FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2018-01-30 Mål nr 2577-17 Sida 1 (5) SÖKANDE MOTPART Luleå kommun Avd Dnr .. Meddelad i Luleå I KONKURRENSVERKET .....v ,t,; KSnr ' �-"" ,;,-l " r r.1 .:,; .) 1 Ombud: Advokaten Per-Ola Bergqvist Foyen Advokatfirma KB Södergatan 28 211 34 Malmö SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbtl Förvalttliligsrätten avslår-sökan om överprövning. Dok.Id 95242 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ BAKGRUND DOM 2018-01-30 Sida2 2577-17 Luleå kommun (kommunen) har genom förenklat förfarande upphandlat totalentreprenad av Rivning Kv. Städet Nr2, Svartöstaden, Luleå.Totalt sex anbud kom in, varav ett från . Enligt tilldel- ningsbeslut den2 november2017 antog kommunen M Hansen Bil & Ma- skin i Norrbotten AB:s (Hansen) anbud. anbud gick inte vidare till utvärderingen med motiveringen att det inte uppfyller kravet på årsom­ sättning. PARTERNAS INSTÄLLNING Vad framför -ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas genom att en ny anbudsutvärdering görs med beaktande av bolagets anbud och utan beaktande av anbudet från Hansen. Till stöd för sin talan framför�oljande. Kommunen har felaktigt uteslutit bolagets anbud från utvärderingen. Kravet i upphandlingsdokumen­ tetsavsnittAFB.52 punkt2 medomsättningskravpåfemmiljonerstrider mot14kap.4 §lagen(2016:1145)omoffentligupphandling(LOU).Av nämnda bestämmelse framgår att omsättningskravet inte iar sättas högre än två gånger det uppskattade värdet av upphandlingen. Omsättningskravet på fem miljoner är alldeles för högt med tanke på värdet av kontraktet som upphandlas. I den aktuella upphandlingen är lägsta an­ budssumman229 860 kronor och högsta903100 kronor. Medeltalet för inlämnade anbud är 405 493 kronor.Kommunen har stor erfarenhet av riv­ ningsprojekt och prisnivån för dessa. En tilltagen uppskattning av det alctu­ ella upphandlingsvärdet torde hamna på cirka en miljon kronor. Några sär- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2577-17 ILULEÅ 20180- 1-30 skilda skäl för att bestämma omsättningskravet till ett högre belopp har inte framkommit. Ett omsättningskrav på två miljoner kronor skulle vara mer rimligt. Hansen har lämnat ett ofullständigt anbud men trots det tilldelats kontrakt i upphandlingen. Enligt upphandlingsdokumentets avsnitt AFB.52 punkt 2 ska uppfyllande av det aktuella omsättningskravet styrkas med den eller de senast till bolagsverket ingivna årsredovisningarna. Hansens anbud innehål­ ler inte någon årsredovisning och borde inte ha utvärderats av kommunen. -har lidit skada till följd av kommunens felaktiga utvärdering. Vid en korrekt hantering av anbuden skulle�lldelats kontrakt i upphandlingen. Vad kommunen framiör Kommunen anser att ansökan ska avslås och framför följande. Kommunen har inte brutit mot någon av de grundläggande upphandlingsrättsliga princi­ perna genom att ställa krav på omsättning. Bestämmelsen i 14 kap.4 § LOU gäller bara for upphandlingar över trös­ kelvärdena.Fördenaktuellaupphandlingentillämpas19 kap.LOU.Pröv­ ningen om omsättningskravet strider mot LOU ska istället utgå från proport­ ionalitetsprincipen. Omsättningskravet strider inte mot denna princip. Kommunen medger att anbudet från Hansen inte innehåller efterfrågad års­ redovisning. Eftersom-inte uppfyller det aktuella omsättnings­ kravet och inte kan komma ifråga för tilldelning har det inte lidit skada på grund av kommunens felaktiga agerande. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2577-17 ILULEÅ 2018-01-30 Av upphandlingsdokumentets avsnitt AFB.52 punkt4framgår att anbudsgi­ varen ska ha minst50 poäng i kreditvärdighet hos Creditsafe.Vid tidpunk­ ten for tilldelningsbeslut klarade-den angivna poängnivån och hade uppfyllt kravet.Dess rating har därefter förändrats drastiskt. K.ravupp­ fyllandet ska kontrolleras i samband med utskick av tilldelningsbeslutet. Om anbud skulle utvärderas men inte Hansens skulle_ ändå inte kunna tilldelas kontraktet då ingen rating föreligger. - kan därför under inga omständigheter anses ha lidit eller komma att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är be­ gränsad till det som parten har åberopat (se RÅ2009 ref. 69). Det är ostridigt att -inte uppfyller kravet på en årsomsättning som uppgår till minst fem miljoner kronor (upphandlingsdokumentets av­ snitt AFB.52 punkt2).-gör istället gällande att kravet är för högt ställt då det strider mot14 kap.4 § LOU. Enligt1 kap.4§LOUskaenupphandlingundertröskelvärdenagenomföras med tillämpning av19 kap. Av19 kap. 2-3 §§ LOU framgår vilka bestäm­ melser som är tillämpliga vid upphandling under tröskelvärdena.14kap.4§ LOU tas inte upp i dessa bestämmelser. Inte heller av LOU i övrigt går att utläsa att kravet på minsta tillåtna omsättning i14 kap.4 § LOU ska tilläm­ pas på upphandlingar vars värde understiger tröskelvärdena. Förvaltnings­ rätten gör därför bedömningen att14 kap. 4 § LOU inte är tillämplig för den i målet aktuella upphandlingen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2577-17 2018-01-30 �ar i denna del inte åberopat någon annan grund för att kommu­ nen brutit mot LOU än14 kap.4 § LOU. Eftersom den bestämmelsen inte är tillämplig anser förvaltningsrätten att-inte har visat att kom­ munen brutit mot LOV genom att förkasta anbudet på grund av att omsätt­ ningskravet inte är uppfyllt. Skäl för ingripande enligt20 kap. 6 § LOU sak­ nas då. Det är ostridigt att Hansens anbud inte uppfyller ett obligatoriskt krav på anbudets form och innehåll. Av handlingarna i målet framgår dock att det, utöver anbudet från Hansen, finns ytterligare tre anbud som gått vidare till utvärderingen. Även med beaktande av kommunens felaktiga hantering av Hansens anbud finner därfor förvaltningsrätten att -inte visat att det har lidit eller kan komma att lida skada på de grunder som åberopats i ansökan. Ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulär DV3109/1 C LOU (se bilaga). rådman Raili Funck har föredragit målet. ILULEÅ SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnat prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www .domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I VJ.ssa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnå.mnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till forvaltnings­ rätten. www.domstoLse