FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-02-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 48238-10 Enhet 15 Sida 1 (6) Bravida Sverige AB, 556197-4188 126 81 Stockholm Ombud: Advokat Liselott Fröstad och jur. kand. Håkan Andersson Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm KONKURRENSVERKET 20i1 -02- 2 1 Avd Dnr Doss Aktbil MOTPART Micasa Fastigheter i Stockholm AB, 556581--7870 Box 17211 104 62 Stockholm Ombud: Anna Rang Fasticon AB Box 10709 12128 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att rättelse ska ske på så sätt att ny anbudsutvärdering genomförs i vilken Stockholms Vent-Team AB och Installationsteknikema INTAB AB inte är kvalificerade att delta. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 23 december 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 102222 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: · Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 48238-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa) genomför en upphandling av Ramavtal Entreprenörer, kategori Ventilation (upphandlingen). Upphand­ lingen genomförs genom ett öppet förfarande. Micasa har i tilldelningsbeslut den 3 december 2010 och reviderat tilldel­ ningsbeslut den 8 december 2010 beslutat att anta anbud från andra an­ budsgivare än Bravida Sverige AB (bolaget). Anna Rang har i samtal med förvaltningsrätten uppgett att upphandlingen påbörjades före mars 2010 och att Micasa valde upphandlingsform före den 15 juli 2010. Förvaltningsrätten beslutade den 23 december 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN OCH GRUNDER Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen i fråga och yrkar att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan rät­ telse vidtagits genom en ny anbudsutvärdering i vilken Stockholms Vent­ Team AB och Installationsteknikema INTAB AB inte är kvalificerade att delta. Bolaget anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Av de administra­ tiva föreskrifterna framgår att en anbudsgivare som ej uppfyllt ställda skall-krav ska diskvalificeras från upphandlingen. För kvalificering krävs bl.a. att två referensuppdrag bifogas, att referensuppdragen avser service­ tjänster inom arbetsområdet, att uppdragen avser avtal eller återkommande uppdrag med beställare som har kvarboende hyresgäster inom byggnaden Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 48238-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen och att referensen lämnat ett medelbetyg på minst 3,7 baserat på betygsätt­ ning på ett antal punkter av vilken ingen får innehålla betyg 1. I anbuds­ formuläret anges vidare att samtliga referensuppdrag ska avse servicearbe­ ten med kvarvarande hyresgäster inom byggnaden och att referensuppdra­ gen ska avse bostadslägenheter eller lokaler inom vård/omsorg. De refe­ rensuppdrag som Stockholms Vent-Team AB lämnat i sitt anbud rör arbe­ ten i kontorslokaler och inte i bostadslägenheter eller lokaler inom vård/omsorg. Dess anbud ska därför diskvalificeras från utvärdering. Ett av de referensuppdrag som Installationsteknikema INTAB AB lämnat i sitt anbud avser OVK-åtgärder samt installation av ventilation i Stadshuset. Det är inte sådana lokaler som uppfyller det ställda laavet på referensupp­ drag. Därmed är inte heller Installationsteknikema INTAB AB:s anbud kvalificerat att delta i utvärderingen. Av tilldelningsbeslutet framgår att Stockholms Vent-Team AB, Installationsteknikema INTAB AB och Jäma Ventilationsservice & Fastigheter AB har tilldelats kontrakt. Bolagets an­ bud rankades som fyra och bolaget lider eller kan därmed komma att lida skada av den felalctiga utvärderingen. Micasa medger bifall till bolagets yrkande. UTREDNINGEN I MÅLET I de administrativaföreskrifterna anges bl.a. fö\jande. AFB.51 Prövning av anbudsgivare 1. Kvalificering [...] • Referensuppdrag för kvalificering av företaget Anbudsgivare ska förteckna och till anbudet bifoga två referensuppdrag. Samt­ liga referensuppdrag ska avse service�jänster inom arbetsområdet. Referens­ uppdrag ska avse ramavtal/återkommande uppdrag med beställare som har kvarboende hyresgäster inom byggnaden. Referens ska lämna ett medelbetyg motsvarande minst 3,7 på en femgradig skala för att anbudsgivaren skall god­ kännas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 48238-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Referensuppdrag: Anbudet ska innehålla en beskrivning av uppdragen. Be­ skrivningen ska innehålla de uppgifter om uppdragen som Anbudsgivaren vill styrka som bevis på teknisk kapacitet. Om egenreferensfinns kommer denna att ersätta en av anbudsgivarens referenser. [...] I anbudsformulär 1 anges bl.a. följande. Bilaga 2 Referensuppdrag för kvalificering av företaget Anbudsgivare skall förteckna och till anbudet bifoga två referensuppdrag. Egemeferenser kan på beställarens egen inrådan nyttjas och ersätter då refe­ rensuppdrag 2. Referensuppdragen skall vara genomförda alternativt pågående under den senaste 3-årsperioden räknat från anbudstidens utgång. Samtliga referensuppdrag ska avse servicearbeten med kvarvarande hyresgäster inom byggnaden. Referensuppdragen skall avse bostadslägenheter och/eller lokaler inom vård/omsorg. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt övergångsbestämmelserna till de från och med den 15 juli 2010 gäl­ lande ändringarna i 16 kap. LOU (SFS 2010:571) ska äldre bestämmelser gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. I förarbetena till nämnda övergångsbestämmelse (prop. 2009/10:180 s. 310) uttalas att en upphandling får anses påbörjad när den upphandlande myndigheten eller enheten beslutat om vilket upphandlingsförfarande som ska tillämpas eller senast när myndigheten eller enheten genom annons eller på annat sätt beslutat att begära in anbud. Den aktuella upphandlingen har enligt uppgift påbörjats före den 15 juli 2010 varför det är LOU i dess tidigare lydelse som ska tillämpas i målet. I 1 kap. 9 § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges fö\jande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 48238-10 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbuclsgiv­ ning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på det som upphandlas. Uppställda krav får inte frångås och utvärderingen av inkomna anbud ska ske i enlighet med vad som anges i förfrågningsun­ derlaget. I de administrativa föreskrifterna och anbudsformuläret ställs skall-krav upp avseende referensuppdrag. Kravet är tydligt formulerat och det fram­ går att den anbudsgivare som inte uppfyller kravet i det avseendet inte hel­ ler kan kvalificeras till utvärderingsfasen. Det anges även att referensupp­ dragen ska avse bostadslägenheter och/eller lokaler inom vård/omsorg. Av Stockholms Vent-Team AB:s anbud framgår att referensuppdragen avser dels ombyggnad av ventilationsanläggning för ny kontorsverksamhet åt Hufvudstaden, dels omdragning av ventilation för ny kontorsverksamhet åt Newsec Asset Management. Förvaltningsrätten finner att inget av dessa uppdrag uppfyller kravet på referensuppdrag såsom det formulerats i an­ budsformuläret. Stockholms Vent-Team AB:s anbud skulle därmed rätteli­ gen ha diskvalificerats och inte utvärderats i upphandlingen. Av Installationsteknikerna INTAB AB:s anbud framgår att referensupp­ drag 2 avser arbeten utförda i Stadshuset. Förvaltningsrätten finner att inte heller detta uppdrag kan anses avse bostadslägenheter och/eller lokaler inom vård/omsorg. Även Installationsteknikerna INTAB AB:s anbud skul­ le därmed rätteligen ha diskvalificerats och inte utvärderats i upphandling­ en. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 48238-10 Mot den bakgrunden finner förvaltningsrätten att ansökan ska bifallas och upphandlingen rättas på så sätt att anbuden från Stockholms Vent-Team AB och Installationsteknikema INTAB AB inte tas upp till utvärdering. HUR MAN ÖVF,RKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). 'V