Sida 1 (5) FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Mål nr IHÄRNÖSAND 2012-10-09 1611-12E Förvaltningsrättsnotarien PKanon SÖKANDE MOTPART Härnösands kommun 871 80 Härnösand SAKEN Meddelad i Härnösand Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 41247 Postadress Besöksadress Box314 Backgrllnd 9 871 27 Härnösand Telefon 0611 - 34 98 00 Telefax 0611 - 34 98 10 Espeditionstid måndag- fredag 08:00-16:00 E-post forvaltning,rattcniharnosand@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1611-12 I HÄRNÖSAND YRKANDEN M.M. Härnösands kommun (kommunen), som genomför upphandling av surfplat­ tor (iP@.d2 eller likvärdig)� dnr UPP12-009-058, har i tilldelningsbeslut den 8maj2012meddelatattBKETelecomABvaltssomleverantör. Upphand­ lingen genomförs i form av förenklad upphandling. med uppgiven firma Vitcom, (firman) ansöker om över­ pröwing av upphandlingen och anför följande. Firman skickade in två offer­ ter med utvärderingspriser. Trots en tydlig prisöverlägsenhet tilldelades en annan leverantör projektet. Firman lämnade även två års garanti medan ga­ rantin för .det tilldelade anbudetendast var ett år. Kommunen.uteslöt firman eftersom,anbudet inte var underteclmat och på grund av bristande ekonomi. ... ., Vad gäller underskriften så tillåts sedan januari2012 elektronisk anbudsgiv- ning i nästan samtliga upphandlingar och underskrift är normalt inget krav i dessa fall. F irman skickade därffir det elektroniska anbudet till kommunen utan underskrift. Dock skickades direkt därefter artbudsbrevet innehållande · egenhändig underskrift. Vad gäller firmans ekonomiska kapacitet bör även åndrahandlingar än'de som kommunen efterfrågade accepteras som bevis på kapaciteten.-Visserligen beskrev inte förklaring direkt firmans ekonomiska '' kapacitet, men den innehö ll ett fullt tillräckligt bevis vad gäller leverans- .': kap�citeten. Det finns praxis på att en upphandlande myndighet accepterat '. kreditbaserade leveransvillkor som underlag gäl�ande ett bolags ekonomiska kapacitet. Firman har:nyligen tecknat ett ansvarförsäkringsavtal. Kommunen bestrideransökan och anför i huvudsak följande. En upphand­ lande my�dighet ska.behandla leverantörerna på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt.och genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. En upphandlande myndighet får därmed inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Under kvalificeringen krävde kommu­ nen bland annat en undertecknad sanningsförsäkran och kontrollerade an­ budsgivamas ekonomiska ställning. Firmanstvå anbud uppfyllde inte dessa Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1611-12 krav. I förfrågningsunderlaget under punkt 4.1 krävde kommunen att an­ budsgivaren försäkrade på heder och samvete att det inte förelåg uteslut­ ningsgrunder enligt LOU. Genom en punktad linje för underskrift och plats för namnförtydligande gjorde kommunen klart att det krävdes en egenhändig signering. För att säkerställa att inga missförstånd uppstod förtydligade kommunen i fet stil "observera att inskickat anbud ska innehålla signerad sanningsförsäkran". Det var alltså tydligt i anbudsinbjudan att signeringen var ett skall-krav. Eftersom Vitcom inte lämnade någon egenhändig under­ skrift uppfyllde firman inte ställt skall-krav. Det undertecknade anbudet som firman hänvisar till inkom via e-post. Enligt punkt 2.3.2 i anbudsinbjudan fick inte anbud avges per telefax eller e-post eftersom sekretessen inte kunde garanteras. Dessutom var det inte sanningsförsäkran som firman skickade in, utan endast anbudsbrevet. När det kommer till anbudsgivarnas ekonomiska ställning ställs kravet i anbudsinbjudan att anbudsgivarna ska ha lägst en rakning 40 (kreditvärdig). Vid kontroll saknade firman ranking, men det framkom uppgifter om utmätningsförsök och skulder hos Kronofogden. I anbudsinbjudan förklarade kommunen att i det fall rankingen är lägre ska anbudsgivaren ändå anses uppfylla kravet på ekonomisk ställning om denna i sitt anbud lämnat en sådan förklaring att det kan anses klarlagt att anbuds­ givaren har en motsvarande ekonomisk stabilitet. Firman förklarade i sitt anbud att surfplattoma kommer att införskaffas hos leverantör med betal­ ningsvillkor om 60 dagar netto och att leverans därmed är garanterad. Kommunen godkände inte detta eftersom det inte på något vis styrkte fir­ mans ekonomiska stabilitet. Förvaltningsrätten i Malmö har i ett liknande fall avslagit Vitcoms ansökan eftersom firman inte uppfyllt samtliga krav på finansiell och ekonomisk ställning. Firman har också anfört att information om 30 dagars betalningsvillkor har accepterats vid andra upphandlingar. Vid ett liknande rättsfall.där Vitcom begärde överprovning konstaterade förvalt­ ningsrätten att vad som förekommit i andra upphandlingar inte kan ligga till grund för aktuell upphandling. Det ansvarsförsäkringsavtal som firman hän- I HÄRNÖSAND Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1611-12 IHÅRNÖSAND visar till tecknades efter tilldelningsbeslutet och kan inte godkännas som ett bevis på ekonomisk stabilitet. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandling­ ar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 11 kap. 9 § LOU framgår att om en leverantör har ett godtag�art skäl för att inte visa de handlingar och uppgifter som den upphandlande myndighet­ en begär, rar leverantören visa sin ekonomiska kapacitet med någon annan handling som den upphandlande myndigheten finner lämplig. Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att rätten ska besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Av punkt 4.3 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska ha lägst ranking 40 (kreditvärdig) enligt Creditsafe eller likvärdigt kreditinsti­ tut. I det fall lägre ranking visas, ska anbudsgivaren ändå.anses uppfylla detta krav om denne i sitt anbud lämnat sådan förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsivaren innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om firman uppfyllt de kvalifikationskrav (så kallade skall­ krav) som kommunen ställt upp i förfrågningsunderlaget angående ekono­ misk kapacitet och signering av sanningsförsäkran. Ett anbud som inte upp- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IHÅRNÖSAND DOM Sida 5 1611-12 fyller samtliga skall-krav f'ar inte antas eftersom det strider mot likabehand­ lingsprincipen. Förvaltningsrätten tar först upp frågan om ekonomisk kapacitet. Firman bi­ fogade i sitt anbud en förklaring som visade dess leveranskapacitet och har i sin begäran om överprövning bifogat ett ansvarsförsäkringsavtal. Ansvars­ försäkringsavtalets avtalstid löper från och med den 14 maj 2012 och tilldel­ ningsbeslutet meddelades den 8 maj. Ansvarsförsäkringsavtalet kan därmed inte anses ingå i anbudet och det är inte möjligt för firman att komplettera anbudet efter tilldelningsbeslutet (se bl.a. Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 7714-08). Vad gäller den ekonomiska kapaciteten har firman angett att surfplattoma kommer att införskaffas hos respektive leverantör med be­ talningsvillkor 60 dagar netto (efter leverans) och därmed är leverans garan­ terad. Enligt förvaltningsrättens bedömning har inte firman genom denna förklaring visat att den har en ekonomisk kapacitet motsvarande lägst ran­ king 40 som kommunen ställt som ett kvalifikationskrav. Kommunen har därför haft skäl att utesluta firman på denna grund. I och med att firman inte har uppfyllt skall-kravet gällande ekonomisk kapacitet saknas anledning att pröva frågan om signeringen av sanningsförsäkran. Enligt förvaltningsrät­ tens mening har kommunens förfarande således inte brutit mot några av principerna som ställs upp i 1 kap. 9 §LOU. Ansökan ska därmed avslås. Eftersom en förlängd avtalsspärr gäller får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar gått från det förvaltningsrätten avgjort målet. (16 kap. 10 § LOU). HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1valtningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lCLOU