FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 Ingela Hansson SÖKANDE DOM 2012-02-28 Meddelad i Jönköping Mål nr 6253-11 E Domare 2:4 Sida 1 (4) Dok.Id 60396 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Energiförbättring Väst AB, 556426-2805 Rådastocksvägen 1 435 44 Mölnlycke Ombud: Jur.kand. Carina Asp Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg Ombud: Advokat Ulf Käll Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg MOTPART Borås Stad 501 80 Borås SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Lokalförsörjningsförvaltningen i Borås stad har genomfört en förenklad upphandling gällande leverans och installation av värmepump med tillhö­ rande kringutrustning i ridhuset i Borås. I förfrågningsunderlaget anges att värmepumpens prestanda ska anges enligt EN 14511:2007. Genom beslut den 29 november 2011 tilldelades YIT AB kontraktet. Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 66 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Energiförbättring Väst AB har efter tilldelningsbeslutet ansökt om över­ prövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett genom att YIT AB:s anbud förkastas och således inte utvärderas. Om förvaltningsrätten finner att rättelse inte är en tillräcklig åtgärd yrkas i andra hand att upphandlingen ska göras om. Ener­ giförbättring Väst AB anför i huvudsak följande. Den anbudsgivare som blivit tilldelad entreprenaden har inte presenterat de driftsdata som förfråg­ ningsunderlaget anger. I förfrågningsunderlaget anges att värmepumpens prestanda skall anges enligt EN 14511:2007. YIT AB har dock använt sig av driftsdata enligt EN 255. Genom att använda felaktig driftsdata har YIT AB fått en bättre COP faktor på värmepumpen eftersom att elströmmen till värmepumpen inte räknas med enligt denna beräkningsmetod, därmed blir också besparingen större. Anbudet från YIT AB uppfyller således inte det i förfrågningsunderlaget uppställda skallkravet. Om YIT AB använt sig av samma beräkningsmetod som Energiförbättring Väst AB skull det innebu­ rit att företagen uppmätt och offererat samma LCC. Detta i sin tur skulle innebära att Energiförbättring Väst AB offererat lägst utvärderingssumma. Att utvärdera ett anbud som inte uppfyller i förfrågningsunderlaget upp­ ställda skallkrav strider mot likabehandlingsprincipen. Borås stad har såle­ des utvärderat YIT AB:s anbud i strid mot denna princip och LOU, vilket orsakat Energiförbättring Väst AB skada. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Varje anbudsgivare har haft att upprätta sin egen driftskalkyl, vilken till­ sammans med anbudspriset sedan har legat till grund för anbudsutvärde­ ringen. Energiförbättring Väst AB har lämnat den lägsta anbudssumman och YIT AB har lämnat den lägsta LCC-summan. I enlighet med förfråg­ ningsunderlaget och anbudsutvärderingen har dessa båda summor lagts ihop, varpå det anbud antagits som har den lägsta sammanlagda summan. Vid en sådan utvärderingsmetod var det YIT AB som lämnade det lägsta anbudet. Det är riktigt att Borås Stad i förfrågningsunderlaget har angivit Sida 2 6253-1 lE Enhet 2 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6253-1 lE I JÖNKÖPING Enhet 2 att värmepumpens prestanda skall anges enligt EN 14511 :2007. En kom­ plett provning enligt standardenEN 14511 innebär, att värmepumpens pre­ standa och funktion provas. Prestandaprovningen utförs vid ett antal givna provpunkter. Borås stad har inte haft anledning att ifrågasätta om anbuds­ givarna har använt sig av EN 14511 eller om de har använt någon annan, och kanske äldre, prestandamätningsmetod. Samtliga anbudsgivare angav i sina driftskalkyler attEN 14511 hade använts och Borås stad kan inte rim­ ligen behöva göra egna prestandamätningar för att kontrollera om anbuds­ givarna möjligen har farit med osanna uppgifter i detta avseende. Om det skulle vara så, att någon anbudsgivare inte har använt sig av rätt prestanda­ uppgifter, så kommer detta att märkas vid den kontroll som följer vid slut­ besiktning av anläggningen och i sådant fall blir entreprenören skyldig att rätta till det eventuella missförhållandet. Det ska poängteras att det antagna anbudet avser exakt samma värmepump som den värmepump som offere­ rats frånEnergiförbättring Väst AB. Det som kan skilja anbuden åt är be­ räkningen av effektiviteten (COP) på pumpen, val av borrhålslängd, kring­ utrustning, ledningsdragning, pris och liknande. Sammanfattningsvis har Borås stad mot, bakgrund av det underlag som respektive anbudsgivare har lämnat, antagit det fördelaktigaste anbudet. DOMSKÄL I 16 kap. 1 § LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada får i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärd enligt bl.a. 5 § samma kapitel. I sist nämnda lagrum anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmel­ se i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6253-1 lE I JÖNKÖPING Enhet 2 I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Energiförbättring Väst AB har gjort gällande att upphandlingen av värme­ pumpen ska avslutas först efter det att rättelse skett och YIT AB:s anbud förkastats. Alternativt att upphandlingen ska göras om. Som grund för an­ sökan uppger Energiförbättring Väst AB att YIT AB inte uppfyller skall­ kraven i förfrågningunderlaget, då YIT AB inte använt sig av den i under­ laget angivna beräkningsmetoden. Energiförbättring Väst AB menar att Borås stad genom att utvärdera ett anbud som inte uppfyller förfrågnings­ underlaget handlar i strid med likabehandlingsprincipen i 1 kap 9 § LOU. Sammantaget finner förvaltningsrätten att det på av bolaget anförda om­ ständigheter inte kan dras den slutsatsen att YIT AB:s anbud inte uppfyller skallkraven i förfrågningsunderlaget. Borås stad har uppgett att samtliga anbudsgivare har angivit att de använt den beräkningsmetod som anges i förfrågningsunderlaget. Några skäl för Borås stad att ifrågasätta anbudsgi­ varnas beräkningsmetoder har inte förelegat och därmed har det inte heller funnits grund för att förkasta YIT AB:s anbud. Borås stad har därför inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag. Bolagets ansökan om överprövning ska där­ för avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) �-;h?J?z(/c-« ��� Susanne Karlberg V•--rJ