Dok.Id 140780 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2016-11-17 Mål nr 2527-16 1 KONKURRENSVERKET SÖKANDE 1'' Space 360 AB, 556454-4897 Tjurholmsgränd 8 121 63 Johanneshov MOTPART Meddelad i Växjö KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Alvesta kommun 342 80 Alvesta SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN SAVGÖRAN DE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ,ir,<,"S 1 i.li[I.)~ ,- 1 8 Dnr 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Alvesta kommun (kommunen) har genomfört en offentlig upphandling av ramavtal för tolkförmedlings- och översättningstjänster. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling enligt LOU. Elva anbudsgivare inkom med anbud i upphandlingen. Genom tilldelningsbeslut den 1 juli 2016 utsågs A.D. Man International AB (A.D.), Språkservice Service AB (Språkservice) samt AAR Translator AB till leverantörer av översättnings­ tjänster. Genom tilldelningsbeslutet antogs de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden baserat på förfrågningsunderlagets utvärderingskriterier. Space 360 AB (Space) ansöker om överprövning i den del som avser över­ sättningstjänster och yrkar att anbuden från A.D. och Språkservice ska för­ kastas alternativt att upphandlingen ska göras om. Kommunen yrkar att ansökan om överprövning ska avslås. VADPARTERNAANFÖR Space Anbuden från A.D. och Språkservice borde förkastas med hänvisning till 12 kap. 3 § LOU. Alternativt bör upphandlingen göras om då kommunen god­ känt anbudspriserna från A.D. och Språkservice utan att i tillräckligt hög grad ha beaktat och insett innebörden av punkten 1.3.1.2 i förfrågningsun­ derlaget gällande priserna i den aktuella upphandlingen. I punkten 1.3.1.2 b i förfrågningsunderlaget står att anbudsgivaren ska redogöra för hur det sä­ kerställs att ersättningarna till översättarna är korrekta och rimliga. Spaces motivering till sina anbudspriser accepterades av kommunen. Med detta krav i åtanke är det är orimligt att A.D. och Språkservice kan utföra de efter­ frågade tjänsterna med uppfyllande av det kvalitetskrav som explicit före- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ skrivs i förfrågningsunderlaget med de mycket låga anbudspriser de har an­ givit. Så låga anbudspriser kan inte vara i linje med upphandlarens intent­ ioner gällande anbudsgivarnas ersättningar till översättarna. Detta gäller i synnerhet anbudspriset från A.D. Ett alltför lågt pris hos andra anbudsgivare i syfte att erhålla en fördelaktig placering i rangordningen i tilldelningsbe­ slutet leder till förfång för anbudsgivare som angivit ett kommersiellt för­ svarbart pris. Det finns en uppenbar risk att anbudsgivare med onormalt låga priser erhåller en högre rangordning och därmed en större andel uppdrag. Sammantaget riskerar en skev prissättning att leda till att Space blir förför­ delat vid tilldelningen av uppdrag. I enlighet med det anförda och med hän­ visning till Kammarkollegiets rekommendationer gällande ersättningar till översättare måste anbuden från A.D. och Språkservice anses vara onormalt låga. I förfrågningsunderlaget punkten 4.3.3.1 framgår om kompetens att de över­ sättare som anlitas för uppdrag i första hand ska vara auktoriserade översät­ tare, i andra hand dokumenterat kvalificerade yrkesöversättare eller av Kammarkollegiet godkända översättare. I Kammarkollegiets rekommendat­ ioner gällande ersättningar till översättare i samband med senaste ramav­ talsupphandlingen framgår bl.a. att priserna enligt branschen i dagsläget för en frilansande översättare i Sverige ligger på minst 1,60 kr per ord för en allmän text av normalgraden och att det för språkkombinationer där efter­ frågan på översättare överstiger tillgången kan priserna vara högre. Priserna för en frilansande översättare med fackkunskaper i Sverige ligger på minst 2,50 kr per ord. Det är osannolikt att A.D. kan leverera översättningsupp­ drag i enlighet med kommunens krav till ett pris som utgör 42 % av det pris Space offererat, särskilt med de priser Kammarkollegiet anger som bransch­ standard, utan en tydlig och godtagbar redogörelse för hur A.D. definierar branschstandard samt hur Språkservice styr ersättning i förhållande till över­ sättarens kompetens. Uppenbarligen har Kammarkollegiet och A.D. vitt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ skilda uppfattningar om gällande branschstandard. En rimlig konklusion torde vara att Kammarkollegiets branschstandard ska gälla. Kommunen Under punkt 1.3.1.2 i förfrågningsunderlaget begär kommunen att anbuds­ givarna ska redovisa sina kvalitetssäkringsrutiner. Kommunen begär explicit en beskrivning över hur anbudsgivarna säkerställer att översättarens ersätt­ ningsnivåer är korrekta. Kommunen har ingen skyldighet men får enligt 12 kap. 3 § LOU förkasta ett onormalt lågt anbud efter att skriftligen ha begärt en förklaring och inte fått ett tillfredsställande svar. Kravet i angiven punkt har i vissa fall krävt ett förtydligande under utvärderingen däribland från A.D. och Space. I förtydligandet beskriver A.D. ingående sina anställnings­ villkor och löner, hur kompetens värderas enligt branschstandard och hur en effektiv organisation bidrar till lägre kostnader. Kommunen har i detta fall erhållit ett tillfredsställande svar och har inte sett någon anledning att för­ kasta det av A.D. lämnade anbudet. Språkservice har redan i sitt anbud läm­ nat ett tillfredsställande svar i vilket de beskriver hur ersättning styrs i för­ hållande till översättarens kompetens samt gällande villkor för respektive avtal. Kommunen har därför inte heller sett någon anledning att förkasta Språkservices anbud. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Av 1 kap. 2 § andra stycket 1 LOU följer att endast 15 kap. tillämpas i fråga om offentlig upphandling som avser tjänster enligt bilaga 3 (B-tjänster). Av 15 kap. 1 § LOU följer att detta kapitel gäller för sådan upphandling som avses i 1 kap. 2 § andra stycket LOU. Av 15 kap. 2 § LOU följer att vid of- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ fentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även bl.a. kap. 1 kap, 11 kap. 6 § och 16 kap. Därtill tillämpas även kap. 5 utom såvitt avser 5 kap. 5 § beträffande kravet på minst tre leverantörer för sådana ramavtal som om­ fattas av 5 kap. 6 §. Av 15 kap. 13 § som gäller kontroll och uteslutning av leverantörer framgår att även 10 kap. 1-3 §§ är tillämpliga. Av 1 kap. 9 § LOU följer att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna · om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol enligt 16 kap. 4 § 1 LOU över­ pröva en upphandling. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten, enligt 16 kap. 6 § LOU första stycket, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av 15 kap. 17 § LOU följer att en upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange de om­ ständigheter som utgör grunden för talan. Vidare gäller att domstolens pröv­ ning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (ifr RÅ 2009 ref. 69). 5 FÖRYALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår att avsikten är att teckna ramavtal med minst tre leverantörer inom varje uppdragsdel. I punkten 1.3.1.2 anges följande. Anbudsgivaren ska kunna garantera en professionell nivå på sina åtaganden gentemot kunden och ha en teknisk förmåga och kapacitet för att klara uppdraget. Anbudsgivaren ska lämna en kort beskrivning av företagets verksamhet, affärside samt antal anställda eller på annat sätt anlitade resurser. Det ska framgå hur det säkerställs att anbudsgivaren har resurser, kompetens och erfarenhet att utföra uppdraget, samt en beskrivning av hur kvaliteten på genomförda uppdrag säkerställs enligt nedan. Leverantören ska ha dokumenterade rutiner för kvalitetssäk­ ring av uppdrag och tolkar. I punkten 1.3.1.2 b) anges följande. Redovisning av kvalitetssäkringsrutiner för utförande av uppdrag, såsom hur det säkerställs att tolkar och översätta­ res sekretessförbindelse upprättats, tolk/översättares formella kompetens är rätt angiven, att tolkar och översättare arbetar i enlighet med god tolk­ sed/translatorsed samt att tolkar/översättares samtliga ersättningsnivåer är korrekta. I punkten 4.3.3.1 anges bl.a. att samtliga översättare som anlitas ska förstå det svenska språket och det aktuella tolkspråket samt ha undertecknat sekre­ tessförbindelse. De översättare som anlitas för uppdrag ska i första hand vara auktoriserade översättare, i andra hand dokumenterat kvalificerade yr­ kesöversättare eller av Kammarkollegiet godkända översättare. Samtliga översättare som erbjuds ska ha god kännedom om innebörden i god transla­ torsed. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om kommunen agerat i strid mot LOU:s regler på ett så­ dant sätt att Space lidit eller kan komma att lida skada och att det därmed föreligger skäl för ett ingripande enligt LOU. Kommunen har upphandlat ett ramavtal för, såvitt avser nu aktuell ansökan om överprövning, översättartjänster och har tillämpat ett förenklat förfa­ rande avseende B-tjänster enligt 15 kap. LOU som omfattar upphandlingar utanför det direktivstyrda området. Även inom ramen för ett sådant förfa­ rande får den upphandlande myndigheten förkasta ett anbud som är onor­ malt lågt men först sedan den skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. När upphandlande myndighet fått in förklaringar till anbudet ska den bedöma om förklaringarna är god­ tagbara och att anbudet trots det låga priset är seriöst menat. Denna bedöm­ ning får göras i varje enskilt fall med hänsyn till upphandlingsföremålet (jfr prop. 2006/07:128 s. 407). Det finns inga bestämmelser i LOU som hindrar en anbudsgivare från att lägga låga anbud. Inte heller har upphandlande myndighet någon skyldighet att förkasta ett anbud som är onormalt lågt (se Kam�arrätten i Jönköpings domar den 4 juni 2013 i mål nr 3998-12 respek­ tive den 2 juli 2009 i mål 1247-09). I målet har framkommit att kommunen krävt ett förtydligande av bl.a. A.D. under utvärderingen. Kommunen har bedömt det erhållna svaret som till­ fredsställande då A.D. ingående beskrivit sina anställningsvillkor och löner, hur kompetens värderas enligt branschstandard och hur en effektiv organi­ sation bidrar till lägre kostnader. Språkservice har enligt kommunen redan i sitt anbud lämnat ett svar som kommunen bedömt tillfredsställande i vilket de beskriver hur ersättning styrs i förhållande till översättarens kompetens samt gällande villkor för respektive avtal. Kommunen har ingen skyldighet att förkasta onormalt låga anbud och det är vidare upp till kommunen att 7 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2527-16 I VÄXJÖ bedöma de infordrade förklaringarna från anbudsgivarna. Att kommunen antagit dessa anbud innebär således inte ett agerande i strid med bestämmel­ serna i LOU. Space kan därmed inte anses ha lidit skada eller kan anses komma att lida skada härför. Det saknas därmed skäl för förvaltningsrätten att ingripa i upphandlingen. Vad Space anfört i övrigt föranleder inte heller någon annan bedömning. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1D-LOU) Anders Poulsen rådman Föredragande: Cecilia Degerhammar I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga ··1 ,r, 0,.... N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se ,ftk .·"';t�,,