FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2014-03-17 Mål nr 992-14 Nickolina Hamrin Lön.kvist MOTPART Skogsstyrelsen 551 83 Jönköping SAKEN Meddelad i Jönköping KONKURRENS1�ERKET 2014 -03- 0 4 Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar begäran om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. A,ktb\l Skogsstyrelsen har genomfört en direktupphandling avseende inventering av fladdermöss på Gotland. Av tilldelningsbeslutet som utfärdades den 21 februari 2014 framgår att avtal avses att tecknas med Naturcentrum AB samt att upphandlingskontraktet gäller till och med den 31 augusti 2014 med option på en repetition efter fem år. Ekologkonsult, ansöker om överprövning av tilldelnings­ beslutet som meddelades leverantörerna den 2 l februari 2014 och anför bl.a. följande. Skogsstyrelsens beslut att tilldela uppdraget till Naturcent­ rum .AB strider mot 4 kap. 19 § LOU gällande värdering av anbud. Han uppfyller de skallkrav som är ställda i upphandlingen och anser därför att Skogsstyrelsens beslut att tilldela uppdraget till Naturcentrum AB för en kostnad på 640 kr/timme istället för hans anbud på 380 kr/timme strider mot 4 kap. 19 § LOU. Han begär därför att upphandlingen ska omprövas Dok.Id 125402 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan l 5 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 992-14 I JÖNKÖPING 2 och att tilldelningsbeslutet ogiltigförklaras. Skulle avtal ha ingåtts mellan �.' : parterna yrkar han även att Skogsstyrelsen kompenserar honom med ett belopp som motsvarar inkomsten for forfrågningsunderlagets uppskattning · av tid multiplicerat med anbudet vilket motsvarar 80 timmar å 380 kr, dvs. ·30 400 kr. Skogsstyrelsen bestrider yrkanden och anser att begäran om överprövning ska avvisas eftersom överprövning vid direktupphandling kan ske fram till dess att ett avtal träffats. Vid en direkupphandling gäller ingen obligatorisk avtalsspärr utan den upphandlande myndigheten får träffa avtal direkt. Avtal kan även träffas muntligen. I detta fall har avtal träffats mellan parterna. Överprövning är således inte längre möjlig och ansökan ska därför avvisas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 16 kap. 4 § LOU anges bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma.att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Överprövning av en upphandling får inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 992-14 I JÖNKÖPING Av praxis framgår att i mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudre­ gel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Enligt 15 kap. 3 § LOU får direktupphandling bl.a. användas om kontrak­ tets värde uppgår till högst l5 procent av det tröskelvärde som avses i 3 kap. l § forsta stycket 2 och andra stycket samma lag. Enligt Regeringens tillkännagivande (2014:5) om tröskelvärden vid offentlig upphandling framgår att tröskelvärdet för i målet aktuella tjänster är l 806 427 kr. Förvaltningsrättens bedömning Frågan om skadestånd är en civilrättslig fråga som inte kan prövas av för­ valtningsrätten. Upphandlingen har vid val av leverantör genomförts som en direktupp­ handling eftersom det aktuella kontraktsvärdet understiger tröskelvärdet i 15 kap. 3 § jämfört med 3 kap. l § LOU. Vad som framkommit föranleder inte forvaltningsrätten att inta en annan ståndpunkt än att bestämmelserna om direktupphandling är tillämpliga på den aktuella upphandlingen. Vid sådant förhållande ställs inga krav vad gäller upphandlingens förfarande. Det har i målet framkommit att avtal har ingåtts mellan Skogsstyrelsen och Naturcentrum AB. Mot bakgrund härav finner förvaltningsrätten att­ -ansökan om överprövning ska avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/10 LOU) Jan Källman 3 I.. ·i',-.Jf!,CC,, tl!.f. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se