FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2014-02-17 Mål nr 6130-13 KONKURRENSVERKET 2014 -02- 1 7 ;.,'.•a< Avd Dnr KSnr Boris Melvås SÖKANDE Meddelad i Jönköping Grönt & Rent i Småland Försäljnings AB, 556681-4744 Storgatan 19 A 574 31 Vetlanda MOTPART Värnamo kommun 331 83 Värnamo SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Värnamo kommun genomför en upphandling av jord, gödsel, bark och gräsfrö genom ett förenklat förfarande. Sista anbudsdag var den 10 decem­ ber 2013. Anbud kom in från fyra företag. Grönt & Rent i Småland För­ säljnings AB (bolaget) ansågs inte uppfylla kravet enligt tabellerna DCL/1 och DCL/2 ur AMA anläggning 10 vad gäller jordsorterna växtjord samt lättviktsjord. Av upphandlingens skallkravsformulär framgår, under "Krav på jord", att bl.a. växtjord och lättviktsjord ska följa AMA anläggning 10, tabellerna DCL/1 samt DCL/2. Dok.Id 121957 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6130-13 I JÖNKÖPING YRKANDEN M.M. Grönt & Rent ansöker om överprövning av upphandlingen och anför i hu­ vudsak följande. Grönt & Rent blandar sina jordar enligt Scanpeats RHP­ certifieringen, vilken står över AMA l O i torv och jordbranschen. I jord­ och torvbranschen mäter man innehållet av t.ex. torv, bark, sand, lera m.m. i procent. Sedan tillsätter man näring och kalk i kg/ton. Deras jord (Södra Åhults Torv, Markaryd) håller en standard och en kvalitet som är högre än AMA anläggning 10. Med anledning av detta är de kvalificerade som jord­ leverantör. Värnamo kommun bestrider ansökan och anför i huvudsak följande. AMA 10 är ett referensverk som används av kommunen vid upprättande av tek­ niska beskrivningar för anläggningsarbeten. Kommunen har inte efterfrågat någon annan certifiering etc. Hänvisningen till tabellerna enligt AMA an­ läggning 10 ska ses som en produktidentifikation och som ett kvalitetsmått. Bolagets listning av jordinnehållet är ej angivet i det i AMA rådande mått­ enheten viktprocent. AMA föreskriver tydligt fraktionsstorlekar i tabell och diagram DCL1 och DCL2. Bolagets jordinnehållspost i prisfråga 1.2, "sand 100 kg", säger inget som sandens fraktionsinnehåll, storlek eller mängd, vilket har stor betydelse för jordens beskaffenhet. Svaret på pris­ fråga 1.3, "40 procent torv utbytt mot 40 procent pimpsten" säger inget om jordens beskaffenhet enligt AMA då fraktionsinnehållet inte överensstäm­ mer måttenlighetsmässigt. Kommunen godkänner inte alternativa anbud och bolaget har inte svarat upp till efterfrågade produkter enligt AMA och har inte bevisat att jordinnehållet uppfyller de angivna kraven enligt AMA. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6130-13 I JÖNKÖPING någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har anfört att deras produkter håller en standard och en kvalitet som är högre än den som kommunen har krävt och att produkterna därför uppfyller skallkraven. Förvaltningsrätten anser det dock inte visat att det enbart utifrån den information och de bevis som har lämnats genom anbu­ det går att avgöra om den växtjord och lättviktsjord som bolaget har offere­ rat uppfyller de krav som följer av tabellerna DCL/1 och DCL/2 ur AMA anläggning 10. Bolagets anbud kan med hänsyn till detta inte anses upp­ fylla skallkraven, oavsett om de produkter som nämns i anbudet skulle göra det. Kommunen kan således inte anses ha brutit mot de grundläg­ gande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/10 LOU) Malin Toivainen I.. ,�-,-�-!�--... f!l.t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av :J överklagandet till kammarrätten varför man g anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. "" 0 .- 0N 0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se riktigheten av det slut som