOU. Ansökan ska därför avslås. HURMANÖVERllAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) ....... ,,.. Föredragande i målet har varit :foredragande juristen Kristin Palm. 15.SEP.2016 12:27 Forvaltningsrallen GBG I•I I�I NR.5284 s. 9 SvnROO�s: rie1�ittiiö HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöve.ddega förvaltningsrii.ttcnsbeslut ska sla:iva till I<'.ami::ruu:rittcn i Göteborg. Skrivelseμ ska dock sldclau. elle,: lämnas till forvaltn.ing&ri.tte,:,., Öv�d.etskahakommitiJ:i.till för.valtningsrä.tten. inom tte,rcckor från den dag dåklagandenfä:kdclav-beslut.et. Ombeslutet humeddel.a:tsvidenm;untligfö.rhandling1 clki:­ det vid cm så.du>. förhandling har angetts :i;i.ä,; beslutet kowmc: att meddelall, ska dock överlclagandet ha kommit in .inom txe veckor från den dag donistolcns beslut :i:neddcla.des. Tiden fö.t överklagandet fö.t offentlig part :i:äknas från den dag beslutet meddelades. O,:n sista dagen föi: övcrlclagandet inf"allec pi lötdag, sö;ti.dag clk:i: helgdag, midsomm:u:afton, jwartonellernyånaftonriidm:rd�tattskr:i-velsen kommcrinnästavardag. Föi:- att ett öVerldn.gande ska lronna ms upp i karnrnauli.tteP- frn:d:i:as att pi:övningstilhtånd meddelas. Kamtrumii.tten llimnar pi:övningstillståri.d om 1. detfi®senl.cdcingmbetvivla ,iktighctcnavdetslutsom fönralto.i.0.g�rättcn h.a:c ko,:oqiit till, 2. detinteuui.n11.ttsådanttillstånd meddelas gåt att beq.öma riktigheten av det slut so01 fö�altmngsrlitte.n har ko,:w;nit till., 3. detuavviktförlechrlngav rättstillämp:oingen att övexl!-lagandet prÖ'VllS av hög:i:e d.tt, elle:i: 4. det annai::s finns s� skäl attpröva öve:i:kla.gandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt fötvaltningsrätteos beslut fast. Det iir dätlör viktigt att det klart och tydligt framgh av överklagandet till kamtnmrätten·vuför m.an anse.i: att prövrungstillstind bör w.eddd.as. Skrivelsen med i:iyMklagande ska innehålla 1. !