FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2019-04-03 Meddelad i Falun Mål nr 1019-19 Sida 1 (4) Peab Asfalt AB, 556098-8122 Ombud: Bolagsjuristen Linda Grahl Peab AB Box 808 169 28 Solna MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2019 -04- 0 3 Dnr i..!Sint. ... Avd Ak\bil Dok.Id 246832 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box45 S-791 21 Falun Kullen 4 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww.forvaltningsrattenifalun.domstoI.se måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1019-19 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket genomför en upphandling benämnd "Utförande av Halvvarm massabeläggning region Mitt Gävleborgs-, Dalarnas samt Västernorrlands län" (ärendenummer CTM 199631). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 19 februari 2019. Det framgår av det beslutet att Trafikverket bedömt att anbudet från Peab Asfalt AB (Peab) inte upp­ fyllde kvalificeringskraven för gruppen Xl 1. Peab yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ge­ nomföras där bolagets anbud ska erhålla kontrakt även för gruppen X11 och anför bl.a. följande. Trafikverket har angett att bolaget inte uppfyller kvalifi­ ceringskraven för grupp X11 p.g.a. att bolaget inte har fyllt i alla obligato­ riska poster i mängdförteckningen i grupp X11. Bolaget har lämnat två pos­ ter tomma i en mängdförteckning. De aktuella posterna BJB.23 och BJB.33 har lämnats tomma i den fjärde rutan, innebärande att posterna prissätts med 0 kr. Det stöds av att totalsumman i mängdförteckningen överensstämmer med summeringen av varje enskild post där de två tomma posterna repre­ senteras med O kr. Om inget belopp anges i en ruta sker även en automatisk summering med O kr för aktuell post i den mängdförteckning som Trafikver­ ket tagit fram. Det att något belopp inte har angetts är i det här samman­ hanget detsamma som en prissättning av posten med O kr. Då bolagets an­ bud uppfyller samtliga obligatoriska krav och är det mest fördelaktiga anbu­ det i grupp Xl 1 borde bolaget rätteligen ha erhållit tilldelning. Bolaget har således lidit eller riskerat att lida skada till följd av Trafikverkets agerande. Trafikverket bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Det är ostridigt att Peab underlåtit att lämna prisuppgifter för vissa positioner i mängdförteckningar. Om en anbudsgivare har för avsikt att offerera O kr för en post skulle det i enlighet med de administrativa föreskrifterna uttryckli­ gen ha angivits. Att inte fylla i någon uppgift där är en otillåten reservation. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1019-19 IFALUN SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkter för prövningen Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Peab åberopat är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Peab lidit el­ ler kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och propo11- ionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphancllingsclokument Trafikverkets upphandlingsdokument, Administrativa föreskrifter, innehål­ ler bl.a. följande: AFB.31 Anbuds form och innehåll Samtliga priser i mängdfå1'teckningen ska var för s.ig överstiga eller som lägst vara lika med noII (o)SEK. Pri�saHa ruiingdicirtf!ckningar iika bifoga� i u11pha11tllingssys\etnd. Summan aY resp,ekiive mängdförteckning ska anges i Prisforrnuläret handling 10.5, Bedömning De obligatoriska krav som ställs i en upphandling ska normalt vara upp­ fyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna ta upp ett anbud till utvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt Ufr t.ex. HFD 2016 ref. 37). Det framgår av upphandlingsdokumentet i aktuell upphand­ ling att prissatt mängdförteckning ska bifogas och att samtliga priser i mängdförteckningen var för sig ska överstiga eller som lägst vara lika med 0 kr. Enligt förvaltningsrättens mening kan det inte förstås på något annat sätt Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1019-19 I FALUN än att samtliga poster i mängdförteckningen ska prissättas med minst O kr för att mängdförteckningen ska uppfylla kraven i upphandlingen. Peab har ostridigt lämnat posterna BJB.23 och BJB.33 i mängdförteck­ ningen tomma i den fjärde rutan. Dessa poster har alltså inte prissatts. Oak­ tat att den automatiska summeringen blir riktig även om Peab inte fyllt i posterna uppfyller förteckningen därmed inte de obligatoriska krav som framgår av upphandlingsdokumentet. Det Peab åberopat innebär därför inte att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller nå­ gon annan bestämmelse i LOU. Redan på den grunden ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Elin Ruthström rådman I-�· t'!li SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. - oc Pi Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. -u:i�t�tft{f!.f.�tf.f{;_:�)}.v.����y,:_ Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \Vww.domstol.se. ,------------------------ - - För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphanclling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. -----------------------------·---------- ---------------------------------------' ; �.-;�.....,.-.•.-j._,;.• .. 'f..;:.:: , . Prövnin_g$tillstå�d i kammarrätten I Nä� överkl;ganddt kommer in till kammar- rättentar. .domstofen först ställning till om '/3 . ' . I, ': målet ska tas\tp'p;'till prövning. i_,.:;, • ,·-.�"'••H'"'#>""' · •. --·•· • • • • •�-o.....-.·,,._,.,.. ....'TT'."','.. .....,,-•• / Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om fön-, altningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. X c1 Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se