LÄNSRÄTTEN I ÖREBROLÄN Helene Eriksson SÖKANDE DOM 2009-02-26 Meddelad i Örebro Mål nr 2918-08 E Rotel 6 Sida I (4) Dok.Id 58051 Postadress Box 63 701 41 Örebro Besöksadress Drottninggatan 2 Telefon Telefax 019-16 77 50 019-10 37 40 E-post: lansratteniorebro@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-15:00 J Anderbert Bygg AB, 556529-6430 Löpargatan 5 711 34 Lindesberg MOTPART Hyresbostäder i Karlskoga AB Box 417 691 27 Karlskoga SAKEN 2009 -02- 2 7 Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU Hyresbostäder i Karlskoga AB har inlett upphandling avseende nybyggnad av gruppbostad för funktionshindrade inom kv Vävstolen 18, Melkavägen, Karlskoga. Upphandlingen, med objektnummer A082435, har genomförts genom förenklat förfarande enligt LOU. Hyresbostäder i Karlskoga AB har i tilldelningsbeslut den 3 december 2008 beslutat att entreprenaden kom­ mer att tilldelas Skanska AB under förutsättning att Kommunfullmäktige i Karlskoga kommun vid sitt sammanträde den 15 december 2008 fattar beslut om att teckna hyresavtal med Hyresbostäder i Karlskoga AB. Sedan J Anderbert Bygg AB har ansökt om överprövning av upphandling­ en har länsrätten den 9 december 2008 beslutat att Hyresbostäder i Karl­ skoga AB inte f'ar avsluta upphandlingen innan rätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt. På begäran av Hyresbostäder i Karlskoga AB omprövade länsrätten det interimistiska beslutet den 27 januari 2009, men länsrätten ändrade inte beslutet. YRKANDEN M.M. J Anderbert Bygg AB ansöker om överprövning av upphandlingen och hemställer att länsrätten omprövar anbudsutvärderingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Hyresbostäder i Karlskoga AB har kommit med anbudsförfrågan daterad den 15 oktober 2008 gällande ''Nybyggnad av gruppbostad för funktionshindrade, Melkavägen, Karl­ skoga". I utförd anbudsutvärdering redovisas endast 2 poäng (0,1 poäng) för Arbetsledning och resurser. Detta är felaktigt då bolaget i redovisad organisationsplan har angivit bolagets organisation som uppfyller alla de krav som ställs i förfrågan. Hyresbostäder i Karlskoga AB yrkar att länsrätten fastställer att upphand­ lingen inte strider mot reglerna i LOU och att Hyresbostäder i Karlskoga r.�--------i Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 2918-08 E ÖREBROLÄN AB därigenom skall kunna avsluta upphandlingen. Hyresbostäder i Karl­ skoga AB anser att reglerna i LOU har följts och att det därigenom inte har brutits mot några regler eller grundläggande principer enligt LOU. - Hyres­ bostäder i Karlskoga AB hänvisar till en skrivelse daterad den 11 december 2008 av Per-Anders Norman vid AB adABACUM Bygg- & Fastighets­ administration, som av Hyresbostäder i Karlskoga AB har fått i uppdrag att genomföra den aktuella upphandlingen. Per-Anders Norman anför i sitt yttrande i huvudsak följande. Anbudsutvärderingen har skett i enlighet med de kriterier som har angivits i Administrativa föreskrifter, daterade den 15 oktober 2008, under punkterna AFB.5 Anbudsprövning, AFB. 51 Prövning av anbudsgivare och AFB. 52 Värderingsgrunder vid prövning av anbud. Resultatet av utvärderingen har tillsänts samtliga anbudsgivare i form av tilldelningsbesked daterat den 3 december 2008 med tillhörande bilaga, Sammanställning över utvärdering. Vid utvärderingen har de uppgifter som angivits i respektive anbud värderats och avseende avsnittet Arbetsledning och resurser har poäng tilldelats utifrån vad som har angivits under AFB.52. Kriterierna för att erhålla poäng har tydligt angivits för att uppnå transparens för anbudsgivarna. Av J Anderbert Bygg AB:s redovisade uppgifter framgår referensobjekt och föreslagen organisation för projektet. Ingen redovisning finns som dokumenterar respektive befattningshavares erfarenheter av grupp­ bostäder eller liknande. Av de redovisade referensobjekten framgår att företa­ get har erfarenheter av liknande boenden (Tallbackens Daghem och Ombygg­ nad+ 55 Boende). Poäng vid utvärdering har erhållits enligt följande. 1 poäng för att arbetsledning har erfarenhet av uppförande av liknande bostäder, 1 poäng för att projekteringsledare har erfarenhet av projektering av liknande bostäder. Summan blir 2 poäng. J Anderbert Bygg AB anför i yttrande i huvudsak följande. Under punkt AFB.51 D i förfrågningsunderlaget står texten "Anbudsgivare intygar att redovisad organisation är tillräcklig för uppgiften". I texten anges inte nå­ gonting om att mer intyg skall bifogas gällande byggnation av gruppbostä­ der. Med en underskrift av anbudet intygas att organisationen är tillräcklig för uppgiften. Både bolagets arbetsledning och projekteringsledare har dokumenterad erfarenhet av nybyggnation av gruppbostäder, men detta efterfrågas inte. J Anderbert Bygg AB yrkar att länsrätten fattar beslut om att upphandlingen har stridit mot reglerna i LOU och att upphandlingen bör göras om. Hyresbostäder i Karlskoga AB vidhåller i yttrande sitt yrkande med hän­ visning till vad som tidigare har åberopats samt med hänvisning till ytter­ ligare ett yttrande daterat den 21 januari 2009 av Per-Anders Norman. Per­ Anders Norman anför i sitt yttrande i huvudsak följande. J Anderbert Bygg AB åberopar punkten AFB.51 D Krav på resurser och anger att man genom underskrift av anbudet intygar att organisationen är tillräcklig för uppgiften. Vid utvärdering av anbud har detta aldrig ifrågasatts. Det har konstaterats att anbudsgivaren uppfyller "skall kraven" enligt AFB.51 punkterna A-D. Där- Sida .3 LÄNSRÄTTEN I DOM 2918-08 E ÖREBRO LÄN efter har anbudet prövats i enlighet med AFB.52 Värderingsgrunder vid pröv­ ning av anbud. Utvärdering av inkomna anbud har skett i enlighet med de förutsättningar som har angivits i Administrativa föreskrifter under AFB.5. Under punkten AFB.51 har angivits kraven på anbudsgivaren. Under punkten AFB.52 har angivits hur anbudsgivarens anbud kommer att värderas under förutsättning att "skall kraven" enligt AFB.51 är uppfyllda. Full transparens kring utvärderingen råder mot anbudsgivare. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. I förfrågningsunderlaget anges under avsnitt AFB.5 att anbudsprövningen sker i följande steg. Prövning/kvalificering av anbudsgivare, prövning av att kraven på den efterfrågade tjänsten samt kommersiella villkor är upp­ fyllda/accepteras och anbudsutvärdering. Under avsnitt AFB.51 anges vis­ sa krav, A-D, som anbudsgivaren skall uppfylla för att anbudet skall utvär­ deras. Under B i detta avsnitt anges att anbudsgivare de senaste fyra åren skall ha erfarenhet av liknande uppdrag och att krav verifieras genom att det till anbudet bifogas referenslista på liknande arbeten. Under D i samma avsnitt anges att anbudsgivare intygar att redovisad organisation är tillräck­ lig för uppgiften och att det till anbudet skall bifogas redovisning av an­ budsgivares organisation samt intyg enligt ovan. Vidare anges i avsnitt AFB.52 de grunder enligt vilka anbuden kommer att värderas. Under ru­ briken Arbetsledning och resurser i detta avsnitt anges att poäng erhålls enligt följande: 2 poäng erhålls om arbetsledning har dokumenterad erfa­ renhet av uppförande av gruppbostäder, 1 poäng erhålls om arbetsledning har dokumenterad erfarenhet av uppförande av liknande bostäder, 3 poäng erhålls om projekteringsledare har dokumenterad erfarenhet av projekte­ ring av minst tre gruppbostäder under de senaste fyra åren, 2 poäng erhålls om projekteringsledare har dokumenterad erfarenhet av projektering av mindre än tre gruppbostäder under de senaste fyra åren och 1 poäng erhålls om projekteringsledare har dokumenterad erfarenhet av projektering av liknande bostäder under de senaste fyra åren. Länsrätten gör följande bedömning. LÄNSRÄTTEN I ÖREBROLÄN DOM Sida 4 2918-08 E Som en grundläggande princip för offentliga upphandlingar anges i I kap. 9 § LOU att upphandlande myndigheter skall genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Häri ligger en skyldighet för den upphandlande myndigheten att skapa öppenhet samt att lämna information om upphandlingen och det praktiska tillvägagångssättet vid denna. Förfrågningsunderlaget måste vara klart och tydligt samt innehålla samtliga krav på det som skall upphandlas. Även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får emellertid anses vara godtagbara under förutsättning att de principer som uppbär LOU och gemenskapsrätten inte åsidosätts (jfr. rättsfallet RÅ 2002 ref. 50). Vidare får en upphandlande myndighet inte ta hänsyn till uppgifter som har lämnats efter anbudsöppningen (jfr. EG-domstolens dom i mål C-87/94). Av avsnitt AFB.52 i förfrågningsunderlaget framgår att poäng erhålls för dokumenterad erfarenhet vad gäller arbetslednings tidigare erfarenhet av uppförande av gruppbostäder och liknande bostäder respektive projekte­ ringsledares tidigare erfarenhet av projektering av gruppbostäder och lik­ nande bostäder. Det framgår inte uttryckligen av förfrågningsunderlaget att efterfrågad dokumenterad erfarenhet av detta slag också skall bifogas till anbudet. Det f°ar dock anses ligga i sakens natur att den som vill göra gällande att den uppfyller ett krav som förutsätter dokumentation för att erhålla poäng också bifogar underlag som styrker detta. Det framgår även vid en sammanläsning av avsnitten AFB.5, AFB.51 och AFB.52 att hänsyn kommer att tas till denna typ av dokumenterad erfarenhet vid bedömningen av vilket anbud som skall anses vara det mest fördelaktiga. Med hänsyn härtill framgår det med tillräcklig tydlighet av förfrågningsunderlaget att denna typ av dokumenterad erfarenhet efterfrågas och skall bifogas till anbudet för att poäng med anledning av denna erfarenhet skall kunna er­ hållas. Mot bakgrund av detta kan förfrågningsunderlaget inte anses inne­ hålla brister av sådan art eller omfattning att principen om transparens, eller någon annan princip, har åsidosatts. Inte heller i övrigt har det visats att förfarandet strider mot de krav som uppställs i LOU. Med hänsyn härtill skall J Anderbert Bygg AB:s ansökan om överprövning avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår J Anderbert Bygg AB:s ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiska beslut den 9 december 2008 gäller inte längre. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ l d) AW.eett� Olle Sundberg � te!l�· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock släckas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag. söndag eller helgdag. midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. Skrivelsen med överkfapnde skall tnnehlffa 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. För att ett överkla nde skall kunna tas upp i ga kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. www.domstol.se