DOM 46126-10 Meddelad i Stockholm Enhet 14 Sida 1 (6) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Windoor Sverige AB, 556269-1344 Ombud: Erika Togö Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Järfällahus AB, 556059-1835 Ombud: Göran Johansson och Catrin Karlstedt Järfällahus AB Box 197 177 24 Järfälla SAKEN Mål nr 2011-01-13 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Windoor Sverige AB:s ansökan och förordnar att Järfällahus AB:s upphandling avseende Fönsterrenovering Engelbrektsområdet inte får avslutas förrän rättelse har skett på så sätt att ny utvärdering genomförs utan bealctande av anbuden från Astral AB, 556215- 3857 och Arqdesign Byggprodulcter AB, 556435-9676. 20H -01- 1 4 Dok.Id 88514 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - :fredag 09:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 46126-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Järfällahus AB (Järfällahus) påbörjade efter den 15 juli 2010 en upphandling avseende Föi:lsterrenovering Engelbrektsområdet (upphandlingen). Upphandlingen genomförs enligt ett förenklat förfarande där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Enligt tilldelningsbeslut den 16 november 2010 har Järfällahus beslutat att teclma avtal med Astral AB (Astral). YRKANDEN M.M. Windoor Sverige AB (bolaget) apsöker om överprövmng och yrkar att upphandlingen ska rättas. Till stöd för sin ansökan anför bolaget bl.a. följande. Glaset i innerbågen ska enligt förfrågningsunderlaget vara av formatet D4- 15, vilket betyder ett 2-lagers isolerglas som består av 4 mm ytter­ respektive innerglas och en distanslist som är 15 mm. Total tjocklek är 23 mm (4+15+4=23 mm). Den glastyp som ska användas i innerbågen är isolerglas, dvs. en hermetisk tillsluten glaskassett. Distanslisten mellan det yttre och ett inre glas ska vara vit. Mellanrummet mellan yttre och ime glas ska vara fyllt med argongas. Distanslistens bredd bestämmer avståndet mellan glasen och avståndet mellan glasen bestämmer vilken grad av isolering fönstren ger, dvs. U-värdet. Astral och Arqdesign Byggprodukter AB (Arqdesign) har frångått kravet på glas i innerbåge och därmed U-värdet, dvs. krav som Järfällahus uppställt på graden av isolering i fönstren. Astral har i sitt anbud angivit: D4-12Arg-4 Super-Energi vit distans. Detta betyder 4 mm floatglas-12 mm argonfyllt mellanrum-4 mm energiglas. Det betyder att Astral offererar ett glas med formatet D4-12 i stället för D4-15, dvs. ett isolerglas som har en Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 46126-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tjocklek på endast 20 mm i stället för 23 mm som anges i rambeskrivningen. Arqdesign har i sitt anbud angivit: 4-12Ar-S3(4), vit distanslist. Detta betyder 4 mm floatglas-12 mm argonfyllt mellanrum-4 mm energiglas. Även Arqdesign offererar ett glas med formatet D4-12 i stället för D4-15, dvs. ett isolerglas som endast är 20 mm i stället för 23 mm som anges i rambeskrivningen. De fönster som Astral och Arqdesign har offererat kan inte anses likvärdiga, formatet på innerglaset avviker med hela 13 procent. En sådan stor avvikelse mot förfrågningsunderlagets uppställda tekniska specifikation kan inte godkännas av Järfällahus. En produkt som avviker med så mycket som 13 procent från i rambeskrivningen tydligt angivet mått kan inte anses uppfylla det uppställda skall-kravet. Denna skillnad i glasavstånd påverkar dessutom innerglasets Ug-värde markant på ett negativt sätt med ca 0,2 W/m2K, dvs. 18 procent avvikelse per kvadratmeter glas, varför den funktion som Järfällahus efterfrågat inte uppnås med de av Astral och Arqdesign offererade fönstren. Av förfrågningsunderlaget framgår att Järfällahus ansett att fönstrens isoleringsvärde, U-värde, har haft stor vikt. Järfällahus har uppställt uttryckliga krav på isolerglasens utformning, samt valt att även utvärdera denna funktion. Det framgick tydligt för anbudsgivarna att skall-kravet på fönstrens utformning inte fick frångås vid utformandet av anbuden. Att Järfällahus godkänt anbud som inte uppfyller kravet, dvs. offererar ett sämre isoleringsvärde, strider mot LOU. Bolaget har genom att följa de krav som uppställts i förfrågningsunderlaget vid utvärderingen försatts i ett sämre läge än Astral och Arqdesign som frångått kraven. Bolaget har genom Järfällahus åsidosättande av LOU lidit skada. Bolaget hade, om upphandlingen genomförts korrekt, varit den anbudsgivare som tilldelats kontraktet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 46126-10 Järfällahus bestrider inte bifall till bolagets ansökan och anför i huvudsak följande. Järfällahus har vid en ytterligare genomgång av inkomna anbud uppmärksammat att Astral och Arqdesign har offererat andra glas än de efterfrågade. Astral har i sitt anbud angett D4-12Arg-4 Super-Energi vit distans och Arqdesign har uppgett 4--12Ar-S(4)3, vit distanslist. Det viktigaste för Järfällahus ur utvärderingssynpunkt är U-värdet. Järfällahus kan inte ur de aktuella anbuden utläsa U-värden för fönstrens hela konstruktion. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges fö\jande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska . göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets administrativa föreslaifter under AFD.21, Kvalitetsangivelser, anges bl.a. följande. Material ska uppfylla kraven i EU standard/svensk standard och i de regler som anges i förfrågningsunderlaget i övrigt. Föreskri:ft angående arbetsutförande eller produkt f'ar bytas mot likvärdigt. Om anbudsgivaren önskar utnyttja denna rätt till byte av arbetsutförande eller produkt ska detta anges i anbudet. Anbudsgivaren ska då till anbudet bifoga erforderlig dokumentation för styrkande av likvärdighet. Beställaren avgör om av entreprenören föreslaget material eller arbetsutförande är likvärdigt. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 46126-10 Allmänna avdelningen I förfrågningsunderlagets rambeskrivning, sid. 2, anges bl.a. följande. Glas i ytterbåge: 4 mm float Glas i innerbåge: D4-15 Argon-4 energiglas, vit distanslist Glasningsmetod: MTK3 U-värde glasning: UW=l ,2 W/m2 i hela fönsterkonstruktionen Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har i huvudsak anfört att Astral och Arqdesign har frångått i förfrågningsunderlaget uppställda krav avseende glas i innerbåge och fönsterkonstruktionens U-värde, att de fönster som Astral och Arqdesign har offererat inte kan anses likvärdiga de som efterfrågats samt att Järfällahus, genom att ha godkänt anbud från nämnda anbudsgivare, har förfarit i strid mot LOU. Järfällahus har vitsordat att Astral och Arqdesign har offererat andra glas än de efterfrågade och uppgett att man av de aktuella anbuden inte kan utläsa U-värden för fönstrens hela konstruktion. Av ovan återgivna delar av förfrågningsunderlaget framgår de tekniska specifikationerna för föremålet för upphandlingen, Härav framgår bl.a. att Järfällahus efterfrågat en viss glaskonstruktion i innerbåge och ett visst U­ värde i hela fönsterkonstruktionen. Vidare framgår att arbetsutförande eller produkt endast får bytas mot likvärdigt förutsatt att anbudsgivare som önskar utnyttja denna rätt anger det i sitt anbud och bifogar erforderlig dokumentation som styrker likvärdighet. Förfrågningsunderlaget föreskriver således ett ovillkorligt krav att anbudsgivare ska offerera den glaskonstruktion med U-värde som anges i rambeskrivningen eller ett styrkt likvärdigt alternativ härtill. I målet är ostridigt att Arqdesign och Astral inte har offererat den i rambeskrivningen efterfrågade glaskonstruktionen. De har i sina anbud inte I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 46126-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen uppgett att de utnyttjar rätten till byte av produkt och har inte heller bifogat någon dokumentation till styrkande av att deras offererade glaskonstruktioner är likvärdiga den av Järfällahus efterfrågade. Arqdesigns och Astrals anbud uppfyller således inte ett ovillkorligt krav som föreskrivs i förfrågningsunderlaget. Anbud som inte uppfyller sådana krav får inte beaktas vid utvärderingen eftersom detta skulle strida mot den i 1 kap. 9 § LOU stadgade principen om likabehandling. Järfällahus har genom att inte förkasta Astrals och Arqdesigns anbud brutit mot LOU. Detta har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Det föreligger därmed förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 5 § LOU. Eftersom bristen inte beror på någon felalctighet i upphandlingens konkurrensuppsökande skede är det tillräcldigt att upphandlingen rättas på så sätt att en ny utvärdering sker utan bealctande av anbuden från Astral och Arqdesign. Bolagets ansökan ska därför bifallas i enlighet härmed. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Fredrik Bergius förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Sofia Aslamatzidou. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill. överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I<.:ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att p:töv:o.ingstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar p:tövningstillstånd om det är av vikt fö:t ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv:o.ingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om pröv:o.ingstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill. styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvalt:o.ingsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överpröv:o.ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. :Behöver Ni fler upplysningar om hur man överkla ?il Ni vända Er till gar förvalt:o.ingsrätten. DV3109/1ALOU