FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet Mariestad AnnBladh MOTPART Vara kommun 534 81 Vara SAKEN DOM 2010 -0�- 7 i.. Meddelad· i· Mariestad Mål nr 4153-10 E Rotel 2:3 ..,.;...;_. _ - ... jii!!f.!tr,;/ik;hiit'<�- ,,,,..:,, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. YRKANDEN M.M. egär överprövning av Vara kommuns upphandling av konst­ närliga tjänster avseende utsmyckning av stationsområdet i Vara och yrkar att den ska göras om. Han anför bl.a. följande. Vara kommun har sökt bi­ stånd från Statens konstråd som via en projektledare föreslagit konstnären att utföra uppdraget. Kostnaderna för projektet har delats upp- Vara kommun står för 600 000 kr, Statens konstråd för 300 000 kr ochBanverket för 300 000 kr. Kommunens pre>jektledare,_ - har uppgett att rån Statens konstråd lett arbetet och att man sökt bland både svenska och utländska konstnärer. Det sägs ingen­ ting om varför man inte valt att utam1onsera uppdraget i enlighet med LOU. Det är väl bekant att projektledarna har ett "eget arkiv" och att även Statens konstråd har ett omfattande arkiv, dokumentation av konstnärer som utfört uppdrag åt rådet. Detta fråntar emellertid inte myndigheterna från kravet att konkurrensutsätta och upphandla i enlighet med gällande Dok.Id 18088 Postadress Besöksadress Telefon Box800 Stockholmsvägen6 036-156500 542 18 Mariestad E-post: Sida 1 (7) 2010 -09- 2 8 --- . .,. �. � ,. forvaltningsrattenijonkoping@dom.se 13:00-15:00 Telefax 0501-67646 Expeditionstid måndag-fredag 08:30-12:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet Mariestad DOM 2010 -09- 2 l� Sida 2 4153-10 lagstiftning. Det är mycket pengar det handlar om - skattebetalarnas medel - och pengarna ska hanteras i enlighet med lagstiftningen. Vara kommun och Statens konstråd har i stället direktupphandlat tjänsten och därvid handplockat en konstnär för uppdraget. Regeringsrätten har i dom den 18 september 2009, mål m 8272-08, tydligt uttalat att myndigheterna måste konkunensutsätta uppdragen och utannonsera den konstnärliga tjänsten. Vidare har Konkurrensverket konstaterat att för att undantaget för konst­ närliga tjänster i 15 kap. 5 § 3 LOU ska vara tillämpligt krävs att det endast fim1s en viss leverantör som kan leverera en tjänst/produkt utifrån en speci­ fik leravbild. Enbart det faktum att det är fråga om en konstnärlig tjänst innebär inte att undantaget blir tillämpligt. Det ska vidare tydligt framgå varför just denna leverantör är den enda som kan utföra uppdraget. Enligt EU-domstolens fasta rättspraxis ska alla undantagsbestämmelser tolkas restriktivt samt bevisbördan för att ett undantag är tillämpligt ligga hos den upphandlande enheten. Enligt LOU ska alla gestaltningsuppdrag utannon­ seras på myndighetens hemsida som en urvalsupphandling. Om det skulle visa sig att utsmyckningen endast kan beställas från en leverantör (konst­ när) måste nämnden mycket tydligt redovisa detta. Likaså måste tydligt redovisas om beställningen av konstverket handlar om att komplettera en sedan tidigare uppförd gestaltning. Vara kommun motsätter si�rkande och anför bl.a. följande. Banverket ansökte i augusti 2008 hos Statens konstråd om samarbete avse­ ende utsmyckningen av stationsområdet i Vara. I sin ansökan säger Ban­ verket att Vara kommun har ambitionen att "profilera sig som en kultur­ kommun" och att verket/verken ska vara "tillräckligt iögonfallande inte bara för påstigande och avstigande, utan även för den resande längs vä­ gen". Senare under 2008 kontaktade Vara kommun Statens konstråd för att utröna möjligheterna till ett samarbete vad gäller konstnärlig utsmyckning i Vara kommun. Härigenom uppstod möjligheterna till ett trepartssamarbete vad gäller konstnärlig utsmyckning av stationsornrådet. Statens konstråd är FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet Mariestad DOM Sida 3 4153-10 en statlig myndighet som har till uppgift att verka för att konsten blir ett naturligt och framträdande inslag i samhällsmiljön. Detta gör Statens konstråd bl.a. genom att beställa och förvärva samtidskonst till statens byggnader och andra lokaler för statlig verksamhet. Vid beställningar m.m. arbetar Statens konstråd i samrådsgrupper för att genom samlad expertis komma fram till vilka krav man ställer på den aktuella konstnärliga ge­ staltningen - kärnan i Statens konstråds arbete - och detta har varit ut­ gångspunkten även i arbetet med stationsområdet i Vara. Den 23 februari 2009 antog fullmäktige i Vara kommun ett "Program för gestaltning av det offentliga rummet i Vara". I detta program sägs bl.a. att konst- och kultur­ livet i Vara ska vara "påtagligt i det offentliga rummet", att ambitionen ska vara att "konstnärligt gestalta och ta vara på de rumsliga kvaliteter som Vara äger" och att Vara ska erbjuda "ett stadsrum som sticker ut och över­ raskar besökaren". Vidare sägs att Vara ska utgöra en besöksplats med "knon-", vara utformad på ett sätt som gör staden "intressant och spännan­ de att besöka" och att "konstnärlig gestaltning ska ha en central roll i upp­ levelsen av Vara". I programmet sägs även att "konsten i stadsrummet har stor betydelse för upplevelsen av den levande staden" och att konsten där­ för ska "ha en central roll vid såväl nyplanering av områden, gator och torg som i utvecklingen av befintlig byggnation". I dokumentet slås dessutom fast att det ska inrättas ett gestaltningsråd och att expertis från olika områ­ den ska vara representerade i rådet. Gestaltningsrådets uppgift är att agera remissinstans i större gestaltningsprojekt. Under ett antal möten hösten 2008 och våren 2009 träffades en samrådsgrupp bestående av sal