FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2018-06-21 Mål nr 343-18 SÖKANDE KONKURRENSVERKET-,_.; 201.8 -r..,-�.. 2 1 Avd Dnr KSnr Tressport och Lek AB, 556088-9734 Gasverksgatan 9 252 55 Helsingborg MOTPART Värnamo kommun 331 83 Värnamo SAKEN __, Meddelad i Jönköping Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Tressport och Lek AB:s ansökan. BAKGRUND Värnamo kommun har inlett ett upphandlingsförfarande som avser gymnas­ tik- och idrottsmateriel (dnr UHN.2017.143). Genom tilldelningsbeslut har annan leverantör än Tressport och Lek AB (Bolaget) antagits. Bolaget har ansökt om överprövning. YRKANDE M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. föl­ jande. Trollhättan Stad och Åstorps kommun har valts som referenser för att kommunerna motsvarar punkt 2.8 Krav då de i storleksordning motsvarar Värnamo kommun med kranskommuner och då sökanden levererar bl.a. idrottsmateriel till dessa kommuner. Bolaget har även ramavtal med dessa kommuner genom SKL Kommentus, inom område idrottslek när det gäller Åstorps kommun och lekplatsutrustning för Trollhättan Stad. Dessutom har Aktbll Dok.Id 258546 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 343-18 man ett avropsavtal på idrottsmateriel hos Trollhättan Stad. Det står inte under nämnda punkt att referenserna måste vara sådana med ramavtal inom idrott utan att man ska kunna leverera idrottsmaterial enligt bifogad prislista. Bolaget refererar till transparensen. Nyvångs skola valdes för att Bolaget har levererat idrottsmateriel och lekplatsutrustning till dem sedan 2012 och de bör vara trygga med Bolaget som leverantör. En skola vet bäst hur Bolaget är som leverantör, vilken kvalitet produkterna har samt hur man håller leve­ ranstider med mera. Bolaget har ett idrottsavtal med Trollhättan Stad sedan 2016 då Bolaget bl.a. levererat till lednings- och reparatörsgruppen, idrotts­ hallar samt Kultur- och fritidsförvaltningen. Bolaget kommer att lida skada genom att inte kunna sälja idrottsmateriel till Värnamo med kranskommu­ ner. - Bolaget bifogar fakturor samt ett avtal med Trollhättan Stad. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Upphandlingen följer gällande regler och de grundläggande ge­ menskapsrättsliga principerna. Anbudsgivarna ska ange två referensuppdrag som motsvarar kommunernas uppdrag (Värnamo, Gislaved, Gnosjö och Vaggeryd). Upphandlingen avser ett ramavtal som täcker behovet av gym­ nastik- och idrottsmateriel för nämnda kommuner under två år med möjlig­ het till ett+ ett års förlängning. Bolaget har lämnat Trollhättan stad och Nyvångs skola. Skolan ligger i Åstorps kommun men det är inte Åstorps kommun som är referens. När Värnamo kommun ringer till kontaktperso­ nerna framkommer att Bolaget inte har något avtal vare sig med Trollhättans stad eller Nyvångs skola utan att dessa köper utrustning ibland. Att Bolaget har avtal med dessa lämnade referenser genom Kommentus inom andra om­ råden är ointressant i sammanhanget, då det varken motsvarar uppdraget eller är något som kan kontrolleras då Kommentus inte lämnar ut sådana uppgifter. Värnamo kommun kan bara se till det som är inlämnat med anbu­ den. Bolaget har inte redovisat någon som helst grund som skulle kunna motivera ingripande enligt LOV. Bolaget har heller inte visat att det skulle komma att lida skada. I JÖNKÖPING 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 343-18 I JÖNKÖPING SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler m.m. Upphandlande myndigheter ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande bestämmelserna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. De grundläggande principerna som anges i 4 kap. 1 § LOU ska iakttas vid varje beslut som fattas och inför varje åtgärd som vidtas i alla faser av en upphandling och ett obligatoriskt krav ska upprätthållas genom hela upp­ handlingsförfarandet, se HFD 2016 ref. 37. Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan. Domstolens prövning är be- gränsad till de grunder som parten har åberopat, se RÅ 2009 ref. 69. Frågan i målet är om kommunen haft rätt att utesluta Bolaget från upphand­ lingen på grund av att Bolaget inte skulle ha uppfyllt kravet i punkten 2.8 i upphandlingsdokumentet angående skakrav. I upphandlingsdokumentet Skakrav, punkten 2.8, står bl.a. följande: "För- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 343-18 I JÖNKÖPING teckning med angivande av 2 referenser från uppdrag som motsvarar detta uppdrag under de 2 senaste åren, anges i svarsrutan." Av Utvärderingsprotokoll Gymnastik- och idrottsmateriel framgår bl.a. att Bolagets anbud diskvalificerades på gnmd av att man inte ansågs ha lämnat likvärdiga referenser. Den upphandlande myndigheten har stor frihet att uppställa de krav som är nödvändiga och rimliga, men bara så länge de grundläggande principerna för upphandlingen efterlevs. Förvaltningsrätten kan inte se annat än att så skulle vara fallet i detta mål. Avseende referensen från Åstorps kommun gör utredningen inte sannolikt att det skulle finnas ett avtal motsvarande det som är aktuellt i målet mellan Bolaget och Åstorps kommun. Vid samtal med kontaktpersonen för Troll­ hättans Stad svarar denna att de inte har något avtal med Bolaget utan att de köper lite lekplatsutrustning ibland. I samband med överklagandet bifogar Bolaget en kopia av ett tidigare avropsavtal avseende idrottsmateriel med Trollhättans Stad. Denna uppgift ska ses som en konkretisering av tidigare lämnade uppgifter och får anses göra sannolikt att Bolaget har haft ett sådant avtal som avses i förfrågningsunderlagets bilaga Skakrav, punkten 2.8. När det gäller hänvisningen till referenser genom Kommentus delar förvalt­ ningsrätten Värnamo kommuns uppfattning. Av ovanstående följer att Bolaget har lämnat en, men inte två, referenser på motsvarande uppdrag de senaste två åren som efterfrågas i nämnda skakrav. Bolaget har därmed inte genom tillgänglig utredning gjort sannolikt att man uppfyller samtliga skakrav i upphandlingen. Det har därmed varit korrekt att förkasta Bolagets anbud så som har skett. Bolagets ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 343-18 I JÖNKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOU) Sofia Blomkvist Rådmannen Sofia Blomkvist har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Henric Ottosson. IJl HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 11n SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, Bilaga 1 www.domstol.se Bilaga i2 www.domstol.se 4. � fi .il I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom ] Behöver ni fler upplysningar om hur man 6§ � "-" överklagar kan ni vända er till förvaltnings- rätten. www.domstol.se