LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN Föredragande: H. Åberg KLAGANDE DOM 2009-01-07 Meddelad i Luleå Mål nr 2325-08 E Rotel 4 !(O;l.iKURRENSVERKET 2{)0C[ -0/-Df Avd Dnr Sida 1 (6) Gällivare Rör AB, 556563-1214 Lasarettsgatan 52 982 34 Gällivare MOTPART Gällivare kommun 982 81 Gällivare A1 - Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling, LOU YRKANDENM.M. SAKEN Dass ....___ __________ Gällivare kommun (kommunen) har upphandlat entreprenad i form av ut­ förande av vs-arbeten, ramavtal. Enligt tilldelningsbeslut den 28 november 2008 har Bravida Sverige AB i första hand och Gällivare Rör AB i andra hand tilldelats kontraktet. Gällivare Rör A� har ansökt om överprövning och yrkat att länsrätten ska förordna att kommunens utvärdering av upphandlingen ska göras om vad gäller kriteriet Kvalite/Miljö. Gällivare Rör AB har även yrkat att länsrät­ ten meddelar interimistiskt beslut och stoppar upphandlingen. Länsrätten har den 9 december 2008 förordnat att upphandlingen inte f'ar avslutas innan något annat har beslutats. Gällivare Rör AB har till stöd för sin ansökan anfört bl.a. följande. De an­ ser att de inte blivit rättvist bedömda eftersom deras Kvalitets- och Miljö­ ledningssystem är likvärdigt ISO 9000 samt ISO 14000. Med anledning av det borde de ha fått högsta poäng på dessa, vilket de inte fått. Dok.Id 52311 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: Iansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_Ian/ 13:00-16:00 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM Sida 2 2325-08 E ( ( Kommunen har bestritt ansökan och anfört bl.a. följande. I förfrågningsun­ derlaget anges utvärderingskriterier för kvalite och miljö. Bravida Sverige AB är certifierad enligt ISO 9000 som är i överensstämmelse med kraven i SS-EN ISO 9001:2000 för kvalitetsledning samt enligt ISO 14000 som är i överensstämmelse med kraven i SS-EN ISO 14001:2004 för miljöledning. Certifieringsbeviset för respektive är utfärdat av SEMKO Certification AB med ackreditering av Swedac Ackreditering. För att ett kvalitetssäkrings­ system respektive miljöledningssystem ska bedömas likvärdigt med ISO 9000 respektive ISO 14000 ska respektive system vara i överensstämmelse med kraven i respektive systems krav och vara certifierad av ett :fristående certifieringsinstitut som är ackrediterad för att utfärda certifiering. Gälliva­ re Rör AB ingår som medlem i Comfort-kedjan AB som är en kedja av företag som bl.a. utför vvs-installationer. Det kvalitets- och miljölednings­ system som Gällivare Rör AB redovisar i sitt anbud med ett certifikat, RCLS Certifikat, är certifierat av den egna medlemskedjan, Comfort­ kedjan AB. Av certifikatet framgår att "Kraven i standarden RCLS är ut­ drag ur standarderna ISO 9001:2000 och ISO 14001:2004 jämte komplet­ terande krav ingående i Comforts kvalitetsledningssystem". Det anges inte att kvalitets- och miljöledningssystemet enligt RCLS Certifikatet är i över­ ensstämmelse med kraven i respektive SS-EN ISO 9001:2000 och SS-EN ISO 14001:2004 och kan inte tolkas på annat sätt än att RCLS Certifikatet inte är i överensstämmelse med kraven i respektive SS-EN ISO 9001:2000 och 1400 I :2004. Certifieringen är utfärdad av den egna medlemskedjan, Comfort-kedjan AB, och inte av ett fristående certifieringsinstitut som är ackrediterad för att utfärda certifiering av kvalitets:.. och miljöledningssy­ stem. Gällivare Rör AB:s kvalitets- och miljöledningssystem med RCLS Certifikat kan inte bedömas vara likvärdigt med Bravida Sverige AB:s kva­ litets- och miljöledningssystem och Gällivare Rör AB kan således inte er­ hålla samma poäng i utvärderingen av kvalitet- och miljökriterierna. ( ( • Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 2325-08 E NORRBOTTENS LÄN Gällivare Rör AB har vidare anfört i huvudsak följande. I förfrågningsun­ derlaget fanns inte angivet att certifikat skulle vara utfärdat av tredje part. Det som efterfrågades var enligt ISO 9000 respektive ISO 14000 eller an­ nat likvärdigt system. Både ISO 9000 och ISO 14000 är generella system. Deras RCLS är anpassat för att täcka upp de krav som gäller specifikt för ws-branschen. Det innebär en större trygghet för kunden än om de bara haft ISO som kravspecifikation för ledningssystemet. I deras "Kundver­ sion" står det beskrivet hur de jobbar och i "Comforts kravstandard för kvalitet, miljö och arbetsmiljö", framgår bl.a. jämförelser och referenser mellan RCLS 2005 och ISO. Systemet revideras av certifierade revisorer som genomgått IRCA-godkänd utbildning. DOMSKÄL Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 2325-08 E myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförande tid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Av 12 kap. 2 § LOU framgår att den upphandlande myndigheten ska ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbör­ des vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördel­ aktiga. Kriterieviktningen f'ar anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, ska dessa anges i fallan­ de prioritetsordning. Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritets­ ordning ska anges i annonsen om upphandlingen, förfrågningsunderlaget eller i en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. Handlingarna i målet Av förfrågningsunderlaget under punkten F, Utvärderingskriterier, Kvali­ te/Miljö framgår följande. - Kvalite; Anbudsgivarens system för kvalitetssäkring. Anbudsgivare som är certifierad enligt ISO 9000 eller annat likvärdigt kvalitetssäkringssystem erhåller högsta poäng. Kopia på certifieringsbeviset skall bifogas anbudet. Anbudsgivare som redovisar annat kvalitetssäkringssystem erhåller poäng i förhållande till systemets utformning. - Miljö; Anbudsgivarens miljöledningssystem. Anbudsgivare som är certi­ fierad enligt ISO 14000 eller annat likvärdigt miljöledningssystem erhåller högsta poäng. Kopia på certifieringsbeviset skall bifogas anbudet. Anbuds­ givare som redovisar annat miljöledningssystem erhåller poäng i förhållan­ de till systemets utformning. NORRBOTTENS LÄN ( ( ( Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 2325-08 E NORRBOTTENS LÄN Länsrättens bedömning Prövningen enligt LOU utgör en kontroll av om det på grundval av de kla­ gomål som sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. < ( C C Gällivare Rör AB har påstått att kommunen i sin utvärdering avseende Kvalite/Miljö handlat felaktigt då Gällivare Rör AB inte erhållit högsta poäng. I praxis har i flera fall varit fråga om förfrågningsunderlag som innehållit kriterier med ett visst mått av skönsmässig bedömning, t.ex. fråga om "estetiska egenskaper" eller att någon vara skall vara "likvärdig". Kammar­ rätten i Sundsvall har t.ex. i dom den 12 maj 2006 i mål 3360-05, bl.a. an- givit att sådan skönsmässig bedömning i första hand torde åvila den upp­ handlande enheten. Liknande resonemang återfinns i länsrätten i Stock­ holms dom den 12 maj 2006 i mål 8029-06 i frågan just om en vara kunde anses "likvärdig". Länsrätten, vars dom fastställdes av Kammarrätten i Stockholm den 16 augusti 2006 i mål 3354-06, anförde bl.a. att en upp­ handlande enhet inom rimliga bedömningsramar måste få avgöra huruvida ett sådant kriterium är uppfyllt eller inte. Gällivare Rör AB har beträffande sitt kvalitetssäkringssystem och miljö­ ledningssystem åberopat ett RCLS Certifikat utfärdat av den egna med­ lemskedjan, Comfort-kedjan AB. Av detta framgår att företaget har ett kvalitetsledningssystem och ett miljöledningssystem som uppfyller kraven i standarden RCLS. Vidare framgår att kraven i RCLS "är utdrag ur stan­ darderna ISO 9001:2000 och ISO 14001:2004, jämte kompletterande krav ingående i Comforts kvalitetsledningssystem". Något ytterligare om vad kraven i RCLS innebär framgår inte. Inte heller framgår det i vilka delar Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 2325-08 E NORRBOTTENS LÄN utdrag gjorts från de åberopade standarderna ISO 9001:2000 och ISO 14001:2004. Länsrätten kan mot bakgrund härav inte finna att Gällivare Rör AB genom det åberopade certifikatet visat att deras kvalitetssäkrings­ system respektive miljöledningsystem är likvärdigt med de efterfrågade ISO 9000 och ISO 14000. Gällivare Rör AB har därmed inte heller visat att kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse enligt LOU. Gällivare Rör AB:s ansökan om överprövning ska således avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår Gällivare Rör AB:s ansökan om överprövning. Det interimistiska beslutet från den 9 december 2008 ska inte längre gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C) Det erinras särskilt om den s.k. tiodagarsfristen i 16 kap 1 § tredje stycket LOU tV� rL-::- victoria Bäckström SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( ( Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på .lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningst:ill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningst:illstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa ocl:i vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen t:ill länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. ( www.domstol.se