FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-06-17 Meddelad i Uppsala Mål nr 2571-11 E Enhet 1 Sida 1 (7) SÖKANDE Stiftelsen Humlegården, 814800-3539 Box36 193 21 Sigtuna MOTPART Sigtuna kommun 195 85 Märsta ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Korttidsplatser inom äldrevården, diarienr UH-2011-99 2ou -os- 2 2 Avd 1 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. -KONKURRENSVERKET I Dnr Doss i Aktbil Dok.Id 33934 !?ostadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2571-11 2011-06-17 BAKGRUND Sigtuna kommun har genomfört en förenklad upphandling avseende kort­ tidsplatser för äldre. Upphandlingen har genomförts så att anbud med lägst pris �ka antas. I upphandlingen har inkommit fem anbud, varav ett från Stiftelsen Humlegården (Humlegården). Alla fem anbud har godkänts. An­ budet från Gästhemmet Edsby Slott AB (Edsby slott) har antagits. YRKANDEN M.M. Humlegården ansöker om överprövning av upphandlingen. Humlegården anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Sigtuna kommun har upp­ ställt följande krav i upphandlingen. LO.Det ska vara lätt för den enskilde att ta sig till korttidsplatsen från akut­ sjukhuset och/eller hemmet i Sigtuna kommun. Det ska också vara enkelt för biståndsbedömarna att kunna åka till korttidsplatsen för vårdplanering. Beskriv var verksamheten är belägen. Humlegården har följande invändning. Humlegården ligger centralt i Sig­ tuna stad med busshållplats 50 meter från entren. SL:s bussar stannar på denna hållplats med ca 30 minuters mellanrum. För att ta sig med allmänna medel till Edsby slott, som blev tilldelade avtalet, måste man först ta sig till Märsta station, pendeltåg till Upplands Väsby station, buss till Prästgårds­ allen, Edsby slott eller Hagvägen. Från Prästgårdsallen är det 900 meter till gästhemmet, från Hagvägen 1900 meter till gästhemmet enligt SL:s rese­ planerare. Det kan inte anses lätt för anhöriga som vill hälsa på, när alter­ nativet kunde ha varit ett korttidsboende i centrala Sigtuna. Humlegården anför vidare. Vad gäller krav 2.11, 2.12, 2.13 och 2.14 har Humlegården invändning avseende innehållet i sitt eget anbud. Humlegår­ den anser därför att den uppfyller krav 2.11, 2.12, 2.13 och 2.14. Gäst­ hemmet Edsby slott anlitar t exsjukgymnast på konsultbasis vid behov. I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-06-17 Sida 3 2571-11 Humlegården anför vidare. Sigtuna kommuns beslut grundar sig på att Gästhemmet Edsby slott har det lägsta priset. Skillnaden mellan Humle­ gårdens dygnspris och Gästhemmet Edsby slotts dygnspris är 50 kronor. I tilldelningsbeskedet anger Sigtuna kommun följande motivering. "Vi har med beaktande av samtliga affärsmässigt betingande omständigheter funnit att förmånligare anbud inkommit från aiman anbudsgivare." V arken hälso­ ekonomiskt, miljömässigt eller affärsmässigt, kan det vara fördelaktigare att anta anbudet från Gästhemmet Edsby slott, då detta medför längre, be­ svärligare och kostsammare resor från anhöriga och biståndsbedömare. På Humlegården har den enskilde daglig kontakt med det multidisciplinära teamet, vilket också bör ses som en hälsoekonomisk fördel. Sigtuna kommun bestrider bifall till Humlegårdens ansökan och anför till stöd för sin inställning i huvudsak följande. Upphandlingen genomfördes i lägsta pris. Enligt gällande lag och rättspraxis kan inte krav på tjänst prö­ vas av den upphandlande myndigheten vid en upphandling till lägsta pris. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 15 kap. 16 § LOU anges följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga skall göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriteri­ erna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vil­ ket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kiiterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2571-11 I UPPSALA 2011-06-17 Kriterieviktningen eller prioritetsordningen skall anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. I 16 kap. 5 § LOU anges bl.a. följande. Om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter anges bl.a. följande. 3 Anbudsutvärdering 3.1. Grund för tilldelning av kontrakt Ett anbud ska utvärderas utifrån två tilldelningsgrunder. Grunden är an­ tingen lägsta pris eller ekonomiskt mest fördelaktigas. 3.2. Utvärderingskriterier Lägsta pris Normalt tid beräknas till ca 3 veckors vistelse. I förfrågningsunderlaget, den del benämnd Kvalificering, anges bl.a. föl­ jande. 1.0 GEOGRAFISKT LÄGE Krav 1.1. Det ska vara lätt för den enskilde att ta sig till korttidsplatsen från akut­ sjukhuset och/eller hemmet i Sigtuna kommun. Det ska också vara enkelt för biståndsbedömmarna att kunna åka till korttidsplatsen för vårdplane­ ring. Beskriv var verksamheten är belägen. 2.0 INNEHÅLL /...I Krav 2.11 Leverantören ska ha tillgång till läkare, sjuksköterska, rehabpersonal när behovet uppstår. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-06-17 Sida 5 2571-11 Krav 2.12 Leverantören ska snarast göra en bedömning om insatserna under dygnet inför uppföljningsmöte med ansvarig biståndshandläggare. En bedömning av reahabpersonalen ska göras så snart som möjligt gällande hjälpme­ delsbehovet. Samordning ska ske med Landstinget och Kommunens re­ hab när det gäller beställning av hjälpmedel samt eventuell miljöanpass­ ning i hemmet. Krav 2.13 Leverantören ska göra en ADL status inom två dagar och förflyttnings status inom ett dygn från inflyttningsdatum och uppdatera detta ett dygn innan utflyttningen från korttisplaten. K1rnv 2.14 Leverantören ska ha tillgång till läkare så att läkemedelsgenomgångar ut­ förs. Eventuella utredningar ska kunna påböijas under vistelse tiden när behovet uppstår. I tilldelningsbesked den 11 maj 2011, skickat till samtliga anbudsgivare som inte antogs, anges bl.a. följande. Vi har med beaktande av samtliga affärsmässigt betingade omständigheter funnit att förmånligare anbud in­ kommit från annan anbudsgivare. Tack för det intresse ni visat. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att ta ställning till om den aktuella upphandlingen ska göras om eller rättas. För att så ska ske måste, förutom att upphand­ lingen strider mot bestämmelser i LOU, Humlegården ha lidit skada eller riskerat lida skada till följd av förfarandet. AV RÅ 2009 ref. 69 framgår att officialprincipen måste tillämpas på ett försiktigt sätt i mål om offentlig upphandling. Som huvudprincip bör krä­ vas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2571-11 I UPPSALA 2011--06-17 Humlegården har anfört att det antagna anbudet från Edsby slott inte upp­ fyller vissa krav i upphandlingen i lika stor utsträckning som Humlegår­ den. Humlegården har också anfört att dess anbud är mer fördelaktigt än Edsby slotts anbud från ett hälsoekonomiskt, miljömässigt eller affärsmäs­ sigt perspektiv. Humlegårdens ansökan får, enligt förvaltningsrätten, för­ stås på det sättet att Humlegården anser att den lidit skada även om det inte har uttryckts tydligt. Förvaltningsrätten konstaterar att Sigtuna kommun i förfrågningsunderla­ get har angett att grund för tilldelning av kontrakt är det anbud som har lägst pris. Det är således inte fråga om att anta det anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga för den upphandlande myndigheten. Vid tilldel­ ning enligt lägsta pris kan den upphandlande myndigheten uppställa skall­ krav som anbudsgivarna ska uppfylla. Om anbuden inte uppfyller dessa krav ska anbuden inte tas med i utvärderingen av vilket anbud som har lägst pris. Att anta ett anbud som inte uppfyller ett skall-krav är inte fören­ ligt med de grundläggande principerna i LOU. Vad gäller uppfyllande av skall-krav så konstaterar förvaltningsrätten att de krav som Humlegården haft invändningar mot utgör skall-krav i upp­ handlingen. Humlegården har anfört att den uppfyller skall-kraven, vilket är ostridigt i målet då Sigtuna kommun godkänt Humlegårdens anbud. Humlegården har invändningar mot Edsby slotts uppfyllande av dessa krav. Ki-avet i I. I. Humlegården anför att det inte är lätt att ta sig till Edsby slott jämfört med ett korttidsboende i centrala Sigtuna. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte är en jämförelse som ska göras, det vill säga det är inte fråga om att det anbud från det korttidshem dit det är lättast att ta sig ska antas i upp­ handlingen. Sigtuna kommun har bedömt att kravet uppfylls av det antagna FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-06-17 Sida 7 2571-11 anbudet och förvaltningsrätten ser ingen anledning att, utifrån de grunder som bolaget anfört, göra en annan bedömning. Kraveti2.11, 2.12, 2.13och2.14 I sitt anbud har Edsby slott angett att det uppfyller kraven. Några kommen­ tarer har inte lämnats. Humlegården har i sin ansökan om överprövning redogjort för att den uppfyller dessa krav. Humlegården har vidare anfört att Edsby slott anlitar t.ex. sjukgymnast på konsultbasis. Förvaltningsrätten anser inte att detta påstående och vad Humlegården i övrigt anfört visar att Edsby slott inte uppfyller dessa krav. Det är återigen inte fråga om att ut­ värdera vilket anbud som uppfyller kravet på bästa sätt utan det är frågan om att det anbud som Sigtuna kommun antar ska uppfylla de i upphand­ lingen ställda skall-kraven. Det finns mot bakgrund av ovanstående ingen grund för att ingripa i upp­ handlingen med stöd av LOU. Ansökan om överprövning ska därmed av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) I. )i) ·�-, •x.AI"\ 'L-VM ,, (Jvi--.� f'l.. A Elisabet Andersson rådman Målet har handlagts av Helene Källse. ;;� •;ll1J-*.'/j;,•, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fötvaltningsrättens beslut ska skriva till Ka1n1narrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, 1nålnun:uner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvalttili1gsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvalttili1gsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i otiginal samt uppge sitt namn, adress och teleforu1ummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om öve1prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omtådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagama. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lALOU ·���Jl;· +r�t..f:· !!'!!r➔ ,:.,ii:.111:,lll:;iii,::,